Wednesday 10 October 2012

NOH OMAR CABAR KHALID IBRAHIM JAWAB ISU AIR SUSUT!




Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dicabar memberikan jawapan berhubung masalah penyusutan air di Terusan Besar Sungai Sireh, Tanjong Karang yang bakal menjejaskan ribuan pesawah dan petani di kawasan Sabak Bernam.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar berkata, cabaran itu dibuat kerana Abdul Khalid dan barisan Exconya sendiri sebelum ini ‘berlagak pandai’ dalam memperkatakan tentang masalah bekalan air di negeri ini seolah-olah mereka sudah berpuluh-puluh tahun memegang tampuk pentadbiran Selangor.


Sekarang berlaku masalah air di Tanjong Karang yang memberikan kesan besar kepada tanaman padi, masalahnya sama dengan tindakan kerajaan negeri cuba menghalang pembinaan Loji Rawatan Air Langat 2 iaitu apabila kementerian ingin melaksanakan pembinaan kolam takungan air di Sungai Haji Dorani.

Macam-macam masalah masa kita hendak memulakan projek takungan air itu sehingga kerajaan negeri mahu menyaman kementerian dengan membuat dakwaan projek itu tidak mengikut peraturan," katanya kepada pemberita selepas menyempurnakan majlis Penyampaian Bayaran Elaun Sara Hidup Nelayan Secara Tunai Peringkat Parlimen Klang dan Kapar di sini hari ini.

Beliau mengulas laporan akhbar hari ini mengenai penyusutan air semakin serius di Terusan Besar Sungai Sireh sehingga menjejaskan ribuan petani dan pesawah di sekitar Sabak Bernam. 


Kira-kira 30,000 penduduk Kuala Selangor dan Sabak Bernam juga mungkin terjejas ekoran Loji Rawatan Air Sungai Sireh terpaksa mengurangkan pengeluaran air bersih hingga ke tahap 50 peratus sejak semalam akibat penurunan paras air terusan itu, yang menjadi sumber air mentah. 

Noh berkata, kementerian telah membuat keputusan meneruskan projek pembinaan takungan air bernilai RM220 juta tersebut demi memastikan kepentingan pesawah di kawasan barat laut Selangor tidak terjejas jika berlaku penyusutan air di terusan tersebut.

Takungan tersebut perlu bagi melepaskan air ketika berlaku masalah kekurangan air untuk disalurkan ke sawah. Kalau kita takut-takut dengan Menteri Besar, kolam tersebut tidak boleh dibuat.


Dengan pembangkang apa pun tidak boleh buat, perkara ini akan menyebabkan negara terus jadi mundur," katanya.


[Sumber]




*Secara jujurnya, kami  anak jati Selangor risau dengan keadaan air yang semakin kurang ni. Kerajaan Selangor, jangan abaikan kebajikan rakyat!


5 comments:

  1. Pejuang Kemerdekaan10 October 2012 at 10:56

    Tan Sri, oh tan sri, berserabut aku tengok rambut ko tan sri, mesti ko serabut macam mana nak selesaikan isu air tu kan? hahahaha aku hari2 ngadap air nescafe tan sri, sampai anak2 aku pon takleh pakai baju putih dan, cikgu siap marah dorg kenapa pakai baju kale kuning... hadoi tan sri, ko memang menyusahkan orang lah.

    ReplyDelete
  2. Dengan ini saya ingin menyampaikan sedikit pesanan kepada Tan Sri (MB Selangor Rambut Berserabut), saya harap proxi-proxi dan spy Tan Sri yang rajin cari isu tu bace dan sampaikan pade Tan Sri.

    Wahai Tan Sri, tahukah bahawa Tan Sri sudah menyusahkan kami? Tan Sri cakap nak bagi air pree, memang Tan Sri bagi saya tak nafikan, tapi Tan Sri bagi air nescafe buat ape? Saya nak air bersih, tak perlulah saya hari-hari nak mandi air nescafe. Tak perlulah baju anak-anak saya ke sekolah jadi kale kuning. Tak perlulah bini saya masak sayur rasa karat.

    Wahai Tan Sri, saya sangat sayangkan Selangor. Dah 25 tahun saya menetap di Selangor. Dari kawasan lombong apa pun tak dak, sampailah sekarang maju kaya raya. Tapi 5 tahun yang lepas saya tersiksa Tan Sri.

    Tan Sri terlalu mengutamakan kaum india dan cina, Tan Sri terlupa Tan Sri bangsa dan agama apa. Di Puchong, Gobind Singh(Ye ke name nih?) selalu buat ceramah kat pemuda-pemuda india dan lain bangsa, kami orang melayu pon nak makan pree tan sri.

    Wahai Tan Sri, tahukan kamu sejak 5 tahun belakangan ni, pertambahan komuniti Cina di kawasan Puchong dan sekitar selangor (Bandar Puteri, Puchong Utama, Puchong Hartamas, USJ) meningkat mendadak. Tan Sri import dari mana cina-cina ni tan sri? Habis kami orang-orang Melayu Puchong ditindas Tan sri, kami duduk di ceruk-ceruk ulu kebajikan kami terabai Tan Sri.

