Wednesday, 31 July 2013

Apa Kata Anwar, Rafizi Jika Orang Sebelah Sanjeevan itu Penagih Dadah?




Pelbagai usaha pihak pembangkang mahu tutup rasa bersalah mereka di atas banyak sekali insiden pembunuhan akibat pemansuhan EO dan ISA yang mereka tuntut. Keadaan yang begitu menakutkan sekarang tentu akan menyalahkan mereka.

Ada seorang penulis di media maya yang mahu salahkan polis rasuah dengan kejadian bunuh membunuh. Lojikkah hujah demikian?

Pembangkang sering tuduh polis dah lakukan rasuah lama. Kenapa dulu tiada berlaku pembunuhan ternuka dan kejam begitu lumrah sekali. Tiap-tiap hari ada berlaku pembunuhan. 

Dua hari lepas, Anwar bersama Rafizi dan Sivarasa membuat kenyataan di pejabat Keadilan Menjangkit penyakit bodoh macam lembu si Rafizi kepada Anwar.

Anwar memberitahu sidang media bahawa pihak polis mengetahui bahawa Sanjeevan, Pengerusi MyWatch telah terima banyak ugutan dan diancam akan dtembak. 

Katanya lagi, Sanjeevan telah  membuat beberapa laporan polis berkaitan ugutan tersebut tetapi tiada sebarang tindakan dari pihak polis. Apa tindakan yang dia mahu dari polis?

Anwar kata dia rasa amat dukacita polis tidak menyediakan kawalan ketat kepada mangsa di hospital yang mana orang ramai boleh bebas bergerak di wad rawatan dan mendesak IGP supaya memberi perlindungan kapada mangsa.

Apa bodoh sangat Anwar, kalau nak ungkit, kenapa tak suruh polis sediakan pengawal untuk Sanjeevan, tu dah isu bodoh?
Bila dah dalam hospital dan kes dia sensasi, apa dia nak bising.

Kononnya lagi, banyak insiden tembak berlaku di negara ini tetapi tiada penyelesaian. Pada April 11 2013, empat lelaki telah menyerang Sanjeevan di sebuah hotel di KL dan laporan polis telah dibuat tetapi polis tidak ambil tindakan.

Ingat senang nak ambil tindakan dan penyelesaian bila ianya melibatkan kes melibatkan professyenal dan sindiket jenayah? 
Sapa bahalaol yang tuntut undang-undang pencegahan dimansuhkan??? Bukankah Anwar Ibrahim.

Tuduhnya lagi, Sanjeevan juga pernah diserang di LCCT dan tiada sebarang tindakan. Tindakan macam mana kalau tindakan pencegahan dah tak boleh buat? Dah lepas berlaku baru polis boleh buat apa-apa? Bukankah nyawa boleh hilang bila nak puaskan hati peguam-peguam bayaran Anwar?
Anwar kata insiden-insiden yang berlaku terhadap Sanjeevan ada kaitan dengan pihak polis. Kenapa beliau kata demikian?
Yang hanya dpaat dikatakan adalah beliau yakin insiden tembak Sanjeevan dilakukan oleh pihak polis kerana cara melepaskan tembakan jelas menunjukkan suspek adalah seorang yang terlatih dan ini menunjukkan pihak polis terlibat dalam insiden tersebut.Bukti takde!

Bila pulak polis dilatih naik motor kapcai dan tembak mangsa dalam kereta. BUkankah ini cara biasa dilakukan pembunuh upahan profesyenal dan pengganas komunis?
Merepek cakap Anwar. Macam orang dah kena AIDS
Ekoran dari itu, Rafizi Ramli pun ada berkata beliau ada berbuka puasa dengan Sanjeevan pada Julai 25hb. 
Rafizi kata ternampak satu sampul surat yang dipegang oleh Sanjeevan. Kata Sanjeevan, dalam sapul itu terdapat maklumat dan bukti penglibatan pihak polis dalam pengedaran dadah. Tapi dia tak membaca kandungan dalam sampul surat tersebut kepada Rafizi. 

Hanya berdasarkan kata Sanjeevan Rafizi dah percaya dan anggap ianya betul????. 

Apa kata kita katakan Sanjeevan berbohong dan sebenarnya dia terlibat dengan sindiket jenayah. 

Apabila dia risau sesuatu akan berlaku pada dirinya kerana dia sudah mungkir janji dengan gangster lain, dia sudah ketakutan dan cuba persalahkan polis dengan harapan polis boleh linduanginya. 
Dia buat pelbagai laporan polis yang mana isi kandung tak lojik untuk disiasat.
Apa kata Anwar dan Rafizi jika dia ketahui bahawa orang yang di sebelah Sajeevan ketiak kejadian cubaan bunuh itu adalah seorang pengedar dadah? 

Bila itu My Watch dah kena tembak, naru dia ambbil peduli.

Masa Timbalan Ketua Pengarah Kastam yang kena dia buat tak tau lagi. Nampak sangat kalau nyawa kakitangan awam tak jadi apa tapi kalau orang macam MyWatch terus pihak tertentu buka mata pasal takut kena hentam.


Monday, 29 July 2013

@NAJIBRAZAK @MUHYIDDINYASSIN @ZAHID_HAMIDI - HARAMKAN FILEM PRO-KOMUNIS THE NEW VILLAGE !!!

Kupasan Dr MiM:


Kita tentu terkejut dengan kewujudan satu filem baru bertajuk "The New Village" yang kononnya menceritakan kesusahan pendatang Cina di Malaysia di kampung-kampung baru yang dibina semasa penentangan pihak komunis keparat.



