Saturday, 29 June 2013

Kemelut Kalimah Suci : Tuntutan Tersurat Disebalik Tersirat

Isu kalimah Allah ni rasenya hampir semua org kt msia ni da tau da seblom PRU 13 lg. tp sini ada sikit info yg sy rasa amat berguna kpd kita utk memahami isu ini dgn lebih mendalam dan mengukuhkan lagi pendirian kita umat Islam dan org melayu untuk mempertahankan kesucian dan kedudukan agama kita...

Friday, 28 June 2013

Penduduk Puchong Derita Dinafikan Bekalan Air Percuma. Kerajaan Negeri Diam Saja??

Ikuti berita yang disiarkan Utusan Malaysia ini:


Akibat bil tertunggak, penghuni Pangsapuri Kekwa, Taman Putra Perdana, Puchong, Selangor terpaksa menanggung sengsara apabila bekalan air mereka dipotong pihak Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) sejak Sabtu lalu. - UTUSAN/Safiiyana Salim

SEPANG 26 Jun - Dalam keadaan negara dilanda krisis jerebu, para penghuni Pangsapuri Kekwa di Taman Putra Perdana, Puchong dekat sini terpaksa menanggung penderitaan berganda selepas terputus bekalan air sejak Sabtu lalu. 
Penduduk mendakwa masalah itu disebabkan pemotongan bekalan air ekoran bil tertunggak sebanyak RM49,000 oleh Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (Syabas). Ekoran masalah itu, penghuni terpaksa bangun seawal pukul 4 pagi semata-mata mahu mendapatkan bekalan air dari kawasan berhampiran termasuk masjid, stesen minyak dan tasik.
Mereka turut mendakwa, pihak pengurusan bangunan iaitu LT Sdn. Bhd. seolah-olah bersikap lepas tangan dalam hal berkenaan.
Seorang penduduk, Faizah Mohd. Yusuf, 34, berkata, dia amat berharap proses penukaran meter pukal ke meter individu dapat dilaksanakan segera.Menurutnya, ini bagi mengelakkan penghuni terus menanggung derita sekali gus memberi keadilan kepada penghuni yang melunaskan pembayaran bil air. 
"Selepas bekalan air dipotong kami terpaksa bergantung melalui air tangki, namun tidak bertahan lama," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di lokasi kediaman di sini hari ini. 
Perasaan sama turut dikongsi, Sujiyanti Narun, 38, yang berharap agar penyelesaian dapat dilakukan pihak berwajib.
Dia berkata, tindakan pemotongan itu sebagai tidak adil kepada dirinya dan penghuni lain yang tidak pernah mengabaikan tanggungjawab membayar bil."Saya mengasuh tiga orang kanak-kanak. Susah bagi kami kerana tiada bekalan air ketika ini.
"Kami amat berharap pihak pengurusan, Syabas dan penduduk mencari jalan bagi menyelesaikan masalah ini," tegasnya. 
Dalam perkembangan sama, Pengerusi Badan Pengurusan Bersama (JMB) Pangsapuri Kekwa, Saiful Bahrin Badarudin berkata, setakat ini pihak pengurusan bangunan cuma dapat membayar kira-kira RM10,000 kepada Syabas untuk proses penyambungan semula bekalan air."Proses penyambungan semula bekalan air perlu dijelaskan sepenuhnya, namun pihak Syabas telah memberikan pengurangan kepada pendahuluan sebanyak RM20,000. Setakat ini kita mempunyai sebanyak RM11,000 dan memerlukan RM9,000 lagi," ujarnya. 
Beliau menambah, jasa baik pihak Syabas juga amat diharapkan agar proses penukaran meter pukal ke meter individu yang dipohon penghuni pangsapuri berkenaan segera diluluskan.
Ini katanya, bagi menggelakkan kejadian bekalan air dipotong berulang sehingga penghuni terpaksa menanggung derita.


RMK: Kenapa kerajaan negeri tak turun tengok keadaan mereka ni? Mana MP Puchong Gobind Singh Deo? Bantulah mereka dapatkan bekalan air percuma yang dibangga-banggakan tu. Inilah masa untuk bantu rakyat. Jangan sibuk berpolitik saja.

Thursday, 27 June 2013

TERESA KOK TAK SETUJU ISLAM SEBAGAI AGAMA PERSEKUTUAN

alt
KUALA LUMPUR 26 Jun - [KEMASKINI] Ahli Parlimen Seputeh Teresa Kok menyatakan pendirian beliau tidak bersetuju untuk menjadikan agama Islam sebagai agama rasmi.

Kenyataan tersebut dikeluarkan oleh Teresa di hadapan Hakim Siti Khadijah dalam perbicaraannya terhadap Utusan Melayu (M) Bhd di Mahkamah Tinggi Jalan Duta hari ini.
 
alt

Ketika perbicaraan, Peguam Mohana Kumar yang mewakili Utusan dan Ketua Pengarangnya Datuk Zaini Hassan menyoal Teresa samaada beliau bersetuju ataupun tidak pewartaan agama Islam sebagai agama rasmi Persekutuan.

"Tidak setuju," kata Teresa.

Teresa yang diwakili oleh Peguam Sankara Nair kemudiannya kerap membantah soalan-soalan seterusnya yang diajukan kepadanya.
 
alt

Teresa menfailkan kes saman terhadap Utusan ekoran laporan yang dikeluarkan akhbar tersebut pada sekitar tahun 2008 yang disifatkannya sebagai fitnah.

Perbicaraan bersambung esok.


