Showing posts with label Selangor. Show all posts
Showing posts with label Selangor. Show all posts

Thursday, 26 November 2015

Lori Hantu:Majlis Perbandaran Selayang Tidur Ke? @AzminAli @MPSelayang



Perkara ini bukan perkara baharu kerana admin memang anak jati Gombak yang bermastautin di kawasan lori-lori ini keluar masuk. Puas kami adukan pada ADUN dan juga Ahli Parlimen kami yang sentiasa sibuk, YB Azmin Ali tapi tiada jawapan konkrit langsung. PBT lagilah diam membisu, mulut masing-masing macam kena kunci (dengan duit ke?). Puas juga kami tampal bunting dan kain rentang untuk bagi amaran pada PBT sekitar tahun 2011 supaya berhentikan kegiatan lori ini namun dah nak masuk 2016 masalah yang sam masih lagi berlaku. 

Mula-mula ingatkan lori-lori ni digunakan untuk kawasan pembinaan apartment berdekatan, tapi takkan sampai sekarang tak habis-habis keluar masuk? Apartment tu pun dah siap tersergam, tapi lambakan lori ini masih lagi kelihatan. Kami syak ada kena mengena dengan aktiviti angkut mengangkut pasir secara haram di kawasan berdekatan. 

Sudahlah bawa muatan batu dan pasir, habis jalan raya sentiasa berlubang dan rosak akibat dari lambakan lori ini. Bukan itu sahaja, kebanyakan lori yang keluar masuk dipandu laju sehingga membahayakan penduduk sekeliling terutamanya kanak-kanak yang menaiki basikal di waktu petang.

Kami paham Ahli Parlimen sibuk sebagai Menteri Besar, tapi dia sudah lupa ke ini merupakan kubu kuat beliau? Sebab undian dari sinilah beliau dapat jadi Ahli Parlimen sampai berpenggal-penggal. Takkan dah jadi MB lupa nak berkhidmat pada rakyat anda? Apa undian kami ni dah tak penting ke untuk beliau? Ziarah sini pun masa hari pilihanraya umum, habis mengundi batang hidung pun tak nampak!

Wednesday, 20 August 2014

DAP TELLS SULTAN TO FUCK OFF


Hanya yang 'ini' sahaja diiktiraf Keluarga Lim.
Tidak sopan dan biadap, as the Malays would say. I think the opposition and opposition NGOs and lawyers are getting too big for their shoes. They think that just because they won the state in 2008 and 2013 they no longer need to be civil towards the Palace.

NO HOLDS BARRED

Raja Petra Kamarudin

Lim Kit Siang and Lim Guan Eng are both firing away until today with both guns blazing to demand that Selangor Menteri Besar Khalid Ibrahim resign from his post. This is in spite of His Royal Highness the Sultan of Selangor’s very clear and very precise titah (royal command) for Khalid to not do anything or say anything until HRH is back in Malaysia on 27th August 2014.

What is wrong with these people? Why do they insist that Khalid resign today itself and leave Selangor without a Menteri Besar for the next 11 days or so? Are they saying that Selangor can function for the next 11 days without the need of a chief executive? Who will be running the state then? The Selangor Religious Department?

Or do they think that if Khalid resigns today then Dr Wan Azizah Wan Ismail can just walk into Khalid’s vacated office this Monday and start work as the new Menteri Besar of Selangor without the Sultan’s blessing and without having to be sworn in?

What if Khalid does resign today and Selangor is left without a Menteri Besar for the next 11 days and when HRH returns on the 27th he does not consent to Dr Wan Azizah taking over as the new Menteri Besar?

HRH might reject Dr Wan Azizah (you never know) and send Pakatan Rakyat home and ask them to come back later with two or three alternative names. Pakatan Rakyat will then have to call for a meeting and PKR, DAP and PAS will have to discuss the matter of the two or three other names and come to a consensus on the matter.

What if Pakatan Rakyat cannot reach a consensus and this disagreement drags on for another few weeks or even months? Who will be running Selangor in the meantime?

And even if Pakatan Rakyat does come to a consensus and agree on two or three alternative names but when these names are handed to HRH there is still the possibility that HRH would reject these names and ask Pakatan Rakyat to go home and come back, yet again, with alternative names.

Demanding that Khalid resign immediately without resolving the next step — that is, who will take over when he does resign — does not appear to be the type of thinking of sensible politicians.

Or do they think that once Khalid resigns and Selangor is left without a Menteri Besar for the next 11 days HRH can be pressured into just accepting Dr Wan Azizah without further ado because a gun would now be at HRH’s head.

I doubt HRH can be blackmailed in that manner. HRH might just dissolve the Selangor state assembly seeing that the state no longer has a Menteri Besar for almost two weeks. What makes you think HRH can be blackmailed into accepting Dr Wan Azizah?