Jika melihat trailer filem tersebut. ianya juga menceritakan tentang seorang Cina komunis dan bercinta dengan seorang gadis Cina dan berlakukah konflik disamping menimbulkan perpsepsi pihak komunis adalah hero untuk 'melepskan negara ini daripada cengkaman pihak British'

Filem berat sebelah ini tidak pula menceritakan kekejaman pihak Komunis

Memang sesuatu yang cukup mengejutkan apabila sebuah filem yang pro komunis dengan mudah dapat ditayangkan manakala filem sejarah perjuangan Bekas Perdana Menteri kita ditangguhkan banyak kali seolah-olah ianya merupakan sebuah filem “jenayah berat”. Kami rakyat Malaysia menuntut perkara ini dihakimi dengan sewajarnya. 
 Ini menunjukkan tanda-tanda yang amat ketara bahawa mereka yang bertanggungjawab dalam memberi kelulusan penayangan filem merupakan pihak yang menyokong pembangkang. Sekiranya mereka ini menafikan bahawa mereka dari pihak pembangkang, adakah mereka cuba memberitahu rakyat bahawa mereka merupakan pengecut tahap kronik yang melutut kepada pembangkang. 
Hero dan heroin 

Filem pro Parti Komunis Malaya (PKM) sebagai hero itu bakal ditayangkan di pawagam Negara kita mulai 23 Ogos ini. 

Trailer filem yang wajib dibatalkan :



Bukan sahaja Astro Shaw tidak sensitif tetapi produksi filem itu juga sangat meragukan. Namanya ialah Yellow Movie Sdn Bhd.


Apakah ianya kebetulan atau berkaitan dengan pro-pembangkang dan pembangkang yang menggunakan warna kuning untuk perhimpunan haram mereka?

Kuning semasa Beersih anjuran pembangkang

Filem ini jelas tidak mengambil kira sensiviti pihak majoriti di negara ini termasuk pejuang-pejuang bekas tentera yang menentang komunis keparat.

MiM marah dan kecewa apabila pihak The New Village sendiri telah mengeluarkan satu kenyataan yang menghina pejuang-pejuang anti-komunis tersebut !

Anda baca printscreen di bawah :


The New Village bermaksud pejuang-pejuang yang terkorban di Bukit Kepung bukan hero? Sungguh kurang ajar ! How dare the admin of TNV Facebook said like that?

MiM merayu kepada rakan-rakan dan pembaca-pembaca sekalian supaya tidak berdiam diri dan membiarkan sahaja filem pro-komunis ini disiarkan pada 23Ogos ini. 

Kita perlu bersuara lantang membantah keras filem rekaan yang tidak berdasarkan kepada kebenaran atau 'true story'

Anda boleh komen Facebook The New Village klik sini dan juga flagkan trailer filem tersebut klik sini



MiM juga menyarankan kepada Najib Razak, Muhyiddin Yassin dan Zahid Hamidi supaya proaktif, membantah keras dan mengharamkan filem tersebut. 

Malah, tolong siasat bagaimana caranya filem sedemikian rupa boleh diluluskan sedangkan filem yang berdasarkan fakta iatu 'Tanda Putera' begitu susah untuk disiarkan.

MiM percaya jika kerajaan tidak berkeras untuk mengharamkan filem tersebut, lebih ramai rakyat yang sangat kecewa dengan BN, percayalah !

Thursday, 25 July 2013

PRK Kuala Besut: Helah-helah yang PAS Boleh Guna



Dengan jumlah keluar mengundi merosot di PRK Kuala Besut, BN masih dapat menaikkan jumlah majoriti. Ini bermakna pengundi atas pagar yang mengundi PAS telah pusing kembali ke BN. Mungkin mereka sedar bahawa mereka perlu terus menyokong BN.

PAS tak dapat menuduh BN bermain kotor kerana senarai fitnah dan serangan black op yang penuh tidak etika diketahui ramai. Sekurang0kurangnya yang mengikuti blog. Yang tak ikuti, apa boleh buat kalau mereka ini kuno sedikit.

Tentulah PAS perlu satu alasan baik untuk kekalahan mereka. Nak kata media berat sebelah, rasuah politik, dll, ianya akan terpalit balik sebagaimana fitnah PAS terhadap UMNO terpalit ke muka PAS.


AKhirnya mereka sedar ada alasan yang boleh dikelentong lebai-lebai bangang dan ustaz/ustazah misegera PAS. Mereka boleh kata tersilap meletakkan suruh undi Che Long tapi di kertas undi tiada nama Che Long tapi nama Azlan. Ini telah mengelirukan lebai dan ustaz/ustazah PAS.

Jawab kami .... kalau logo PAS pun tak boleh kenal, berat ni. Padanlah mereka ini mudah ditipu pemimpin PAS dan dikuda cina-cina DAP dan PKR. Mereka memang bodoh.

Samalah jika Peguam PAS Hanipa Maidin akan menguli satu roti canai cerita bahawa ada penipuan berlaku oleh SPR. Kesilapan nama di kertas undi akan dipersalahkan pada SPR.

Langsung satu demo Blackout akan diadakan. Pakai baju hitam. Konon akan boikot upacara angkat sumpah Tengku Zaihan. Kompang nak buat petisyen tapi sebagaiana petisyen yang dikompang Rafizi dan sedikit oleh PAS melalui Hanipa Maidin, SEMUA DITOLAK MAHKAMAH.

Oh ye ... dakwat yang telah dijadikan isu kempen mungkin akan diungkit balik dan dikompang terus walaupun tiada satu pun insiden dakwat boleh hilang kali ini.

Kalau mereka bising, bukan saja celup jari dalam ink tapi celup kepala dengan kopiah dan jilbab mereka sekali. 


Friday, 19 July 2013

DAP BERJAYA JADIKAN PAS PARTI DAYUS

Dalam isu kalimah ALLAH, pujian harus diberi kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang berjanji akan mempertahan serta melindungi Islam dan kedudukannya sebagai agama persekutuan.

Pendirian tegas beliau bukanlah sekadar untuk meraih populariti atau menyedapkan hati umat Islam tetapi adalah komitmen berterusan bagi memastikan Islam tidak diperkotak-katikkan oleh mana-mana pihak.