RMK: So, finally, pengakuan dari mulutnya sendiri. sekarang sudah terang lagi bersuluh pendirian perempuan ni. Nak biarkan saja ke? PAS kata apa? Senyap je?





Tuesday, 25 June 2013

Bila Bab JEREBU Ini Salah Orang KITA Sendiri??



Bila jari dituding kembali ke Malaysia
Oleh Piarapakaran S

Setelah lebih 20 tahun, Malaysia masih merana kerana jerebu yang berasal dari Indonesia akibat pembukaan tanah.

Kita telah menggunakan segala saluran diplomatik untuk menyelesaikan hal ini melalui pendekatan ASEAN. Adakah kita telah berjaya?

Jika di seberang sempadan kita, sebuah syarikat melepaskan gas toksik dan beberapa ratus rakyat Malaysia yang mati, adakah akan Jabatan Alam Sekitar (JAS) dan kerajaan Malaysia berdiam diri?

Begitu juga, kejadian jerebu ini disebabkan pencemaran oleh industri pertanian. Menteri alam sekitar Indonesia telah menamakan beberapa suspek dan sedang menyiasat beberapa yang lain.

Tidak kira mereka adalah syarikat berasal dari Malaysia atau tidak, Akta Kualiti Alam Sekeliling (EQA) mesti dikuatkuasakan sepenuhnya.

Jangan mengecut apabila Indonesia menuding jari kepada syarikat milik Malaysia. Yang menderita adalah manusia.

Kita di Malaysia perlu meningkatkan perbelanjaan perubatan untuk mereka yang mempunyai komplikasi kesihatan paru-paru, jantung dan kulit.

Bagaimana pula dengan kerugian pendapatan lain. Siapa yang untung dan siapa pula yang menderita?

Bayangkan jika seluruh tahun depan mempunyai masalah jerebu, kita boleh ucapkan selamat tinggal kepada Tahun Melawat Malaysia 2014.

Kerajaan Malaysia, perniagaan dan rakyat mesti menuntut semua perbelanjaan tambahan yang ditanggung dalam penjagaan kesihatan, kerugian perniagaan akibat jerebu dan situasi darurat dan kos bahan kimia pembenihan awan.

Ini adalah selaras dengan EQA. Tuntutan kos ini adalah tambahan daripada denda yang pesalah perlu bayar kerana melanggar undang-undang.

Saya juga menggalakkan kerajaan Singapura untuk mengambil tindakan yang sama untuk membawa pesalah ke mahkamah.

Jika syarikat-syarikat ini dan pemilik mereka tidak mahu menghormati undang-undang dan mahkamah kita, terdapat pelbagai bentuk tekanan yang boleh dikenakan, terutama tekanan ekonomi.

Jika produk minyak sawit mereka diharamkan, tidak ada manfaat ekonomi untuk mereka di sini. Ini boleh dilanjutkan melalui Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu untuk mengharamkan produk mereka di pasaran antarabangsa.

Kita perlu teguh dan berjuang untuk kedaulatan negara kita sendiri. Dua ekor harimau dalam jata negara mewakili keberanian dan kekuatan.

Kita perlu menegakkannya! Kita tidak harus menjadi hamba ahli perniagaan yang tidak bertanggungjawab.

PIARAPAKARAN S presiden Persatuan Penyelidikan Air dan Tenaga Malaysia (AWER).


Apa Perlu Dilakukan Apabila Anda Menghadapi Situasi JEREBU??



Saya selaku Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia menyarankan orang ramai supaya menjaga kesihatan masing-masing semasa kita menghadapi situasi jerebu ini dan ikut nasihat yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa. 

Saya juga mohon jasa baik semua untuk sama-sama berkongsi ("share") maklumat yang dimuatkan di dalam Facebook ini dari semasa ke semasa sebagai tanda kita sebagai satu masyarakat mengambil berat terhadap satu sama lain.

GOLONGAN ORANG YANG BERISIKO TINGGI SEMASA JEREBU

Keadaan jerebu yang berterusan akan mendatangkan kesan buruk kepada semua orang terutama yang berisiko tinggi seperti kanak-kanak, orang tua, wanita mengandung , pesakit jantung dan respiratori juga mereka yang sensitive kepada habuk, orang yg merokok termasuk mereka yang sentiasa bekerja di luar pejabat atau rumah

NASIHAT KESIHATAN SECARA UMUM UNTUK MENCEGAH PENYAKIT AKIBAT JEREBU

i. Orang ramai dinasihatkan supaya, sejauh mana yang boleh, berada di dalam bangunan.

ii. Kurangkan aktiviti lasak di luar rumah.

iii. Orang ramai dinasihatkan supaya kerap membasuh muka dan bahagian-bahagian yang terdedah kepada jerebu.

iv. Orang ramai dinasihatkan supaya minum banyak air.

v. Mereka yang menggunakan kenderaan yang berhawa 
dingin hendaklah menghidupkan alat penghawa dingin (mod: kitaran dalam) dan menutup semua tingkap

vi. Penutup hidung dan mulut hendaklah digunakan oleh mereka yang melakukan aktiviti di luar terutamanya mereka yang berisiko tinggi.

vii. Mereka yang mengalami penyakit-penyakit seperti batuk, selsema, asma, sakit mata, jangkitan paru-paru yang kronik hendaklah datang ke klinik dengan seberapa segera jikalau keadaan penyakit bertambah teruk.

viii. Perokok dinasihatkan supaya berhenti merokok.

ix. Sentiasa mendapatkan maklumat terkini daripada media massa dan mengikut nasihat daripada pihak berkuasa.