    Saya harap Tan Sri Rambut Berserabut sedar, kami ni tersiksa, Tan Sri sayangkan agama dan bangsa tak? Percambahan dan penubuhan kuil-kuil india haram di kawasan Puchong ni Tan Sri, Masya-Allah, sangat menakutkan Tan Sri, Tan Sri nak biarkan sampai diorang take over Masjid n Surau ke Tan Sri?, jangan Tan Sri, saya tak mahu Tan Sri ke Neraka, nauzubillah. Saya tak kira lagi Gereja yang cantik di Bandar Puteri, Kuil Singh yang besar di Bandar Puteri, dan puluhan lagi rumah berhala dan ibadat yang dibangunkan dalam tempoh 5 tahun ni. Saya harap Tan Sri dan rakyat sedar.

    Wahai Tan Sri, saya sangat sayangkan Selangor, Tan Sri berundurlah, tingalkan Pakatan Rakyat tinggalkan politik cukuplah 5 tahun Tan Sri mengumpul duit untuk perbelanjaan keluarga Tan Sri.

    Dari Anak Watan Puchong

    ReplyDelete
  3. If anyone receives or reads a message on the internet, please inform YIP KUM FOOK who is the president of SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE, Taman Desa Jaya, Kepong, Kuala Lumpur, and ask him to resign all positions at the Temple as soon as possible

    We Buddhists are too embarrassing and this YIP KUM FOOK is doing too many dirty things for our Buddhists, now the whole world knows what the problem is SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE but this YIP KUM FOOK still doesn’t feel anything

    This YIP KUM FOOK but still don't know anything and still holds the position of president of SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE, why! He doesn’t embarrass people, maybe he’s out of brain balance

    YIP KUM FOOK is a lawyer, MCA Gombak, Datuk, President of Buddhist Temple etc. ... why did he do bad things and he is not loved and protect his family, in the future his family will suffer forever because they will face gossip people

    By Buddhist Maha Vihara
    (Buddhist Dhamma groups)
    123, Jalan Berhala, Brickfields, 50470 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
    Share by Dr. Kevin

    ReplyDelete
  4. Kini, Taman Desa Jaya, Kepong adalah satu berita yang sangat buruk kerana salah seorang ahli politik melakukan kerja kotor di Kuil Buddha dan membawa sistem politik bermain di kuil sehingga ahli masyarakat lari dan presiden Kuil ini (Samnak Sambodhi). ) ialah Datuk Yip Kum Fook yang merupakan bekas pengerusi MCA di Taman Daya , Kepong dan pengerusi MCA Gombak

    Lelaki ini (Datuk Yip) selalu menelefon polis untuk menangkap sami Buddha dan menutup pintu Kaabah untuk tidak membenarkan sami Buddha masuk untuk menginap, semua sami Buddha terpaksa menyewa hotel untuk seketika...Mr Tan dan Kelemahan Encik Wah pada hari itu, pasukannya, samseng dan dua anggota polis datang mengganggu Ven. Phra Piyadhamma (Pulau Pinang atau bekas CID dari Singapura)

    Sejak kejadian itu, ramai penganut meninggalkan kuil kerana di kuil, mereka melakukan perkara yang tidak baik, kini jawatankuasa mengambil sami Buddha Myanmar untuk berkhidmat kerana mereka tidak mengambil berat tentang masalah Kuil sebelum ini atau Datuk Yip Kum Fook...ini seorang yang sangat kotor kerana dia boleh menipu semua orang

    Kini Datuk Yip Kum Fook dan pasukannya akan menderita dan terluka kerana ramai yang tahu apa yang berlaku...ada yang ramai tidak suka Datuk Yip Kum Fook dan dia akan tahu apakah dosa terbesar dalam agama Buddha?

    Dikongsi oleh Ah Wah, Selayang Jaya

    ReplyDelete
  5. DATUK YIP KUM FOOK banyak melakukan kejahatan kepada orang di kawasan Kepong, lelaki (Datuk Yip) ini mengganggu ramai isteri orang, membakar Kuil Hindu di Taman Daya, mengeluarkan sami Buddha dari Kuil di Taman Desa Jaya, Kepong, dan menipu wang.

    ENCIK SIMON LOW KOK MENG (Taman Daya) adalah pembantu (CID) Datuk Yip atau abang iparnya, berapa ramai yang memboikot mereka, Banyak sangat masalah di kawasan Kepong, kerana Datuk Yip Pengerusi MCA di Taman Daya, Kepong. . , dia dibayar wang kepada polis dan DBKL untuk mengganggu orang ramai, dan sebagainya

    YIP KUM POH No: 19B, Jalan Sg 1/9, Taman Industri Bolton, 68100 Batu Caves, Selangor Malaysia (pejabat peguam) YIP KUM POH bukan peguam tetapi boleh membuka pejabat peguam, dia adalah adik lelaki Datuk Yip Kum Fook….”MALAYSIA BOLEH”

    Kami tidak senang ketika itu kerana kami berada di bawah kawalan MCA di tempat kami, dan juga Datuk Yip telah digunakan oleh Gangster di kawasan Kepong dan Gombak, kami tidak berharap kepada MCA lagi dan kami adalah kumpulan yang meletak jawatan dari MCA

    Kami telah mendengar, bahawa AGONG MALAYSIA (Sultan Johor, Sultan Ibrahim) telah mengambil kembali (Tarik) GELARAN DATUK (Datuk's title), dan kami akan menulis kepada Agong tentang perkara ini

    DATUK YIP KUM FOOK (Lawyer) tidak fikir orang bodoh dan anda boleh menghina Buddha dan Hindu tetapi tentang Islam, anda dihina jika anda tidak mempunyai tempat tinggal.

    Oleh Ah Keong, Kepong, Kuala Lumpur

    ReplyDelete