Kenyataan Duta vatican City, Archbishop Joseph Marino telah mengundang kecaman dan kutukan keras dari pelbagai pertubuhan Islam dan Melayu di negara ini sejak kontroversi itu tercetus beberapa hari lalu.

Namun dalam kemarahan umat Islam yang diluahkan dalam setiap ruang media, satu perkara yang amat mengejutkan ialah sikap pihak pembangkang khususnya Pas yang terus membisu hingga ke hari ini.

Tidak sepatah bantahan pun telah dikeluarkan oleh Pas setakatnya untuk mengecam kenyataan ketua biskop itu.

Sebagai sebuah parti yang kononnya memperjuangkan Islam, sikap Pas amat dikesali malah seharusnya turut dikutuk seprrti juga komen Archibishop Marino.

Ini kerana Pas sepatutnya menjadi badan politik pertama di kalangan organisasi siasah pembangkang yang menyuarakan bantahan terhadap apa yang dilihat sebagai campurtangan pihak asing dan penghinaan terhadap Islam oleh pihak wakil Paus Francis I itu.

Tetapi Pas memilih untuk berdiam diri dan berpeluk tubuh ketika Islam berdepan dengan ancaman pihak luar.

Parti itu nampaknya telah hilang semangat untuk mempertahankan Islam akibat persekongkolannya dengan Dap dan PKR.

Pas lebih rela melawan calon Islam daripada Barisan Nasional dalam Pilihan Raya Kecil Kuala Besut daripada menentang pihak Kristian untuk mempermainkan agama.

Sememangnya sikap pas itu telah mengesahkan tanggapan umat Islam bahawa parti itu telah menjual maruahnya kepada Dap.

Tidak salah kalau umat Islam melabel Pas sebagai keldai tunggangan Dap kerana itulah hakikatnya.

Pas telah hilang legitimasi untuk bercakap bagi pihak Islam kerana demi kepentingan politik, agama pun sanggup dikorbankan dan dibiarkan untuk diperlecehkan oleh orang kafir.

Sejak berada dalam pakatan pembangkang apakah sumbangan parti itu kepada pembangunan syiar Islam di negara itu.

Tidak kedengaran pendapat-pendapat bernas serta pandangan yang lahir daripada pemikiran tinggi pemimpin-pemimpin Pas.

Yang keluar dari mulut mereka hanya cacian, cercaan dan maki hamun terhadap saudara seagama yang berlainan ideologi politik.

Dalam PRU13, Dap menggunakan peluang untuk mendapat undi Melayu sehingga parti rasis itu muncul sebagai parti yang paling banyak memenangi kerusi Parlimen berbannding Pas dan PKR.

Jika ini masih belum dapat membuka mata dan minda pemimpin Pas bahawa mereka telah dieksploitasi sehabis-habisnya oleh parti Cina perkauman itu, eloklah bubar sahaja Pas.

Ini kerana kewujudan Pas hanya memecah-belahkan umat Islam dan tidak menyumbang sedikit pun kepada pembangunan minda serta memperkukuhkan status agama di negara ini.

Semakin lama Pas berada bersama-sama Dap dan PKR, semakin parah perpaduan umat Islam yang dilihat semakin longgar.

Kekalahan Anwar Ibrahim untuk membawa kejayaan kepada pakatan pembangkang sepatutnya menjadi pengajaran kepada pas untuk menilai semula kedudukan dan kepentingannya berdamping dengan dua sekutunya itu.

Sudah tiba masanya Pas membersihkan parti itu daripada anasir dan elemen Anwarinas yang menghalang parti itu untuk merealisasikan potensinya sebagai gerakan yang memperjuangkan Islam.

Dalam kedudukan sekarang Pas hanya menjadi perkakas kepada Anwar untuk mempergunakan parti itu untuk kepentingannya.

Anwar telah menumpulkan ketajaman perjuangan Pas sehingga sanggup menukar slogan 'Negara Islam' kepada 'Negara Kebajikan' semata-mata untuk mengambil hati Dap.

Di mana maruah dan integriti Pas sehingga dap berjaya menjadikannya sebagai parti yang bacul dan dayus!
[Sumber]

Wednesday, 17 July 2013

Pertikai TITAS Bukti DAP Bersifat Cauvinis


Baru saja saya membahaskan kepentingan subjek teras universiti seperti, Kenegaraan Malaysia seperti yang dititahkan oleh Pemangku Raja Perak, tiba-tiba satu lagi subjek teras universiti yang lain, Tamadun Islam Tamadun Asia (TITAS) dipertikaikan oleh Ahli Parlimen DAP pada 11 Julai 2013 yang lalu. 

Subjek ini bukan saja mengajar tamadun Islam seperti yang didakwa, tetapi juga tamadun China dan India. Kenapa tamadun Islam saja yang dipersoalkan? 

Islam adalah agama Persekutuan dan agama majoriti penganutnya. Apakah salah bukan Islam mempelajarinya untuk kepentingan masa hadapan. Bukan Melayu sepatutnya lebih memahami agama Islam anutan majoriti orang Melayu Islam sebelum memahami bangsa lain. Itu adalah lebih baik untuk integrasi nasional.

Beliau begitu berani menggesa Kementerian Pelajaran supaya menarik balik subjek ini sebagai subjek wajib kepada pelajar Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dan swasta (IPTS) kerana menurutnya tidak memberi manfaat kepada pelajar. Apakah beliau sudah melihat silibus ini sepenuhnya?
Tamadun Islam wajar dipelajari oleh orang bukan melayu juga untuk integrasi nasional

Ternyata beliau amat jahil dalam memahami subjek ini. Selaku Ahli Parlimen dan juga seorang doktor perubatan, beliau sepatutnya menyelidik terlebih dulu. Bukan membuat tuduhan semberono. Lagipun DAP selalu mendakwa mereka parti semua kaum dan ternyata parti ini amat cauvinis. 