* Penulis adalah Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia.



[Sumber]

Garis Panduan Tindakan Hadapi Darurat Bencana Jerebu oleh Majlis Keselamatan Negara



Apabila Darurat Bencana Jerebu diisytiharkan, Jawatankuasa Pengurusan Bencana Pusat, Negeri dan Daerah hendaklah mengambil tindakan seperti berikut:

A) Menasihatkan penutupan pejabat atau premis kerajaan atau swasta dan tempat bekerja lain, termasuk kilang, ladang, kawasan pembinaan, kuari serta kerja-kerja tanah dan pemindahan tanah. Langkah keselamatan dan kesihatan pekerjaan hendaklah diambil pada setiap masa. 

Bagaimanapun nasihat penutupan itu dikecualikan bagi perkhidmatan:
- Air dan elektrik 
- Kesihatan awam
- Bomba dan Penjara
- Pos, telefon, telekomunikasi dan telegraf
- Komunikasi radio, penyiaran dan televisyen
- Pelabuhan, termasuk limbungan, dermaga dan perkhidmatan yang ada kaitan
- Pengangkutan darat, laut dan udara
- Membekal bahan pembakar dan minyak pelincir - Perbankan dan kewangan
- Semua yang terbabit secara langsung dalam pengurusan bencana jerebu di bawah Arahan MKN No 20 dan Pelan Tindakan Jerebu Kebangsaan.


B) Kementerian Pendidikan, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat serta agensi berkaitan melaksanakan penutupan sekolah, taman didikan dan pusat jagaan kanak-kanak dalam kawasan Darurat Bencana Jerebu

C) Kementerian Komunikasi dan Multimedia serta Kementerian Kesihatan mempertingkatkan penyiaran maklumat kesedaran mengenai jerebu secara berterusan untuk panduan orang awam

D) JAS; Jabatan Bomba dan Penyelamat, Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Darat, Jabatan Pengangkutan Jalan dan pihak berkuasa tempatan atau agensi berkaitan mempertingkatkan tindakan penguatkuasaan undang-undang terhadap sumber yang boleh menyumbang kemerosotan kualiti udara


E) Jabatan Bomba dan Penyelamat mempergiatkan operasi pemadaman kebakaran hutan tanah gambut dan pembakaran terbuka dengan kerjasama agensi lain

F) Kementerian Kesihatan mempertingkatkan pemantauan dan rawatan kesihatan disebabkan jerebu di hospital dan klinik kesihatan

G) Jabatan Meteorologi dan Tentera Udara Diraja Malaysia melaksanakan aktiviti pembenihan awan dalam keadaan cuaca yang membolehkan kejayaan operasi bagi mengurangkan jerebu

H) Semua kementerian, jabatan atau agensi berkaitan menangguhkan aktiviti luar atau riadah membabitkan masyarakat.


Thursday, 20 June 2013

ISU JEREBU: SURAT CINTA SEORANG RAKYAT MARHAEN KEPADA KEPIMPINAN NEGARA

Sejujurnya, rakyat Malaysia sudah muak kerana terpaksa berhadapan dengan acara tahunan kerjasama dua negara iaitu Malaysia dan Indonesia, yang mana dalam acara ini, Malaysia bermai sebagai mangsa dan Indonesia pula adalah pemangsa. Apa lagi kalau bukan acara JEREBU?


Ikuti luahan seorang rakyat berkenaan isu ini, yang mana RMK pasti ramai yang setuju dengan intipatinya:


Ketika saya menonton buletin utama malam tadi (19/6/2013, 8.00pm), saya rasa nak tertawa bila JAS melarang pembakaran terbuka oleh rakyat Malaysia dan akan menghukum mereka dengan saman dan penjara. Sedangkan punca utama, the main culprit iaiti rakyat Indonesia yang menyebabkan jerebu yang teruk melanda Negara kita, langsung tiada apa2 tindakan terhadap mereka. Seperti biasa, kerajaan lebih bertindak keras terhadap rakyat sendiri dan tidak berkutik apa2 pun terhadap rakyat negara luar. 


Sudah tentu Malaysia tidak boleh berbuat apa2 kerana mereka rakyat Negara luar, bukan rakyat kita. Tetapi apakah tindakan kita? Hanya berdiam diri sahajakah? Mana perbincangan dengan kerajaan Indonesia mengenai hal ini? Mana nota bantahan? Mana saman kerana jerebu oleh rakyat mereka telah merugikan Malaysia berbillion2 rm dari segi ekonomi, social, kesihatan dsb? Apakah tindakan lain yg boleh dilakukan kerana jerebu angkara mereka ni bukan kes terpencil, malah berlaku tiap2 tahun? Malah saya difahamkan yg rakyat mereka sendiri tak mengetahui akibat tindakan mereka terhadap Negara jiran mereka? 