And all this talk by opposition leaders, NGOs, lawyers, etc., that Khalid lied to HRH and Khalid deceived HRH, and so on, is an insult to HRH. Are you suggesting that HRH is stupid and gullible? Are you saying that HRH does not have a brain in his head and Khalid can just pull the wool over HRH’s eyes and be taken for a ride and treated like a sucker?

This allegation actually hurts HRH more than it hurts Khalid. The opposition leaders, NGOs, lawyers, etc., are insinuating that Selangor has a stupid bumpkin for a Sultan.

I would be very careful about this continuous insult against HRH lest HRH decides to refuse all requests for an audience until and unless all these people prostrate with their heads to the ground and beg forgiveness for their uncouth and arrogant comments.

And stop telling the Sultan to fuck off by demanding Khalid’s resignation. It is HRH who told Khalid to stay.

Tidak sopan dan biadap, as the Malays would say. I think the opposition and opposition NGOs and lawyers are getting too big for their shoes. They think that just because they won the state in 2008 and 2013 they no longer need to be civil towards the Palace.

Well, in that case, think again.

 
*Bila dah tiada ISA, Akta Hasutan pun nak dimansuh, makin melampau pulak puak kiasu ni.

RMK :  DAPigs ni mmg biaDAP..pemimpin mcm ni ke yg kite nak utk mentadbir negeri Selangor? or even negara Malaysia sendiri? bila sesuatu yg die nak tu x kesampaian, Sultan pon boleh die bulldozekan je...bukalah mata n hati kamu wahai org2 melayu

Panas! dokumen rasmi Kajang Move tersebar!










 SUMBER : CILI PADI

Monday, 18 August 2014

WAN AZIZAH DAN AZMIN ALI TAK BOLEH JADI MB #SELANGOR??

Isu perlembagaan Negeri Selangor 

Siapakah yang bakal menggantikan TS Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar sememangnya menarik. Walauapapun, kita perlu merujuk kepada Undang-Undang Tubuh Negeri Selangor (UUTNS) untuk mencari jawapannya.

Menurut pendapat pengamal undang undang iaitu tiada satu perenggan pun di dalam UUTNS yang menyatakan bahawa seorang menteri besar itu perlu lahir dan membesar di Negeri Selangor. Ianya merupakan satu “convention” yang difahami oleh semua orang. Tetapi dari sudut undang-undang kita perlu sedar bahawa di dalam Perkara 51 UUTNS telah dinyatakan syarat-syarat untuk seseorang itu layak untuk menjadi Menteri Besar di Negeri Selangor. 

Perkara 51 UUTNS menyatakan bahawa hanya Yang Amat Mulia Paduka Sultan Selangor mempunyai kuasa untuk melantik Menteri Besar. Perkara 51 (2) pula menyatakan bahawa seorang Menteri Besar itu hendaklah dari bangsa Melayu dan beragama Islam. 

Tidak dinyatakan pula di dalam mana-mana peruntukkan bahawa hanya “anak kelahiran Selangor” sahaja yang berkelayakan untuk menjadi Menteri Besar. Tetapi ianya boleh dikira sebagai pilihan Sultan bahawa Menteri Besar yang ingin dilantik oleh Baginda mestilah rakyat yang lahir di dalam negeri Selangor. Perkara yang sama juga tertakluk kepada Setiausaha Kerajaan Negeri, hanya Islam & Melayu sahaja yang dinyatakan.



Namun apa yang menarik di dalam UUTNS ialah perenggan dibawah Perkara 53 (3) dimana ia menyatakan bahawa Menteri Besar tidak boleh dipilih dari kalangan warganegara Malaysia yang memiliki kewarganegaraan secara “naturalisasi” dan juga kewarganegaraan mengikut Perkara 17 Perlembagaan Malaysia. 



Perkara 17 Perlembagaan Persekutuan Malaysia (yang telah dipinda) menyatakan kewarganegaraan seseorang semasa beliau sedang bermastautin di Malaysia ketika hari merdeka 31 Ogos 1957. 

Terma “naturalisasi” mempunyai banyak penterjemahan. Kebanyakkan negara yang mengambil pendekatan bahawa sekiranya seseorang itu lahir di negara lain dan berdaftar sebagai warganegara mereka akan dikira sebagai warganegara yang telah di”naturalisasi”kan. Naturalisasi berlaku samada dengan tindakan ataupun dengan tiada tindakan. Contohnya apa yang berlaku di Soviet Union (USSR) yang merupakan satu empayar besar sebelum berakhirnya Perang Dingin. Seorang rakyat Soviet Union yang lahir di Uzbekistan tetapi setelah USSR berpecah beliau menetap di Turkemenistan. Maka beliau di neutralisasikan di Turkemenistan yang merdeka dan menjadi rakyat di sana. Orang ini dikira sebagai warganegara yang telah di”neutralisasi”. 

