Tuesday 2 April 2013

EKSKLUSIF #LAHADDATU: DOKUMEN KAITAN ANTARA PEMBANGKANG & KEDUTAAN AMERIKA DENGAN SERANGAN DIDEDAHKAN


Artikel MyMassa:
MyMassa pernah dedahkan gambar kehadiran kapal perang US di Filipina ketika berlakunya serangan di Lahad Datu di sini.

PANAS! Apa Kaitan Kapal Perang Ini Dengan Pengganas Sulu?

Bagaimana kapal perang secanggih ini boleh tersangkut di terumbu karang?

Artikel ini masuk dalam kotak e-mel MyMassa. Pencarian MyMassa mendapati beberapa blog dan portal telah menerbitkan artikel yang sama. Artikel kali ini khas untuk pembaca MyMassa yang belum membacanya.


Operasi Sulit Serang Sabah Terbongkar..?

“Kemampuan memiliki senjata untuk penembak tepat adalah antara yang paling memeranjatkan. Ini kerana rifle penembak tepat yang paling murah pun dikatakan berharga RM60,000 satu unit.

“Malah ada yang mencecah harga RM200,000 ke RM300,000 dan sehingga lebih RM1 juta (jarak tembakan melebihi 5 kilometer),” lapor laman itu lagi.

Satu lagi insiden yang perlu diberi perhatian adalah kehadiran kapal USS Guardian di Laut Sulu. Agak memeranjatkan apabila kapal USS Guardian dikatakan terkandas di kawasan terumbu karang Tubbuhata.



MyMassa dapat maklumat tu melalui e-mel. Perasaan ingin tahu MyMassa membuak-buak selepas mendedahkan perkara tersebut. Oleh itu, MyMassa cuba selidik dari mana asalnya maklumat tersebut.

Hasil pencarian, MyMassa telah ketemu dengan blog ini (http://sabahgroundzero.blogspot.com/) yang didapati antara yang terawal mendedahkan kehadiran kapal perang Amerika. Kali ini MyMassa mahu kongsikan dokumen dalam blog tersebut yang mendedahkan rancangan menyerang Sabah sejak bulan Ogos tahun lepas lagi.






Menurut blog SabahGroundZero, whistleblower yang mengesan perkara ini telah melaporkan kepada The National Whistleblowers Center (NWC) pada 20-22 Ogos 2012 untuk mendapatkan perlindungan saksi kerana mendedahkan Operasi Rahsia (covert operation) Kedutaan US di Singapura. Menurut whistleblower ini, operasi ini turut melibatkan pemimpin pembangkang di Malaysia.

Pada mulanya MyMassa agak skeptikal. Benarkan ada National Whistleblowers Center (NWC) yang dimaksudkan. Setelah diselidik, memang wujud NWC.


Sebelum ini penyokong pembangkang telah menyerang blog MyMassa dengan menuduh MyMassa mereka-reka cerita tanpa menunjukkan bukti. Nah! Kini bukti ada di depan mata. Terpulang kepada anda untuk mempercayainya.

MyMassa harap agar pihak keselamatan buka mata dengan pendedahan yang dibuat oleh SabahGroundZero kerana menurut blog tersebut, mereka akan mendedahkan serangan Lahad Datu turut bermotifkan untuk menjatuhkan Ketua Menteri Sabah.

*Mohon disebarkan perkara ini supaya lebih ramai rakyat Malaysia tahu pasal penglibatan pihak asing dan pihak dalam negara dalam insiden di Lahad Datu.


No comments:

Post a Comment