Teringat masa zaman pemerintahan tun dr Mahathir dahulu. Australia cari pasal dengan Malaysia? Terus boikot segala produk mereka termasuklah hiburan. Britain memperlekehkan bekas Negara jajahan mereka ni? Terus PM masa tu buat dasar buy british last, dasar pandang ke timur dsb. Dan akibatnya mereka semua bertekuk lutut minta maaf. Tapi pemimpin2 selepas tu? Seolah2 mengamalkan dasar buy local citizen last, dasar pandang ke rakyat luar pula. Langsung tiada apa2 tindakan terhadap Negara luar dan rakyat mereka yg tak habis2 menyusahkan rakyat Negara sendiri, contohnya terbaru dan terkerap adalah hal jerebu ni. 
Kalau Negara Indonesia tak mahu bekerjasama, banyak lagi tindakan susulan boleh dibuat, paling tidak buat nota bantahan kepada mereka atau kepada mahkamah dunia. Sementelah singapura, Negara jiran kita pun menjadi mangsa. Boikot produk mereka. Kalau mereka tidak mampu bertindak, izinkan Negara kita bagi bantuan. Contohnya cara pertanian yang lebih baik dan tidak menjejaskan alam sekitar. Kita ada banyak agensi seperti kementerian alam sekitar, kementerian asas tani dsb. Yang penting jangan bodoh sombong dan jaga hubungan baik dengan jiran mereka sahaja. 

Kalau semua tindakan ni dah dibuat, war2kan kepada rakyat Malaysia. Justice shouldn’t only be served, but should be seen served. Ni produk2 negara jiran masih relax je bermain di kaca televisyen atau radio. Sebaliknya kerajaan lebih berminat nak war2kan apa yang rakyat Malaysia perlu buat dan tidak boleh buat, serta hukuman yang menanti. Ini bukan thread politik, kalau kerajaan pakatan rakyat yg berkuasa pun saya akan buat thread ni. Pasal politik takkan menghilangkan jerebu secara ajaib, sebaliknya tindakanlah yang mencerminkan kasih saying sebenar kerajaan terhadap rakyatnya. Bayangkan jerebu ni berlaku dekat2 nak pilihanraya, bagaimana? 

Tl:dr, tolonglah bertindak dengan segera untuk mengatasi masalah jerebu yg setiap tahun berlaku ni. Terima kasih. 



Kredit kepada FB Rizal Rodzuan

Wednesday, 19 June 2013

Naik Bulu Roma Tengok Video Ni Beb!

Jom layan video yang dihasilkan oleh Ustaz Amin.




Dalam masa geng Dong Zong beria-ia menolak Bahasa Kebangsaan di Sekolah Vernakular, awek-awek Rusia ini pula mengembangkan bahasa Malaysia di negara mereka.


Gambar dari http://m-truth.com/

Mungkin awek-awek ni lebih layak jadi warganegara Malaysia daripada puak RASIS Dong Zong!



MyMassa

Lihat, Tafsir dan Fikirkan: Apakah Agenda Tersirat Kaum Cina Sebenarnya??

WALAUPUN saya mahu lari daripada menulis dan menyentuh mengenai politik dan terus berjihad ekonomi, namun cakap-cakap politik masih tidak dapat dielakkan.

Minggu ini kita melihat satu tafsiran simulasi grafik yang dilakukan oleh seorang sahabat saya yang perlu dikongsi bersama.

Beliau ialah Datuk Akbar Ali, mantan Timbalan Ketua Pengarah Jabatan Perangkaan Malaysia, Pengarah Eksekutif MTEN Melaka dan Ahli Dewan Negara.

Ia menggambar iltizam kaum Cina untuk menegakkan kekuatan mereka, dan sebaliknya sikap kecelaruan orang Melayu yang tidak sedar hakikat sebenar.




Berikut tafsiran Akbar:
Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) telah sebulan setengah berlalu. Keputusannya telah diketahui ramai: BN menang dengan majoriti mudah - 133 buah kerusi Parlimen; merosot 7 kerusi tetapi berjaya merampas kembali Kedah; pembangkang pula menang 89 kerusi Parlimen.

Banyak sebab telah diberikan berhubung kemerosotan itu; antaranya kesilapan memilih / meletakkan calon, kelemahan jentera dan sabotaj dari dalam parti. Apa pun, sebab yang paling besar, seperti yang diungkapkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ialah tsunami Cina!

Agar tidak disalah-tafsirkan sebagai rasis, maka sebelum kita menulis lebih lanjut lagi, eloklah ditegaskan bahawa kaum Cina adalah pragmatis dan bijak menggunakan peluang keemasan yang ada.

Adalah tidak salah mereka ‘bersatu’ menggunakan hak demokrasi yang mereka miliki sebagai rakyat Malaysia. Justeru adalah juga tidak salah mereka ‘bersatu’ mahu memilih serta memangkah mana-mana parti yang mereka suka.

Orang Melayu pula di sebaliknya; kurang pragmatis dan kurang bijak serta ‘tidak bersatu!’ Jangan salahkan ibu mengandung.

Orang Cina telah melihat dan menyambar peluang serta tawaran yang diberikan oleh Anwar Ibrahim kepada kaum mereka. Lantaran itu, pada hemat orang Cina, ‘Ini Kali lah’ bagi kaum mereka untuk mencapai strategi jangka panjangnya yang ketiga: Merebut Kuasa Politik. Dua strategi pertama telah pun berjaya - kerakyatan dan kuasa ekonomi. Mereka telah menyeru supaya bersatu dalam menumbangkan kerajaan BN, sepertimana yang disiarkan dalam Nanyang Siang Pau pada 13 Jun 2009: http://darahtuah.wordpress.com/2010/03/08/7-ngo-cina-diseru-menumbangkan-kerajaan/

Ia boleh ditafsirkan sebagai iltizam untuk menumbangkan kerajaan yang bertunjangkan pribumi dan Islam dan menggantikan dengan sebuah kerajaan yang berteraskan bukan Islam dan orang Cina menjadi dominan.