Perkara yang sama berlaku di Persekutuan Tanah Melayu apabila perpecahan berlaku sebelum dan selepas pembentukkan Malaysia. Kita semua tahu bahawa Brunei dan Singapura adalah kedua-duanya pernah atau ingin menganggotai Persekutuan Malaysia. Sekiranya rakyat yang lahir di negara-negara ini ingin menjadi warganegara, mereka akan melalui satu proses Naturalisasi yang membenarkan mereka untuk menjadi warga Malaysia yang sah.

Jabatan Pendaftaran Malaysia juga telah menetapkan bahawa warganegara yang yang datang dari proses seperti ini ditandakan sebagai nombor 71 di dalam kad pengenalan mereka. Bukan kerana diskriminasi, tetapi mungkin ada atas sebab-sebab keselamatan tindakan ini dilaksanakan. No 71 juga ditandakan kepada semua warganegara Malaysia yang lahir di luar negara.


Berbalik kepada isu diatas, kedua-dua “calon Menteri Besar” ini mempunyai nombor 71 tertera di dalam kad pengenalan mereka. Mereka adalah produk naturalisasi kewargaan negara. Kita sudah mengetahui bahawa perlantikkan Menteri Besar Selangor perlu mematuhi UUTNS dan juga perkenan Yang Amat Mulia Sultan Selangor. Apakah perlantikkan pada kali ini bakal melanggar bukan sahaja UUTNS dan juga bakal mengundang murka Sultan dengan membelakangkan pilihan baginda?

-pemikir

Friday, 15 August 2014

TENG MULA BUKA PEKUNG DALAM PENTADBIRAN S’GOR



Teng Chang Khim
Dr Halimah Ali disifatkannya sebagai “tidak boleh dipercayai dan munafik”
(Malaysiakini) – Krisis politik Selangor memasuki episod baru hari ini apabila bekas exco Datuk Teng Chang Khim mula membuka pekung dalam pentadbiran Selangor dengan melancarkan serangan ke atas anggota exco PAS yang masih setia pada Tan Sri Khalid Ibrahim.
Beliau mensasarkan serangannya pada exco hal ehwal pendidikan, Dr Halimah Ali yang disifatkannya sebagai “tidak boleh dipercayai dan munafik” kerana didakwa berpura-pura tidak tahu mengenai rancangan Khalid untuk membubar DUN.
Tidak cukup dengan itu, beliau juga membangkitkan isu pemberian peruntukan untuk sekolah persendirian Cina di Selangor yang didakwanya dilengah-lengahkan oleh anggota exco tersebut.
Dakwanya, bermula dari tahun 2009, empat sekolah Cina persendirian di Selangor mendapat peruntukan automatik dari kerajaan negeri sebanyak RM2 juta setiap tahun.
Namun bermula tahun ini, dakwanya, sekolah-sekolah itu diminta mengisi borang untuk mendapat peruntukan tersebut dan dikenakan pelbagai syarat.
“Ada beberapa contoh sebelum ini, antaranya sekolah-sekolah Cina persendirian dijanjikan peruntukan (dari kerajaan negeri) tetapi beliau melengah-lengahkan pemberian peruntukan itu,” kata Teng.
Beliau berkata demikian sewaktu mengulas kenyataan Halimah pagi ini yang mendakwa tidak tahu menahu tentang kenyataan Teng berkenaan pembubaran DUN.
Teng semalam mendakwa beliau mendapat ‘khabar’ dari sumber tertinggi yang Khalid akan membubarkan DUN dalam masa terdekat.
“Saya tidak tahu menahu tentang perkara itu,” kata Halimah sewaktu ditemui wartawan pagi tadi sebelum memasuki pejabatnya di bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK).

RMK : Mcm mane nak ade pakatan kalo antara parti-parti di dalamnya pon tak boleh nk sepakat?
lepas ni ape lagi la pekung yg akan dibuka lagi..kite tungguuu~

Monday, 11 August 2014

bang non speechless sultan selangor kekalkan @khalid_ibrahim mb #selangor


Datuk Seri Anwar Ibrahim terkedu sejurus selepas Tan Sri Khalid Ibrahim memberitahu bahawa sultan Selangor berpuas hati dengan penjelasannya bahawa beliau masih mendapat sokongan majoriti dalam Dewan Undangan Negeri.

Dalam reaksi segeranya di Twitter, Anwar menjawab tweet sebuah portal berita yang melaporkan perkembangan itu, hanya dengan menulis dua tanda soal “??”.

Menjawab soalan sultan, Khalid hari ini menjelaskan, di sebalik pemecatannya daripada PKR, beliau masih memperoleh kepercayaan majoriti anggota dewan negeri.

Justeru, kata Khalid, sultan berpuas hati dengan penjelasan yang dipersembahkan dan selanjutnya memperkenannya terus memegang jawatan menteri besar.

sumber 


aiyoyo~~


Friday, 21 February 2014

Let The Killing Begin!