Selaku ketua program subjek teras universiti, TITAS bukanlah subjek tamadun Islam sepenuhnya, tetapi sudah diadunkan tamadun dunia, terutama tamadun China dan India. Mengajar tamadun Islam tidak boleh, tetapi mengajar tamadun China dan tamadun India tidak mengapa?

Saya masih ingat dulu apabila jam 8 malam semua televisyen akan menyiarkan berita dalam bahasa Melayu. Malangnya, kita bagi peluang kepada mereka membaca berita dalam bahasa ibunda pada waktu perdana itu. Apabila kita mahu ubah, maka mengamuklah golongan ultra kiasu ini. Apabila hak mereka terancam, mereka melalak. Kita menjadi kelam kabut dan terus tunduk. Akhirnya, mereka dapat apa yang sepatutnya mereka tidak berhak dapat dan hak kita pula semakin terhakis dan tidak mustahil hilang. 

Orang Melayu tak pernah bising

Orang Melayu tidak pernah bising pun tamadun China dan tamadun India yang wajib diajarkan. Pelajar Melayu terima seadanya bagi menambah ilmu dan kepentingan memahami bangsa lain. Inilah sifat Melayu yang amat saya puji. 

Peliknya bangsa lain tidak mahu cuba belajar tamadun bangsa lain, terutama tamadun Islam yang menjadi teras agama orang Melayu. Kenapa perkara sebegini boleh terjadi bagi mereka yang sudah berjaya mengaut segala keuntungan di bumi bertuah ini? Kita tidak berjaya melahirkan bangsa Malaysia yang bersyukur, sebalik mempunyai cita-cita jahat yang terselindung.

Jika benar pun subjek tamadun Islam diajar, apa salahnya? Islam adalah agama Persekutuan dan agama majoriti penganutnya. Apakah salah bukan Islam mempelajarinya untuk kepentingan masa hadapan. Bukan Melayu sepatutnya lebih memahami agama Islam anutan majoriti orang Melayu Islam sebelum memahami bangsa lain. Itu adalah lebih baik untuk integrasi nasional. Kecualilah jika Ahli Parlimen itu bercadang untuk berhijrah ke negara lain. Kenapa kita begitu beriya-iya belajar tamadun Barat, tetapi bukan tamadun Islam (Melayu)?. Nampak sangat beliau memandang hina kepada orang Melayu.

Banyak universiti kaji tamadun Islam

Beliau berkata, universiti terkemuka di dunia, tiada subjek berkaitan dengan agama yang diwajibkan kepada pelajarnya. Bagaimana ia dapat membantu seseorang yang sedang belajar untuk menjadi doktor, peguam ataupun jurutera? Kenapa ia diperlukan di Malaysia? Persoalannya, kenapa perlu dibandingkan dengan universiti lain? Di manakah kita tinggal?

Banyak universiti di dunia yang menawarkan subjek teologi dan perbandingan agama. Tamadun Islam dikaji begitu mendalam. Jadi hujah beliau amat dangkal, selain mahu menyakitkan hati umat Islam yang semakin terluka. 

Untuk makluman, kursus ini adalah satu kursus yang memperkatakan mengenai ilmu ketamadunan yang mencakupi pengenalan ilmu ketamadunan; interaksi antara pelbagai tamadun (Mesopotamia, Mesir, China, India, Islam, Barat); Tamadun Islam, Tamadun Melayu serta peranannya dalam pembinaan Tamadun Malaysia; Islam dalam Tamadun Melayu; Tamadun China; Tamadun India; isu kontemporari Tamadun Islam dan Tamadun Asia; Globalisasi dan Islam dalam proses pembangunan negara.

Seperti subjek kenegaraan, tujuan untuk memberikan pemahaman komprehensif mengenai sejarah, nilai dan aspek utama. Pertama, membina satu generasi Malaysia yang berpengetahuan dan peka mengenai isu ketamadunan dan peradaban dan kedua; memperkukuh jati diri bangsa Malaysia sebagai sebuah negara pelbagai kaum dengan mengamalkan kehidupan yang bertoleransi dan bertamadun.

Selepas mengikuti kursus ini kita harapkan pelajar akan dapat memahami dan menjelaskan aspek utama tamadun, tamadun Islam dan tamadun Asia serta berpengetahuan dan peka mengenai isu ketamadunan. Seterusnya memahami dan mengaplikasi pengetahuan mengenai ciri-ciri tamadun dalam kehidupan bermasyarakat. 
Islam adalah agama Persekutuan dan agama majoriti penganutnya. Apakah salah bukan Islam mempelajarinya untuk kepentingan masa hadapan. Bukan Melayu sepatutnya lebih memahami agama Islam anutan majoriti orang Melayu Islam sebelum memahami bangsa lain. Itu adalah lebih baik untuk integrasi nasional.

dipetik dari Bharian


RMK : Baru-baru ni terbaca, kat United Kingdom boleh nak masukkan subjek tamadun islam dalam kurikulum sekolah mereka. [ UK new curriculum revised to include Islam history

tu kat negara yg agama rasmi bukan agama Islam boleh, nape kat Malaysia yg agama rasminya Islam sendiri tak boleh plak?

Jalan Haram di Bukit Jelutong



Akhbar The Star dalam satu artikel pada Isnin lalu ada melaporkan tentang satu jalan haram yang dibina individu tidak bertanggungjawab menghubungkan Jalan U8/20 dan Jalan U8/32, Bukit Jelutong. menurut laporan itu juga, kawasan perumahan disitu adalah jenis berpagar (gated community) dan seharusnya mempunyai tahap keselamatan yang tinggi.

Namun pembinaan jalan haram ini menyebabkan motosikal dan kenderaan kecil lain mudah masuk dan keluar tanpa disedari. Tambah memburukkan keadaan, kejadian pecah rumah mula berlaku selepas jalan haram itu dibina.