PRU-13 telah mereka rancang sedemikian rupa daripada peringkat persiapan menyerang, pertahanan, pemilihan dan peletakan calon dan sebagainya. Hasilnya, walaupun mereka tidak menang, tetapi komposisi calon-calon yang berjaya itu adalah manifestasi rancangan tersebut!

Natijahnya, di pihak pembangkang, bilangan Ahli Parlimen (MP) Bukan Islam adalah jauh lebih ramai iaitu 50 orang atau 56% berbanding MP Islam hanyalah 30 orang atau 44%!

MP Cina pula adalah seramai 39 orang atau hampir empat kali ganda lebih ramai jika dibandingkan dengan MP Cina dalam BN!

Dalam BN, terdapat seramai 97 MP Pribumi/Islam atau 73%, dan 21 MP lagi Pribumi Bukan Islam atau 16%. MP Cina hanyalah 11 orang atau 8%! Lantaran itu, adalah tidak salah jika dibuat kesimpulan bahawa orang Cina telah bersatu untuk menumbangkan kerajaan yang bertunjangkan Pribumi/Islam dan menggantikan dengan kerajaan yang bertunjangkan Bukan Islam/orang Cina!

Kerana laungan “Ini Kali Lah" untuk mereka boleh merebut kuasa maka ahli-ahli MCA dan Gerakan daripada kaum Cina telah menjadi pengkhianat parti dan berduyun-duyun lari bersekongkol dengan DAP. Lalu tsunami Cina, seperti mana yang diungkapkan oleh Najib, adalah tepat sekali!

Tanpa sokongan padu Bumiputera di Sabah dan Sarawak, BN telah kalah pada tahun 2008 lagi!

Ada pendokong MCA mengingatkan orang UMNO bahawa orang Cina telah menyokong BN semasa PRU 1999. Tanpa sokongan mereka, mungkin BN kehilangan lagi banyak kerusi dalam PRU berkenaan. Setuju.

Tetapi mari kita tanya soalan ini: Kalaulah orang Cina dihidangkan pada tahun 1999 itu peluang yang sama seperti tahun 2013, tidak mungkinkah orang Cina sudah merebut peluang tersebut dan menumbangkan BN pada tahun itu juga?

Melihat dan menilai sikap, pemikiran dan strategi orang Cina di Malaysia ini pada tahun 2008 dan 2013 maka jawapannya, tanpa melupakan tulisan pada tahun 2009 di atas dan PRU 1969, tidak lain dan tidak bukan tentulah Ya!
Dengan mengambil kira:
(a) Sikap dan iltizam kaum Cina sedemikian rupa,
(b) Kemasukan pemilih baru kira-kira 2.64 juta orang,
(c) Kawasan bandar akan semakin besar (dari 71% kepada 77%) dan,
(d) Penetrasi internet akan melebihi 75%, apakah pelan tindakan BN/UMNO untuk kekal menang dengan selesa dalam PRU-14 nanti?
Saksikan carta yang telah disediakan. Sungguh mudah untuk digarap dan dibuat penilaian.


Berita Terkini Jerebu Di Malaysia Sepanjang Jun 2013

Untuk pengetahuan anda, beberapa kawasan di setiap negeri telah dilanda pencemaran jerebu terutamanya di semenanjung Malaysia. IPU adalah indeks pencemaran udara yang diguna pakai untuk menyemak tahap udara yang tercemar disesebuah kawasan. Jerebu berpunca daripada pergerakan angin monsun justeru menyumbang kepada pembakaran hutan.
Senarai Negeri Dilanda Jerebu Tidak Sihat Jun 2013
Amaran Bacaan IPU Di Kawasan Jerebu Tidak Sihat Update 17 Jun 2013
Melaka     
Bandaraya Melaka -  161*
Bukit Rambai – 135*
Negeri Sembilan
Port Dickson – 120*
Selangor
Pelabuhan Klang – 103
Terengganu
Kemaman – 108
Nota Penting: Negeri yang tidak dinyatakan diatas berada dalam keadaan yang baik dari Jerebu
Rujukan Keputusan Bacaan IPU
http://4.bp.blogspot.com/-l-X3nUVn47k/T9w7PSSNjJI/AAAAAAAAAbg/dflYas7x-Rc/s1600/status.jpg


Anda boleh memantau indeks pencemaran udara di laman web jabatan Alam Sekitar di pautan berikut: http://www.doe.gov.my/apims/index.php