KEM ANWAR/AZMIN UNGKIT HUTANG USD18 JUTA MB KHALID, MSO KATA HUTANG SEBENAR RM80 JUTA | MyMassa


Kem Datuk Seri Anwar Ibrahim dipercayai menggunakan isu hutang Tan Sri Khalid Ibrahim dengan Bank Islam Malaysia yang bernilai USD18 juta (RM66.67 juta) untuk membunuh karier politiknya sebagai Menteri Besar Selangor.

The Malaysian Insider, 13 Februari lalu telah membuat laporan yang memetik sumber dalam PKR (tetapi tidak dinyatakan namanya, dipercayai dari sumber anti-Abdul Khalid) menyebut Bank Islam Malaysia yang sebelum ini beria-ia membawa Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim ke mahkamah kerana hutang USD18 juta (RM66.67 juta) kini bersedia untuk menyelesaikan perkara ini dengan amaun lebih rendah

“Seorang pemimpin kanan PKR mengesahkan Abdul Khalid memberitahunya perjanjian sedang berjalan untuk hutang ditanggung semasa beliau menjadi ketua pegawai eksekutif Kumpulan Guthrie Bhd bagi pembelian 20% saham syarikat.

“Bank Islam Malaysia membawa perkara itu ke mahkamah pada 2007, setahun sebelum Abdul Khalid dinamakan sebagai menteri besar Selangor,” lapornya dalam artikel bertajuk “Khalid Ibrahim akan selesai hutang USD18 juta Bank Islam lebih murah.”

Namun, penulis pro-reformasi, Mohd Sayuti Omar (MSO), menyebut hutang Abdul Khalid dengan Bank Islam lebih tinggi daripada itu, iaitu bernilai RM80 juta.

Menurut MSO, Anwar terpaksa membuat Projek Kajang itu disebabkan Abdul Khalid enggan letak jawatan di atas faktor hutang tersebut.

“Perkembangan dua tiga hari ini menjawab persoalan yang agak rumit ini. Perkembangan inilah maka bagi saya ia menyebabkan Khalid begitu liat untuk melepaskan jawatan MB Selangor sehingga terpaksa diadakan pilihan raya kecil Kajang dan mengorbankan banyak orang. Pilihan raya kecil ada penyembelihan untuk upacara penurunan takhta.

“Apakah perkembangan dan masalah yang memberati Khalid? Khalid dikatakan berhutang dengan Bank Islam sebanyak RM80 juta. Bank Islam bercadang untuk mengambil tindakan undang-undang terhadapnya. Bagaimana pun perkembangan terbaru menunjukkan Bank berkenaan tidak berminat untuk mengambil tindakan undang-undang sebaliknya penyelesaian di luar mahkamah akan diambil. Kenapa?

“Mungkin prosedur ini biasa saja. Ada kes yang sudah dibicara pun ditarik balik dan dibuat penyelesaian di luar mahkamah. Tetapi perkembangan di sebalik kes ini menarik dan sesuatu yang boleh difikirkan dan dikait dengan pendirian tegas Khalid mengenai politiknya yang enggan meletakkan jawatan MB. Kerana Khalid sudah menjadi orang politik mungkin penyelesaian secara politik dalam proses.

“Apakah penyelesaian hutang diluar mahkamah ini sudah dijadikan modal untuk menyelamatkan Khalid di samping itu ia memberi keuntungan politik kepada pihak lain? RM80 juta bukan satu nilai yang kecil. Kita memahami bagaimana kerencaman politik akan mengeksploitasikan apa-apa saja isu untuk mendapat keuntungan dan aset ini juga tidak akan terlepas dalam senario di Selangor.

“Bak harimau terhidu bau manusia tadi, apakah PKR dan khasnya Anwar sudah menghidu masalah Khalid ini dan ia harus diatasi segera,” dakwa MSO dalam artikel terbaru bertajuk “Betulkah Khalid ada hutang RM80 juta?.”

Dalam masa sama, MSO turut mengesahkan dakwaan berlaku grand design supaya Abdul Khalid berundur daripada jawatan MB, namun perancangan itu dihalang oleh pimpinan tertinggi PAS.

Tindakan secara taktikal PKR untuk menggugurkan Abdul Khalid Ibrahim dari kersi MB Selangor disebabkan MB itu berhadapan dengan beberapa masalah rumit, dua orang pemimpin tertinggi Pas pula berusaha untuk mengekalkan Khalid di kerusi itu. Perjumpaan dikatakan langsung dengan Khalid oleh dua orang pemimpin tertinggi Pas yang disertai sama oleh seorang pegawai politik.

“Pertemuan mereka dengan Khalid itu berlangsung sewaktu Majlis Presiden Pakatan Rakyat sedang bersidang membincang pilihan raya kecil Kajang. Satu perbuatan yang cukup ironi sekali. Apakah ini sahabat yang dipercayai untuk memegang kunci peti harta Karun atau sahabat yang suka mempertahankan tindakan dengan membaca hadith dan ayat-ayat Quran? Atau sahabat seluar sekadar standard dalam bersaiz XXL?