Alamak, siapa la yang memandai buat jalan tu? Memang la memudahkan nak lintas jalan, tapi fikir la juga keselamatan jiran tetangga, bukan lepaskan tengkuk sendiri je.

Lokasi kawasan:



View Larger Map


RMK berharap MBSA sila jalankan siasatan segera dan tutup segera jalan haram itu!

Kekalkan Akta Hasutan 1948 Demi Keselamatan Negara!


Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi, Menteri Dalam Negeri


Dari Utusan Malaysia;

SAYA dan rakan-rakan rasa amat gembira sekali membaca berita bahawa Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi, Menteri Dalam Negeri akan mempertahankan Akta Hasutan 1948 daripada dimansuhkan. 
Pendirian beliau untuk berbuat demikian adalah sangat terpuji kerana beliau sedar bahawa tanpa akta ini, rakyat yang tidak bertanggungjawab akan bebas menghasut rakyat dengan segala macam propaganda dan niat jahat yang akhirnya akan memusnahkan kestabilan negara yang kita kecapi sekarang ini. 
Kita sangat hormat kepada Datuk Seri kerana keberanian, keazaman dan keprihatinannya memikul tanggungjawab, walaupun digugat. 
Menteri seperti inilah yang kita mahu dan yang mesti kita sokong dan pertahankan.
Kami tabik kepada Datuk Seri Menteri kerana berpegang teguh dan patuh pada undang-undang yang ada untuk mempertahankan kedudukan agama Islam sebagai agama Persekutuan, Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi, kedudukan Raja-Raja Melayu dan hak istimewa orang Melayu. 
Rakyat boleh hidup dalam harmoni dan aman apabila mematuhi undang-undang negara yang dibuat oleh rakyat negara itu sendiri. 
Tetapi apabila undang-undang dicabul, maka hilanglah keamanan dan kestabilan negara dan rakyat akan berbuat sesuka hati mengikut nafsu buas untuk memenuhi kepentingan diri sendiri tanpa menghormati hak orang lain. 
Sekiranya Akta Hasutan 1948 ini dihapuskan, maka akan berpestalah orang berhati busuk menabur fitnah di sana sini. Mereka tidak akan lagi takut untuk berbuat demikian kerana tiada undang-undang untuk menyekat mereka. 
Buruk sangka akan terjadi antara rakyat negeri ini secara berleluasa, yang akhirnya akan menimbulkan malapetaka yang dahsyat. 
Rakyat Malaysia tidak mahu perkara ini terjadi. Semua orang akan rugi dan kalah, tiada siapa yang untung dan menang. Ketika kita masih mempunyai Akta Hasutan 1948 pun sudah ada manusia menghasut demi untuk kepentingan mereka sendiri, seperti menghina Islam dan nabinya, Raja dan kedudukan orang Melayu yang terang-terang ditegah oleh undang-undang. Apatah lagi sekiranya akta itu dihapuskan! Saya pasti keadaan akan menjadi bertambah buruk.
Negara bertamadun yang kononnya mengamalkan demokrasi pun mempunyai undang-undang untuk menjaga keselamatan rakyat masing-masing. 
Umpamanya, Amerika Syarikat yang mempunyai Akta Patriot dengan 10 tujuan, merangkumi hasrat untuk memperkuatkan keselamatan dalam negeri dan memperluaskan kuasa kerajaan untuk mengenal pasti dan memerangi pengganas. 
Akta ini digunakan untuk menangani banyak perkara termasuklah bagi menentang anasir-anasir yang akan memporakperandakan negara. 
Pada dasarnya Akta Patriot Amerika Syarikat ini adalah lebih kurang menyerupai Akta Hasutan 1948 negara kita. 
Tetapi demi untuk keselamatan negara mereka, rakyat Amerika Syarikat masih mengekalkan Akta Patriot mereka ini. Mengapa pula kita mahu menghapuskannya? 
Semua agama mengajar kita supaya tidak menghasut. Dalam Islam, al-Quran dan hadis menyimpulkan bahawa mengumpat merupakan salah suatu dosa besar dan ia merupakan perbuatan yang tercela seolah-olah pelakunya memakan daging saudaranya sendiri yang telah mati. 
Dalam agama Buddha disebut If a person fails to have faith but instead slanders the sutra, immediately he will destroy all the seeds for becoming a Buddha in this world; To seek enlightenment without repudiating slander is as futile as trying to find water in the midst of fire or fire in the midst of water; And he is a slanderer, having heard something at one place, he makes it known elsewhere for causing variance among other people. 
Agama Hindu menyatakan One giving false evidence or uttering falsehood goes to Raurava hell. 
Agama Kristian menyatakan You shall not bear false witness against your neighbor. 
Taoism menyatakan To break up friendships and set kinfolk at odds is called maliciousness. 
Orang yang tidak beragama sekalipun, sekiranya mereka mempunyai fikiran yang waras, tidak akan mengutuk perbuatan menghasut. 
Teruskanlah usaha murni Datuk Seri dalam menegakkan undang-undang negara. Rakyat yang baik dan bermoral dan cintakan keamanan akan menyokong Datuk Seri. Saya dan pengikut saya akan sentiasa menyokong usaha murni ini. 
DATUK PROF. DR. HASHIM YAACOB
Mantan Naib CanselorUniversiti Malaya



RMK: Syukur Alhamdulillah... Akta Hasutan mesti dipertahankan atas faktor keselamatan negara. Umum beranggapan keselamatan negara hanya melibatkan senjata dan serangan fizikal, namun hakikatnya semua itu akan berpunca dari hasutan dan tohmahan yang akhirnya boleh membawa kepada pertumpahan darah. Dalam apa jua situasi, keselamatan negara adalah keutamaan pertama dalam melindungi kedaulatan negara. Ketepikan fahaman politik atau perbezaan pendapat, pertahankan negara!