Monday, 17 June 2013

Dong Zong Sahkan Kaum Cina Tak Fasih Bahasa Kebangsaan


Nampaknya, kaum Cina langsung tidak menghargai tindakan kerajaan untuk tetap melantik wakil mereka di kabinet setelah MCA menolak sebarang jawatan.   Malah mereka mempertikai pula perlantikan itu atas alasan wakil yang dipilih tidak mampu menguasai Bahasa Mandarin.   Persoalan ini dibangkitkan oleh Dong Zong dengan menyifatkannya sebagai tidak wajar.
Kita tidak faham kenapa mereka yang mengaku sebagai warganegara Malaysia dan enggan digelar pendatang memerlukan wakil yang mampu menguasai bahasa lain selain Bahasa Kebangsaan dan Bahasa Kedua negara.
Nampaknya, Dong Zong telah membuktikan bahawa kaum Cina memang layak digelar pendatang.   Dong Zong telah secara tidak langsung mengesahkan bahawa kaum Cina di Malaysia sememangnya tidak fasih berbahasa kebangsaan.  Dalam ertikata lain, mereka telah lama meminggirkan Bahasa Malaysia dan langsung tidak mengiktirafnya sebagai bahasa rasmi negara ini.
Ini adalah bukti jelas betapa kroniknya kesetiaan kaum Cina kepada negara ini dan perkara ini tidak wajar diambil ringan oleh kerajaan.
Mengupas isu ini dengan lebih mendalam, inilah dikhabarkan kepada kerajaan bahawa kaum Cina sebenarnya memandang lantikan wakil mereka sebagai tidak bermakna kerana apa yang mereka mahu adalah kuasa yang lebih, iaitu di kementerian yang lebih signifikan seperti Kewangan, Pertahanan atau Timbalan Perdana Menteri kalaupun tidak Perdana Menteri.
Sedangkan, keadaan yang sama boleh dilihat di mana-mana negara di dunia di mana tidak mungkin kaum minoriti diberi kuasa lebih apatah lagi dalam sebuah negara demokrasi.  Hal yang sama berlaku di Singapura di mana kaum Melayu yang jauh lebih layak juga hanya akan diberi jawatan ‘cikai’ atau bawahan sahaja.
Amerika pula hanya baru-baru ini sahaja menerima Presiden kulit hitam, itu pun kita cukup tahu bahawa beliau bukannya berkuasa dalam ertikata yang sebenar.  Lebih dari itu, kaum kulit hitam di Amerika dan juga etnik-etnik lain tidak pernah mengambil sikap memencilkan diri dari aspirasi negara.  Mereka tidak pernah memperjuangkan bahasa ibunda atau sekolah berasingan.  Malah mereka juga tidak punya akhbar dalam bahasa sendiri.   Pendek kata, mereka tiada bezanya dengan penduduk asal negara itu, maka kerana itu Presiden Obama mampu diterima ramai.
Malaysia tidak mampu mengikut jejak itu kerana soal ‘minoriti’ bukan merupakan satu-satunya masalah yang mengekang kaum Cina dari mendapat kuasa lebih.  Masalah yang lebih besar ialah kaum Cina di Malaysia enggan berasimilasi dengan kaum majoriti, serta enggan menjadi sebahagian dari aspirasi negara ini.
Kaum Cina langsung tidak menghormati asas dan dasar-dasar negara sehingga ke tahap memperlekehkan kerajaan itu sendiri.   Malah, kita juga sedia maklum bahawa mereka cukup ‘anti’ dengan perlembagaan negara ini yang meletakkan hak istimewa bumiputera serta agama Islam sebagai agama rasmi.  Mereka juga enggan mengiktiraf struktur negara yang meletakkan Raja-raja di tempat tertinggi.  Sehingga ke hari ini, majoriti kaum Cina langsung tidak tahu perbezaan Sultan dan Agong atau memahami adat-istiadat rasmi negara.   Pendek kata, majoriti mereka tidak pernah menjadi sebahagian dari negara ini.
Lebih buruk, sifat rasis kaum Cina Malaysia begitu terserlah. Tiada siapa boleh menafikan bahawa kaum Cina gemar menindas pekerja dan peniaga kaum lain secara halus, mahupun secara terbuka.  Justeru, membuka peluang kepada mereka untuk lebih berkuasa bermakna membuka ruang untuk mereka menindas kita.
Hakikatnya, perbuatan Dong Zong mempersoal lantikan wakil Cina tersebut merupakan kenyataan  ‘keangkuhan’ kaum itu.   Dengan mempertikai kefasihan mereka berbahasa Mandarin menunjukkan bahawa Dong Zong enggan meletakkan bahasa kebangsaan lebih tinggi dari bahasa ibunda mereka.  Dong Zong juga mahu kerajaan tunduk sahaja kepada kemahuan mereka itu, tanpa banyak soal.
Hari ini, kita sedih melihat Perdana Menteri dicaci-hina dan diketawakan semahu-mahunya di laman-laman web dan laman-laman sosial kaum Cina sementara ada pihak di keliling Perdana Menteri sendiri yang meminta agar kerajaan terus berlembut dengan mereka…

Kecenderungan Laluan Sulit 'The Star' Mula Ditelanjangkan


Apabila orang Melayu berpakat untuk memulaukan kedai Cina, barangan Cina dan semua produk syarikat  Cina, maka akhbarThe Starmenjalankan kempen menentangnya kerana dakwanya membahayakan keharmonian sosial negara.

Tetapi apabila orang Cina menjalankan kempen untuk meruntuhkan dominan Melayu dalam sebuah kerajaan majmuk yang terbina sejak merdeka,The Star tidak pula nampak bahayanya.

Saya telah nampak bahayanya apabila ribuan orang Cina di kampong dan di bandar beratur panjang berbatu-batu, termasuk yang pulang dari luar negara untuk menenggelamkan kerajaan Melayu pada 5 Mei lalu.

Tindakan Buy Chinese Last oleh beberapa NGO Melayu adalah sebagai membalas tindakan orang Cina khususnya DAP yang mahu menghancurkan sebuah kerajaan yang bersifat multiracial tetapi telah tersasar  membina  sebuah kerajaan Bumiputra. 

Jika orang Cina mahu melindungi perbuatan jahat menentang kepimpinan Melayu dengan kempen "Kami Suka Najib, Tetapi Tidak Suka BN," maka apa salahnya jika orang Melayu berkempen "Kami Suka Cina, Tetapi Tak Suka Barangan Cina."