“Tindakan untuk memecat Khalid sebagai MB tentu ada sebab musabab besar. Ia tidak akan dibuat kalau bukan ada sesuatu yang mendesak atau kalau atas maksud sekadar untuk memberi jawatan MB kepada Anwar Ibrahim. Seekor harimau tidak akan meninggal jauh kawasan yang dia sudah terhidu jebak manusia. Dia akan menunggu dan memburu makanannya itu. Apakah dalam hal ini PKR telah terhidu sesuatu mengenai Khalid Ibrahim?.”
Dakwa MSO, disebabkan rintangan PAS itu, Anwar telah menemui Muryidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat di Kota Bharu.

“Tokguru Nik Aziz mungkin sudah mengetahui lebih jauh daripada apa-apa yang sudah diketahui atau difahami oleh pemimpin Pas lain. Anwar sudah berjumpa degan Nik Aziz minggu lepas, di Kota Bharu.

“Walaupun ada usaha untuk mengagalkan pertemuan Anwar dengan Nik Aziz (dilakukan orang-orang tertentu, pengawal Pulau Melaka), tetapi pertemuan terjadi juga. Elok kalau pemimpin Pas termasuk dua orang bertemu Khalid itu berjumpa dengan Nik Aziz dan bertanya perihal pertemuan dia dengan Anwar.

“Rasanya Nik Aziz juga akan menjelaskannya dengan sejujur-jujurnya.”

MSO turut menimbulkan syak wasangka bahawa dua orang pimpinan PAS yang menyokong Abdul Khalid didakwanya lebih condong untuk melihat PAS berbaik dengan UMNO.

“Azmin sendiri faham akan hal ini sebab itu walaupun keputusan dibuat kerusi itu tidak diserahkan kepadanya, dia dapat menerimanya dengan baik. Bagi Azmin seperti juga sama dengan Anwar bukan jawatan itu, tetapi yang lebih penting agar kerajaan Pakatan Rakyat itu tidak tergadai ditangan Khalid. Tetapi tentulah sebagai seorang politik Azmin seronok kalau diserahkan kepadanya.

“Saya mengira masalah dalaman ini yang perlahan-lahan mula terselak, kena difahami oleh dua pemimpin Pas yang mendatangi Khalid, meminta Khalid agar jangan berundur. Politik kena bijak dan mata politik juga kena mampu menyuluh ke dalam gelap malam. Dan selepas mereka menyedari hal ini maka akan hilang dan sirna niat busuk untuk menyusahkan Anwar Ibrahim. Melainkan mereka juga diam-diam setelah mendirikan sembahyang sunat selepas mengimani solat jemaah berdoa agar Pas akan dapat bersatu dengan Umno.

“Persoalan yang perlu ditimbulkan dalam kepala semua orang ialah kenapa Khalid liat untuk berundur walaupun berbagai tekanan sudah dilakukan? Kenapa, kenapa dan kenapa? Tentu ada sebab-sebab besar mengenainya. Kita tahu Khalid bukan seorang yang minat kepada politik. Dunia politik kepadanya seperti dunia rock kepada pemain mak yong. Tetapi kenapa dia menjadi minat kepada politik khasnya kedudukan sebagai MB? Sebab inilah kena dikaji.

“Kata orang kalau tidak ada mengada tempua takkan bersarang rendah. Kalau tidak ada angin masakan pokok bergoyang. Dalam hal ini tentu Khalid ada masalah besar yang sedang menimpanya dan terselindung dari pengetahuam umum. Masalah itu membabitkan peribadinya sebagai Khalid bukan sebagai MB.

“Kalau ia membabitkan MB, Khalid tidak perlu bersusah payah mempertahankan dirinya kerana MB akan dipertahankan oleh rakyat. Dapat difahamkan di sini bahawa Khalid sedang menggunakan jawatan MB itu untuk mempertahan dan menyelamatkan dirinya. Begitukah?

“Boleh jadi ada individu tertentu yang menjadi penasihat dan bomoh kepada Khalid. Setelah mendapat nasihat dan tunjuk ajar, mungkin Khalid mula memahami betapa jawatan dan kedudukan yang ada kepadanya itu boleh digunakan sebagai life boat kepada dirinya dan menyelesaikan masalah dihadapinya.”


RMK : makin dekat nk PRK ni jgn terkejut kalo makin ramai org2 puak deme ni saling bogel-membogel sesama sendiri..semua gile kuasa la katakan..

Tuesday, 4 February 2014

Santai minggu ni


sempena memperingati perjuangan PAS di Selangor layan lagu ni dulu

Tuesday, 21 January 2014

@Khalid_Ibrahim sudah berani lawan Anwar?



Pergolakan dalaman PKR khususnya di Selangor ni makin membuak2 skg ni nampaknya dalam pada Pemilihan Parti Keadilan Rakyat (PKR) 2014 semakin lama semakin hampir ni.