Tuesday, 16 July 2013

Kesabaran Orang Islam Kian Pudar - Bhg. 2


Alvin Tan & Vivian Lee mempersendakan bulan Ramadhan dengan gambaran Bak Kut Teh dan logo halal.


Dari Utusan Malaysia [sambungan];

Pengerusi Sukarelawan Peguam (SukaGuam) yang juga Pengerusi Khairul Group, Datuk Khairul Anwar Rahmat pula menegaskan hubungan diplomatik mempunyai hadnya dan seorang duta tidak patut mencabar keimanan orang Melayu.
“Zahirnya memang lemah lembut tetapi keimanan Melayu tebal dalam mempertahankan maruah agama, kita tidak akan benarkan kalimah Allah digunakan sewenang-wenangnya.
“Dalam kes ini, kita boleh usir duta itu, gantung taraf diplomatik dengan negaranya ataupun memutuskan terus hubungan. Bukannya Malaysia tidak pernah putuskan hubungan diplomatik dengan negara yang tidak hormati kita lebih-lebih lagi dalam bab agama," tegasnya.
“Jika secara ‘suka-suka’ mempermainkan Islam, boleh juga diambil tindakan bawah Akta Hasutan kerana mencemar kesucian agama Islam, atau atas tuduhan menghina Raja-Raja Melayu yang memayungi Islam. Mereka juga boleh dituduh menghasut perpecahan kaum kerana jelas ini satu tindakan provokasi yang mahu umat Islam bertindak balas, jika orang Melayu bertindak ‘kasar’ tentu mereka juga akan balas sama," ujarnya.
Beliau melihat soal buta sejarah termasuk ‘Keluhuran Perlembagaan’ dalam Rukun Negara dalam kalangan orang bukan Melayu yang gagal menghayatinya menyebabkan pengorbanan orang Melayu memberi kerakyatan kepada mereka tidak dibalas seperti dijanjikan.
“Muafakat antara kaum juga semakin terhakis apabila bukan Melayu mula menolak Islam sebagai agama Persekutuan, hak istimewa Melayu bumiputera dan asas kontrak sosial lain seperti yang dijanjikan sebelum merdeka.
“Sistem pendidikan kita sememangnya gagal didik orang bukan Melayu mengenai asas-asas ini khususnya toleransi, muafakat dan pengorbanan antara kedua-dua belah pihak," dakwanya.
Khairul Anwar melihat penghinaan terhadap Islam, khususnya oleh golongan muda satu cerminan sikap kurang ajar untuk menafikan siapa tuan punya bumi bertuah ini, apatah lagi selepas Melayu gagal ‘dijatuhkan’ pada pilihan raya lalu. 

RMK: Sudah berpuluh tahun kita hidup dalam keadaan aman dan harmoni dalam situasi pelbagai kaum dan agama di Malaysia. Dalam pada ini rakyat Malaysia dilimpahi dengan kemakmuran dan melahirkan rakyat yang berpendidikan dan hidup selesa. Namun nampaknya pendidikan dan kesenangan hidup tak menjanjikan kematangan dan sensitiviti terhadap rakyat Malaysia sendiri. Entah dimana silapnya, masih ada lagi puak-puak yang langsung tak peduli sensitiviti terhadap amalan keagamaan sesama rakyat Malaysia. Tidak cukup berakalkah mereka ini?

Kesabaran Orang Islam Kian Pudar - Bhg. 1


Duta Vatican City ke Malaysia, Biskop Joseph Marino


Dari Utusan Malaysia;