Saya sendiri tidak percaya bahawa tindakan ini akan berkesan serta merta kerana kuasa ekonomi tidak sepenuhnya berada di tangan orang Melayu atau Bumiputra tetapi kempen Buy Chinese Last boleh berkesan jika dijalankan terus menerus  dalam masa empat lima tahun akan datang secara profesional dengan strategi yang inovatif dan kreatif, halus dan bijak secara kecil-kecilan dan besar-besaran.

Kerajaan mesti banyakan lagi Kedai1Malaysia di seluruh negara.

Ini bukan tindakan rasis kerana kempen jatuhkan kerajaan Melayu juga bukan rasis. Hanya Ketua Pengarang Akhbar The Star, Datuk Wong Chun Wai sahaja nampak rasis seperti dia nampak Utusan Malaysia rasis, tetapi tidak nampak akhbar Cina rasis.

Mulakan dengan pemulauan akhbar The Star.

KENAPA THE STAR BERSIKAP BEGINI?

Akhbar The Star yang menonjolkan diri sebagai juara untuk mengharmonikan semula hubungan antara kaum selepas Pilihan Raya Umum Ke13, tetapi tidak langsung menyiarkan  berita mengenai Pas tidak bersetuju dengan perhimpunan haram untuk menjatuhkan kerajaan yang dijuarai oleh Lim Kit Siang dan Anwar Ibrahim.

Jika The Star ikhlas untuk mendamaikan negara, maka berita ini akan memberikan sumbangan yang besar ke arah melemahkan masyarkat Cina yang sedang berada dalam uphoria gerakan untuk menjatuhkan kerajaan dengan keganasan dan kekerasan yang diwarisi dari  PKM.

Mereka ini sebenarnya adalah communist surrogate. Nasib baik The Star gagal dalam usaha untuk membawa balik Chin Peng ke Malaysia. Jika tidak, dia tentunya memberikan inspirasi dan semangat besar kepada orang Cina Malaysia dari dekat.

The Star juga tidak menyiarkan berita orang Cina Malaysia di London mengadakan tunjuk perasaan untuk mencemarkan Pilihan Raya Ke 13 di Malaysia dan demikian juga pelajar-pelajar Malaysia menterbalikkan bendera Malaysia di Taiwan.

Apa yang disiarkan hanya bila pelajar-pelajar yang kurang ajar ini mempertahankan diri mereka. 

Zamkata akan menyiarkan dari semasa ke semasa betapa kelicinan The Star menjadi duri dalam daging untuk membuka mata seluruh rakyat yang prihatin terhadap keselamatan negara ini.

Saya kira masa telah berakhir untuk The Star bermuka-muka dan bermain silap mata, pepat di luar rencong di dalam.

KERA SUMBANG PAS DALAM HIMPUNAN HARAM DI KEDAH.

Sekalipun sebahagian besar pemimpin pemimpin Pas tidak bersetuju dengan perhimpunan haram yang dijuarai oleh Anwar  dan Lim Kit Siang tetapi Naib Presiden  Pas Sallehuddin Ayob dan Pesuruhjaya Pas Kedah Mahfuz Omar telah bersama dengan Anwar Ibrahim dalam tunjuk perasaan haram di Ibu Pejabat Pas di Kota Sarang Semut Kedah malam kelmarin.

Sejumlah besar yang hadhir adalah dari kaum Cina.

Kepada Mahfuz dan Sallehuddin tidak ada jalan lain lagi kecuali terus  bersama dengan Anwar Ibrahim sehingga kesaat terakhir kerana kedudukan masa depan mereka dalam kepimpinan Pas juga hanya menghetong hari. Seperti Hadi mereka jug adalah kera sumbang dalam Pas sekarang ini.


Wednesday, 12 June 2013

DISKRIMINASI MAJIKAN CINA TERHADAP CALON MELAYU!! FAKTA MENARIK!!

Kedudukan bangsa seseorang calon lebih diambil kira jika dibandingkan dengan kualiti kelayakan untuk dipanggil temu duga mendapatkan pekerjaan dalam syarikat dimiliki orang Cina dan syarikat Antarabangsa di negara ini.

Ini adalah penemuan dua orang pensyarah kanan Dr Lee Hwok Aun dan Dr Muhammed Abdul Khalid dari Jabatan Pengajian Pembangunan, Universiti Malaya hasil suatu eksperimen selama enam bulan yang mereka lakukan untuk mengetahui sama ada panggilan untuk temu duga calon-calon yang memohon didasarkan kepada etnik pemohon.

Dr Lee membentangkan penemuan mereka di seminar “Tahap Diskriminasi: Bangsa dan pengambilan Graduan di Malaysia” anjuran Institut Kajian Malaysia dan Antarabangsa (IKMAS), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) di sini hari ini.

Apa yang dihasilkan adalah berdasarkan suatu kajian mereka terhadap syarikat-syarikat di sini dengan menghantar ‘resume’  kelayakan calon rekaan terdiri dari Melayu dan Cina yang mempunyai kelayakan yang hampir serupa yang baru lulus universiti kepada syarikat yang mengiklankan kerja kosong.

Analisa jumlah panggilan untuk di temu duga hasil dari permohonan yang mereka hantar itu mendapati secara keseluruhan 22.1% daripada pemohon Cina menerima panggilan untuk ditemu duga berbanding dengan hanya 4.2% pemohon Melayu yang dipanggil.

Dr Lee berkata mereka amat berhati-hati memastikan resume yang dihantar adalah hampir sama dari segi kualiti antara pemohon Melayu dan Cina untuk mengetahui apakah pemilihan berdasarkan bangsa pemohon.