Minggu lepas mmg hangat kat Selangor isu Azmin kene pecat dr PKNS sampai the "Godfather" Anwar Ibrahim yg kene halau dr Jepun pon masuk campur. 



Hebat Abg Non..lagi hebat dr MB Selangor bleh arah sapa stay sapa yg patut kene pecat. Khalid Ibrahim dgn exco2 dari PAS dgn DAP steady ja napa abg non nk bising lebih2 bile azmin kene pecat? syg betul abg non kat azmin...aww~~

Ape2 pun MB Selangor da tetap keputusan Azmin tetap dipecat. Abg non nk kate ape skg?   














p/s: Selingan....






hahaha

Sunday, 19 January 2014

Tindakan Kerajaan Negeri Selangor Tdak Masuk Akal - Datuk Sohaimi Shahadan



KUALA LUMPUR 15 Jan. - Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Sohaimi Shahadan menyifatkan tindakan kerajaan negeri Selangor mengarahkan pusat latihan kemahiran GiatMara di Taman Selayang Baru ditutup sebagai tidak masuk akal. Beliau berkata, arahan penutupan GiatMara tersebut merupakan satu penindasan terhadap orang Melayu, sekali gus menutup peluang rakyat negeri itu untuk mendapatkan hak pendidikan.

Katanya, tindakan kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor menyerahkan tapak GiatMara itu kepada sebuah syarikat penyelenggaraan kapal terbang hanya bermotifkan keuntungan perniagaan semata-mata.

“Difahamkan tujuan tanah seluas satu ekar (0.4 hektar) itu diambil bagi membuka sebuah pusat membaik pulih pesawat, namun alasan itu tidak masuk akal langsung kerana tanah di situ hanya berkeluasan setengah ekar (0.2 hektar).

“Tanah itu juga jelas tidak sesuai untuk aktiviti itu kerana berdekatan dengan kawasan perumahan dan tempat riadah. Persoalannya, sudah tidak ada tanah lain ke di negeri Selangor ini?," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini. Beliau mengulas arahan kerajaan negeri Selangor berhubung penutupan GiatMara Taman Selayang Baru yang dibuat melalui satu surat Pejabat Tanah dan Daerah Gombak kepada pengurus pusat latihan di bawah Majlis Amanah Rakyat (Mara) bertarikh 2 Disember lalu.

Difahamkan, pengurusan GiatMara itu diminta berpindah tanpa sebarang ganti rugi dan pampasan dalam tempoh 12 bulan bermula 9 Disember lalu hingga 10 Disember depan atas alasan tanah seluas 11,396 kaki persegi yang diduduki pusat itu sejak 20 tahun lalu tidak mendapat kebenaran daripada kerajaan negeri.

Mengulas lanjut, Sohaimi berkata, tindakan penutupan institusi pendidikan di negeri pembangkang bukan pertama kali berlaku dan rakyat seharusnya membuka mata terhadap sikap kerajaan itu yang kononnya mengutamakan kebajikan rakyat namun bertindak sebaliknya.

Jelas beliau, agenda kerajaan pembangkang amat jelas untuk memenangi hati golongan bukan bumiputera dan kapitalis dengan menghalang usaha membantu melahirkan lebih ramai golongan Bumiputera yang berkemahiran. Dalam hal ini, saya sangat kesal kerana wakil rakyat Dewan Undangan Negeri (DUN) Templer gagal membela nasib orang Melayu yang tertindas di situ dan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim seharusnya bertanggungjawab dalam perkara ini," tegasnya.

Laporan Asal: Utusan Malaysia 

Friday, 3 January 2014

nak jaga hak orang bukan Islam, Hak orang Islam pulak mcm mana??

"Tiga Ahli Dewan Negeri Selangor meminta Enakmen Agama Bukan Islam Selangor (Kawalan Penyebaran Kepada Umat Islam) Enakmen 1988 dipinda untuk memastikan hak bukan Islam terjaga."- TMI

Baru-baru ini  Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) menemui ratusan Bible Bahasa Melayu selepas melakukan serbuan ke pejabat Persatuan Bible Malaysia di Petaling Jaya.


Difahamkan JAIS berjaya merampas 300 Bible yang berbahasa Melayu dari premis tersebut.



Ekoran dari kejadian tersebut,  YB Yeo Bee Yin, YB Rajiv Rishyakaran dan YB Lau Weng San, yang masing-masing Adun Damansara Utama, Bukit Gasing dan Kampung Tunku ni nak mengemukakan cadangan pindaan itu dalam sidang Dewan Negeri Selangor akan datang untuk memastikan hak bukan Islam terjaga.





Mereka menyifatkan tindakan Jais sebagai kasar, helo da bagi warning da melarang orang bukan Muslim di Selangor dari menggunakan 35 perkataan Arab dan ungkapan dalam agama mereka, termasuk “Allah”, “Nabi”, “Injil” dan “Insya’Allah”..gi buat gak psl ape? mereka berkata apa yang berlaku menjadi panggilan kesedaran untuk mengkaji semula sub-seksyen 9 kepada enakmen 1988 itu. 