ISU agama merupakan antara perkara sensitif yang tidak sepatutnya dipermainkan mana-mana pihak sama ada individu berlainan agama mahupun penganut yang buta ilmu.
Namun, hinaan demi hinaan terhadap agama Islam semakin kerap dan banyak berlaku sama ada dalam kalangan rakyat biasa, pemimpin komuniti atau politik dan terkini oleh orang luar.
Kenyataan celupar Duta Vatican City ke Malaysia, Biskop Joseph Marino menyokong penggunaan kalimah Allah bagi penganut Kristian di negara ini menyebabkan isu yang hampir reda itu kembali panas.
Ditambah pula sepasang kekasih berbangsa Cina menghina bulan Ramadan menyebabkan semakin ramai yang mempersoalkan apa yang akan dilakukan pihak berkuasa khususnya Kementerian Dalam Negeri (KDN).
Walaupun bilangan orang bukan Melayu yang berterusan menghina Islam kecil sahaja, tetapi kerana nila setitik rosak susu sebelanga, janganlah berterusan amaran demi amaran tanpa hukuman untuk mengingatkan orang biasa, pemimpin mahupun orang luar kedudukan Islam di negara ini.
Penghinaan beberapa individu ini boleh menyebabkan perbalahan besar antara kaum, masyarakat Islam juga dikhuatiri melihat kerajaan terlalu lemah dalam mempertahankan agama mereka sementara orang luar akan berterusan mempermainkan kedudukan Islam di negara ini.
Ahli Lembaga Pengarah dan Pengerusi Biro Sosiobudaya dan Warisan, Dunia Melayu Dunia Islam, Profesor Datuk Dr. Abdul Latiff Abu Bakar membantah keras campur tangan orang luar dalam hal-hal berkaitan agama Islam, khususnya oleh seorang wakil diplomatik.
“Marino itu duta, patut utamakan hubungan diplomatik, bukannya jaga kepentingan agama dia sahaja. Perlu hormati keadaan di sini, Islam agama rasmi dan telah ditetapkan kalimah Allah tidak dibenarkan untuk orang Kristian.
“Saya setuju dengan beberapa cadangan dikemukakan pihak-pihak yang turut membantah sebelum ini, perlu bertindak tegas sama ada batalkan statusnya ataupun hantar balik sahaja," tegasnya.
Tambah Abdul Latiff, jika dibiarkan perbuatan ‘kurang ajar’ sedemikian, orang lain akan melihatnya sebagai lesen besar untuk bermaharajalela menghina Islam tanpa pedulikan ia sensitif dan menyakiti umat Islam di seluruh negara.
Beliau berharap KDN akan betul-betul bertegas kali ini dan jangan terus bermain amaran dengan pihak-pihak yang mempermainkan kesucian Islam sama ada rakyat biasa, pemimpin komuniti atau politik mahupun warga asing.
“Perkara ini boleh menjejaskan pandangan orang di dalam dan luar negara terhadap usaha mempertahankan Islam iaitu agama Persekutuan yang perlu dilindungi kerajaan.
“Walaupun pelbagai peringkat telah tetapkan kalimah Allah eksklusif, tetapi masih ada mempermain isu ini tanpa mempedulikan bahaya apabila rasa tidak puas hati membuak dalam kalangan umat Islam," katanya.
Menurut Abdul Latiff, negara lain seperti China dan Singapura tidak pernah berkompromi dengan isu sensitif seperti mempermainkan agama tetapi di Malaysia sudah ada yang berani hina Islam, apatah lagi orang itu bukan Islam yang bangkit dengan angkuh dan berani.
Beliau sedih melihatkan terlalu ramai yang mempersenda agama Islam tanpa provokasi kebelakangan ini dan dikhuatiri boleh membawa kepada pergaduhan antara kaum dan agama.
“Ini bukan soal hak asasi, liberalisme dan kebebasan bersuara mereka untuk menghina Islam. Jangan ganggu dan permainkan agama kami kerana ia juga satu kesalahan dari segi undang-undang.
“Penguatkuasaan perlu kuat, jangan biarkan orang lain dengan mudah permainkan agama kita. Kes rogol atlet baru-baru ini dalam satu minggu sudah ditangkap, tetapi bila kes perkecilkan Islam lambat pula didakwa," ujarnya.
Abdul Latiff turut mengingatkan pihak berkuasa khususnya KDN agar bertindak tanpa mengira kedudukan pihak yang menghina Islam itu atau hukuman berbeza-beza memandangkan undang-undang sudah ada untuk menyekatnya.
Tegasnya lagi, penguatkuasaan terhadap pihak yang menghina Islam setakat ini sangat lemah walaupun heboh didebatkan tetapi tindakannya lambat, kerap kali berterusan ‘dalam siasatan’ dan akhirnya tiada yang dibawa ke muka pengadilan.
“Jika terus dibiarkan, makin lama semakin teruk mereka akan hina Islam. Jika rasa undang-undang yang ada lemah, gubal akta baharu tetapi pastikan siapa pun yang tidak patuh dan mempermainkan agama diambil tindakan segera.
“Ini sangat sensitif, jika terus-menerus senyap sahaja, lama kelamaan dikhuatiri kesabaran orang Melayu dan Islam akan meletup seperti gunung berapi," katanya.
Petikan dari Artikel Asal


RMK: Sampai bila rakyat beragama Islam harus bersabar dengan kenyataan dan perbuatan biadap sesetengah individu yang beranggapan agama suci ini suatu jenaka dan boleh dijadikan lawak? Demi menjaga keharmonian dan hubungan antara agama, umat Islam sudah terlalu lama bertoleransi terhadap puak-puak pelampau ini. Awas, jangan sampai cacing naik ke mata!




Friday, 12 July 2013

Husam Mengaku Sukar untuk PAS Rampas Kerusi DUN Kuala Besut


JERTEH: Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa mengakui sukar untuk merampas kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Besut, Terengganu pada Pilihan Raya Kecil 24 Julai ini. 

"Walaupun kita kemungkinan boleh menang kali ini, tetapi ia cukup berat untuk dilaksanakan," katanya ketika ditemui di pusat penamaan calon Pilihan Raya Kecil DUN Kuala Besut di sini, sebentar tadi. 


Beliau yang juga Pengarah bagi Pilihan Raya Kecil DUN Kuala Besut PAS bagaimanapun menyatakan sebarang kejayaan kali ini adalah usaha yang akan dilakukan calon dan jentera parti. 

[Sumber]


Terdahulu:

PRK Kuala Besut: Calon BN, PAS serah borang pencalonan

PRK Kuala Besut: Calon BN, PAS serah borang pencalonan CALON Barisan Nasional, Tengku Zaihan Che Ku Abd Rahman (kanan) bergambar bersama calon PAS, Azlan @ Endut Jusoh pada proses penamaan calon di Dewan Serbaguna Kompleks Rakan Muda Daerah Besut, pagi ini. - Foto Yazit Razali
KUALA BESUT: Calon Barisan Nasional (BN), Tengku Zaihan Che Ku Abd Rahman dan calon PAS, Azlan @ Endut Jusoh sebentar tadi menyerahkan borang pencalonan masing-masing bagi bertanding pilihan raya kecil DUN Kuala Besut, sebentar tadi.

Borang pencalonan itu diserahkan kepada Pegawai Pengurus Pilihan Raya, A Rahim Jusoh di pusat penamaan calon di Kompleks Rakan Muda, di sini. - Berita Harian

RMK: Semoga PRK Kuala Besut bermula dari kempen sehingga hari pembuangan undi berjalan dengan berhemah dan tanpa berlakunya sebarang perkara ekstrem. Ingat, kita dalam bulan Ramadhan. Sila hormati kesucian bulan ini. Wallahua'lam.

Friday, 5 July 2013

Pembeli Tanggung Sengsara!

Laporan Utusan Malaysia:

Kerajaan negeri terus didesak tunai janji 276 pembeli Blok  E, PJS 1



SHAH ALAM 3 Julai - Seramai 262 pembeli Blok E projek perumahan mampu milik dan kos rendah di Petaling Utama, Petaling Jaya Selatan 1 (PJS1) mendesak Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menyelesaikan projek tersebut yang didakwa gagal disiapkan hampir tujuh tahun lalu.