Beliau bagaimana pun mengingatkan media berhati-hati membuat rumusan kerana kajian mereka hanya untuk mengetahui perbedaan pemilihan calon bukannya untuk mengetahui kenapa graduan Cina dipilih.

Walau bagaimanapun, beliau mengakui wujudnya diskriminasi terhadap graduan Melayu dari majikan. Didapati 24% pemohon berbangsa Cina dipanggil untuk temu duga berbanding hanya 6.8% pemohon Melayu diterima untuk temu duga bagi syarikat milik Cina.

Kajian mereka juga mendapati syarikat dimiliki Melayu sendiri memilih pemohon Cina di mana kadar panggilan balik terhadap pemohon dari graduan Cina adalah 6.8 % berbanding hanya 4.8% untuk graduan Melayu.

Dr Lee tidak pula mengatakan apakah itu menunjukkan orang Melayu tidak mendiskriminasi kaum Cina.

Bagi syarikat Antarabangsa 22.9% calon Cina dipanggil untuk temu duga manakala tidak seorang pun calon Melayu menerima panggilan.

Kajian Dr Lee dan rakannya tidak melibatkan graduan dari luar negara. Bagaimana pun penemuan mereka turut menunjukkan calon dari Universiti Awam yang sudah lama ditubuhkan menjadi pilihan berbanding dengan universiti sewasta.

Dr Lee berharap kajian itu digunakan dalam konteks yang betul. Ia hanya menunjukkan wujudnya diskriminasi terhadap graduan Melayu tetapi untuk mengetahui kenapa berlaku diskriminasi itu kajian yang lebih mendalam perlu dijalankan.

Beliau berharap hasil kajian itu tidak seharunya digunakan untuk menuduh majikan Cina fanatik kaum walaupun terdapat diskriminasi terhadap orang Melayu dan memandangkan Melayu juga adalah kaum majoriti negara ini.

Dr Lee berkata adalah mustahil untuk mengetahui kenapa berlaku diskriminasi demikian tetapi mengakui terdapat isu yang harus ditangani tetapi ini akan menjadi sukar jika penemuan tersebut digunakan sebagai senjata untuk menegakkan agenda tertentu.

Beliau bagaimana pun berkata tentunya ada pihak yang tidak setuju dengan penemuan itu dan cuba menidakkannya tetapi hakikatnya masalah itu perlu diselesaikan.

Tidak ada jalan mudah untuk menyelesaikan masalah rumit mengenai hubungan kaum tetapi ia wajib dibincangkan di peringkat kebangsaan dengan niat yang ikhlas untuk mencari penyelesaian yang adil.

Hadir di seminar tersebut adalah Timbalan Pengarah IKMAS, Prof Dr Tham Siew Yean, ahli akademik dan wakil media.

Sumber: UKM Portal Berita

Thursday, 6 June 2013

KHALID SAMAD CAKAP PORTAL MALAYSIAKINI PENIPU!!?



Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad menafikan beliau ada mengeluarkan kenyataan menyalahkan mana-mana pihak istana terutama Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah berhubung isu kelewatan pelantikan anggota exco kerajaan negeri itu.

Sebaliknya, Timbalan Pesuruhjaya PAS III Selangor itu mendakwa portal berita Malaysiakini sengaja mensensasikan artikel yang ditulisnya dalam blog berkaitan pelantikan ahli Exco kerajaan negeri Selangor.

Bagaimanapun, Khalid berkata beliau hanya mengeluarkan kenyataan mengenai mekanisme pengagihan kerusi exco Selangor untuk parti-parti di bawah Pakatan Rakyat iaitu PKR, DAP dan PAS kerana kemenangan berbeza dalam parti berkenaan pada Pilihan Raya Umum (PRU-13) lalu dan pada 2008.

"Dalam artikel saya tidak mengatakan ada kelewatan. Saya tidak menyalahkan mana-mana pihak. Saya hanya menjelaskan perbezaan suasana (pilihan raya) 2008 dan 2013 yang menyebabkan perlunya ada perbincangan dan bukannya pergaduhan," katanya pada sidang media di Shah Alam.

Beliau merujuk kepada kenyataan Setiausaha Sulit kepada Sultan Selangor, Datuk Mohamad Munir Bani pada Khamis lalu yang menafikan dakwaan bahawa kelewatan pelantikan exco Selangor adalah disebabkan untuk memenuhi kehendak Sultan Sharafuddin Idris Shah.

Mohamad Munir dalam kenyataannya mengingatkan pengamal media sosial termasuk penulis blog agar tidak mengheret pihak istana terutama Sultan Selangor dalam apa juga perkara tanpa siasatan terlebih dahulu bagi mengelak tanggapan salah rakyat terhadap baginda.

Khalid baru-baru ini menulis satu artikel yang bertajuk 'Isu Pelantikan Exco Selangor: DAP dan PAS Bergaduh?' di blog milik beliau iaitu www.khalidsamad.com.

Menurut Khalid, tidak timbul soal kelewatan pelantikan exco kerana ia mengikut peraturan dengan melakukannya dalam tempoh yang dibenarkan iaitu 60 hari.

Ditanya adakah beliau ada menghadap pihak istana untuk memberikan penjelasan, Khalid berkata: "Tak payahlah. Dia (Mohamad Munir) pun tak panggil saya untuk (dapatkan) penjelasan. Ini hal kecil. Saya harap akhbar (media) dapat perbetulkan supaya tidak timbul masalah."