Mereka juga kata seksyen ini jelas bertentangan dengan Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan yang memberikan hak kepada semua rakyat Malaysia untuk percaya, mengamal dan menguruskan agamanya.



YB-YB ni baca sampai abih ke tidak enakmen 1988 dgn perkara 11 Perlembagaan Persekutuan ni? 



kalo YB baca sepenuhnya enakmen 1988 ni dekat page awal sekali da bleh faham dah kenapa JAIS buat kerja mereka tu.






mmg la dalam Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan tu cakap pasal kebebasan beragama, tapi kalo YB-YB baca sampai abih ayat tu kan ade lagi sikit sebut "..tertaklut kepada Fasal (4)". Lepas tu cuba baca plak fasal 4 tu apa.. kalo rajin lagi baca Fasal 5.






Ke YB2 ni baca buku perlembagaan negara Israel atau negara lain? Mana plak dtg term "tetapi tidak dibenarkan menyekat hak bukan Islam dalam cara untuk mengamalkan kepercayaannya"??. Lepas tu bile plak term "menyekat pengembangan" diganti dengan "mengehadkan penyebaran"? YB2 jangan la pandai-pandai mengubah ayat. kalo yer pon nk ubah sile la dptkan persetujuan Agong n dewan dulu. 

Dulu masa menggubal perlembagaan ni your ancestors agreed on it tetapi bile u dah memerintah mulalah naik tocang nak memimpin Malaysia. Malaysia ni hak orang Islam dan orang bukan Islam membantu menjayakan dasar ekonomi yg termaktub dalam perlembagaan. Mungkin YB kene gi sekolah balik belajar perlembagaan persekutuan Malaysia ni..


Enakmen 1988 dgn Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan tu da buat elok da supaya kedaulatan agama Islam dan umatnya terjamin dan agama lain boleh diamalkan oleh penganutnya dengan aman. jgn la da bagi betis nak peha..nnt dah bagi peha nak ape plak lg..? 

RMK : tp kalo betul la dierg nk usul supaya enakmen 1988 ni digubal, dengan 44 kerusi DUN puak Pakatan Haram derg pegang mmg ada chance la Selangor jadi negeri Malaysia pertama membolehkan penyebaran agama kristian dilakukan secara bebas. kite tgk je la apa yg PAS Selangor dgn PKR Selangor akan buat.

Thursday, 2 January 2014

Mcm Mana Bekas Banduan Boleh Ada Berjuta-juta ringgit??



Petaling Jaya, 2 Jan: Bagi mendedahkan dana kekayaan Datuk Seri Anwar Ibrahim, bekas pembantu Shankara Nair (peguambela kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim) Yuktesvaran a/l Malaipan telah mengadakan satu sidang media khas bertempat di Kafe Strawberry Fields sekitar 12.30 tengahari tadi.




Dalam sidang media itu tadi Yuktesvaran menyatakan bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim mempertikai pelaburan jutaan ringgit oleh anak Datin Seri Rosmah Mansor dalam industri perfileman di Hollywood. Namun DS Anwar tidak pula mendedahkan kekayaan yang dimilikinya sendiri.

Selain itu, Yuktes berkata,"Sebagai seorang bekas banduan tidak mungkin dia boleh memiliki harta berjuta-juta ringgit dalam masa yang singkat. DS Anwar Ibrahim memberi alasan bahawa beliau merupakan seorang pensyarah di Dubai dan Amerika Syarikat akan tetapi beliau tidak pernah memiliki kelulusan akademik untuk menjadi pensyarah."
Yuktes juga memberitahu bahawa DS Anwar telah membelanjakan lebih RM2 juta untuk perbelanjaan kes liwat yang melibatkan pakar forensik, DIA dan pakar untuk mengendalikan kes tersebut.

Antara pendedahan lain yang dinyatakan oleh Yuktes ialah Anwar telah membayar RM109,000.00 setelah kalah dalam satu kes saman V Lingam dan beberapa kes yg lain melibatkan Hamzah Zainuddin dan Khairi. Sekiranya segala kos yang diguna untuk mengendalikan kes DS Anwar ini ditanggung oleh Kerajaan Selangor maka ianya adalah satu kesalahan.

Yustes juga mendedahkan bahawa DS Anwar memiliki 3 pejabat di Dubai dan Amerika Syarikat di mana setiap pejabat dibayar USD 6,000.00 sebulan. Di samping itu DSAI membelanjakan berjuta ringgit utk mengendalikan Ibu pejabat PKR Pusat.

Bukan setakat itu, DS Anwar memiliki sebuah rumah banglo di No 11, Jln 3/61, Bkt Segambut Dalam, Kuala Lumpur yg mana penuh dgn ciri-ciri keselamatan dan nilai pasaran ketika dibeli adalah RM 7 juta.