Selain menyelesaikan kelewatan tersebut, mereka yang berhimpun di bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) di sini pagi ini turut meminta kerajaan negeri melunaskan janjinya yang menawarkan projek perumahan tersebut pada harga RM35,000 daripada harga asal RM70,000 seunit.

Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Pemberi Blok E PJS1, S. Sugumaran mendakwa, tawaran itu dibuat setelah pihak pemaju gagal menyiapkan projek tersebut mengikut tempoh yang ditetapkan selepas pihaknya menandatangani perjanjian sewa beli pada 2004.
Menurutnya, selain pengurangan harga rumah, kerajaan negeri turut menjanjikan penolakan kos tanggungan pembeli, sementara projek tersebut disiapkan.

"Asalnya, kami menandatangani perjanjian jual beli projek perumahan kos rendah di Blok E ini pada tahun 2004 dan jika diikutkan perjanjian tersebut, pemaju perlu menyiapkan projek itu dalam tempoh 36 bulan.
"Namun sejak 2007 hingga ke hari ini, Blok E gagal disiapkan oleh pemaju. Bagaimanapun pada 16 Jun 2011, dua Exco kerajaan negeri telah berjanji untuk membina rumah mampu milik dengan tawaran RM35,000,"katanya ketika ditemui bersama-sama 100 pembeli lain di sini hari ini.

Tambah Sugumaran, sebelum ini pihaknya telah mengemukakan masalah tersebut kepada kerajaan negeri tetapi sehingga kini kerajaan negeri belum mengemukakan sebarang langkah penyelesaian bagi membela nasib para pembeli projek perumahan tersebut yang rata-ratanya terdiri daripada golongan miskin dan berpendapatan rendah.

Malah beliau turut mempersoalkan status sebenar rancangan kerajaan negeri untuk mengambilalih tanah projek tersebut daripada pihak pemaju bagi membolehkannya diteruskan, sekali gus menyelesaikan masalah yang dihadapi para pembeli.

"Maka sebab itu kita berhimpun pada hari ini meminta kerajaan negeri dan Menteri Besar memberi perhatian terhadap masalah ini termasuk janji-janji yang dibuat sebelum ini.
"Malah kita menuntut satu tarikh daripada Menteri Besar supaya perbincangan mengenai perkara ini dapat diadakan secepat mungkin," jelasnya yang mengemukakan tuntutan itu kepada Setiausaha Sulit Menteri Besar, Mohamed Yasid Bidin.

Sementara itu, Mohamed Yasid menegaskan, pihaknya akan mencari tarikh sesuai supaya pertemuan itu dapat diadakan selain menyatakan kerajaan negeri sebenarnya telah maklum mengenai masalah yang dihadapi 276 pembeli tersebut.
Selain itu, jelas beliau, kerajaan negeri juga sebelum ini telah membawa perkara itu ke mahkamah berhubung pengambilalihan tanah tersebut supaya projek berkenaan dapat diteruskan oleh kerajaan negeri.

Bagaimanapun pada 15 Mei lalu katanya, mahkamah telah membuat keputusan tanah tersebut tidak boleh diambil alih oleh kerajaan negeri dan kekal di bawah pihak pemaju.




RMK:  Ni tipikal la orang Pakatan Haram ni.. Janji bulan bintang tapi haram nak buat! Ape jadi dgn manifesto rakyat? utk negeri yg diorg menang xkan xbleh nak buat? owh lupe manifesto bukan janji kan..Ckp je da meningkatkan rezab berjuta-juta.. tp bende2 cmni still tak bleh nak settle. Sama ada peningkatan rezab ni ade ntah tidak or duit rakyat ni guna utk bende-bende lain i.e. demo jalanan? 

Isu Tanah Mendap di Seksyen 7 Shah Alam. KENAPA KERAJAAN NEGERI DIAM SERIBU BAHASA?




Laporan Utusan Malaysia:
Tanah mendap di Seksyen 7: Kerajaan negeri digesa beri tumpuan selesai masalah

SHAH ALAM 3 Julai - Ketua pembangkang negeri, Datuk Mohd. Shamsudin Lias mahu kerajaan negeri khususnya Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) memberi tumpuan serius terhadap masalah tanah mendap yang dihadapi oleh 48 pemilik rumah di Seksyen 7 di sini. 
Katanya, masalah tersebut berlarutan sejak 2005 dan kerajaan negeri perlu mengambil satu pendekatan konkrit kerana masalah itu bukan hanya melibatkan kerugian besar, tetapi juga melibatkan soal keselamatan penduduk. 
Tegas beliau, meskipun PKNS difahamkan telah menawarkan pembelian balik 48 rumah berkenaan sebanyak RM400,000 hingga RM450,000 seunit sebagai langkah penyelesaian pada minggu lalu, jumlah itu dilihat tidak memadai kerana tidak mengikut harga pasaran semasa. 
"Sebagai sebuah kerajaan negeri manakala PKNS adalah anak syarikat kerajaan negeri, kedua-dua pihak perlu mengambil kira aspek sosioekonomi dan kebajikan rakyat di Seksyen 7. 
"Masalah tanah mendap yang dihadapi pemilik rumah Seksyen 7 itu bukan perkara baru. Sepatutnya kerajaan negeri dan PKNS telah pun mempunyai pelan penyelesaian bagi mengatasi masalah tersebut," katanya kepada pemberita di sini hari ini. 
Lagi [di sini].

Penduduk Shah Alam tidak lupa insiden yang berlaku tahun lepas. Baca [di sini] dan [di sini]. 

Soalan RMK kepada kerajaan negeri, terutamanya kepada ahli parlimen Shah Alam, Khalid Samad adalah mudah. Kata nak jaga kebajikan rakyat. Jadi apa tindakan anda dalam hal ini? Aduan telah banyak dilakukan, takkan senyap sahaja?

Keadaan ini melibatkan nyawa manusia. Takkan tunggu sampai insiden yang melibatkan kematian seperti [ini] berlaku lagi baru nak buat tindakan??