"Beliau adalah peliwat, perasuah dan ejen CIA. Dana-dananya disalurkan oleh CIA. Beliau juga memiliki akaun simpanan di bank Al Barakah dimana beliau sendiri merupakan pengarah bank itu".

Yuktesvaran juga mendakwa bahawa DS Anwar telah membelanjakan berjuta ringgit untuk keluar negara menggunakan wang kerajaan Negeri Selangor. Lawatan luar negara tersebut langsung tidak membawa manfaat kepada pelaburan Negeri Selangor yg kini menjunam sehingga 80%. Selain itu, Yustesvaran juga mempertikai kos perkahwinan anak DS Anwar yang mencecah sehingga RM 3 juta.

Yuktesvaran menyatakan bahawa sidang media ini adalah bertujuan untuk mendesak DS Anwar menjelaskan sumber dana yang diperoleh dan mencabar DS Anwar berdebat dengan beliau secara terbuka.

"Dua laporan polis telah dibuat berhubung penyelewengan DS Anwar Ibrahim serta penglibatannya dengan CIA tetapi belum ada tindakan daripada pihak polis". 

Beliau percaya DS Anwar mempunyai ramai penyokong dalam beberapa jabatan dan Agensi Kerajaan yang lain.

RMK : TENGOK BERITA BULETIN UTAMA MALAM NI UTK LAPORAN PENUH


Gaji Dah Naik Tp KPI X Capai Lagi Pon..

Tahun 2013 baru sahaja melabuh tirainya dan memberi laluan kepada tahun 2014. Macam-macam berlaku spjg tahun 2013 ni sehingga hari ke akhir tahun dgn himpunan RPDM31D di dataran merdeka pada mlm tahun baru yg dikatakan utk memprotes kpd Kerajaan BN ttg kenaikan harga barang2 dan menuntut janji-janji BN dlm manifestonya semasa PRU13 yg lepas.
Duk ckp psl janji-janji x dikota ni ade satu lg janji yg tak dikota tp oleh kerajaan negeri Selangor. Ingat lagi kes isu air negeri Selangor. Kerajaan Negeri Selangor janji utk menyelesaikan isu penyatuan asset air Selangor dibawah Kumpulan Darul Ehsan Bhd (KDEB) sblm hjg tahun 2013 tp ni da masuk 2014 tp x selesai lg pon..

  


 Ape kes? Gaji MB da naik, KPI x capai lg
 



Xde org nak gi berhimpun utk isu ni plak ke? 

Monday, 2 December 2013

Benarkah Kerajaan Selangor Guna Duit Kerajaan Persekutuan Untuk Bayar Gaji MB?

Kerajaan Selangor di bawah pentadbiran Khalid Ibrahim sering mendabik dada bahawa mereka berjaya mengumpul rizab yang tinggi.

Oleh sebab itu, Kerajaan Selangor dianggap berjaya. Maka gaji MB dan kuncu-kuncunya perlu dinaikkan.

Tahukah anda bahawa sebenarnya Kerajaan Negeri menggunakan dana Kerajaan persekutuan untuk meningkatkan rizab negeri?

Tak percaya? Ini buktinya.
SHAH ALAM: Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menjelaskan peruntukkan Sistem Maklumat Rekod Jalan Raya Malaysia (MARRIS) yang disalurkan kerajaan persekutuan kepada kerajaan negeri boleh disimpan untuk kegunaan pada masa akan datang dan tidak semestinya perlu dihabiskan mengikut jangka masa tertentu.

"Kita boleh memasukkan lebihan peruntukkan ini ke dalam tabung penyelenggaraan jalan, ia boleh. Jika ia tak habis (digunakan) ia boleh dimasukkan dan boleh digunakan pada tahun hadapan.

"Atau boleh juga dimasukkan atau disimpan sebagai rizab negeri dan boleh juga digunakan pada masa hadapan. Jadi duit itu ada, tak hilang. Maknanya kegunaannya akan dipantau," jelasnya ketika sesi pertanyaan di Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN), hari ini.

MARRIS merupakan peruntukkan penyelenggaraan tahunan jalan raya bagi tujuan memperbaiki dan meningkatkan kualiti jalan raya di setiap negeri.

Sebelum ini, kerajaan negeri yang diterajui Pakatan Rakyat (Pakatan) didakwa menyalahgunakan peruntukkan MARRIS berjumlah RM320 juta untuk dijadikan simpanan dan membayar gaji pekerja serta perkara lain yang tidak sepatutnya dibelanjakan.
http://antarapos.com/v1/index.php?q9nan56SpKPkoObnaNGXpVvZn7Wkcphnbg==

Jika anda ke Selangor, anda akan lihat begitu banyak jalan rosak.


Jika masih tidak percaya, Kerajaan Selangor pernah ditegur dalam Laporan Audit Negara tahun 2011 bahawa Kerajaan Negeri gagal membelanjakan peruntukkan MARRIS seperti mana yang ditetapkan.

Klik untuk besarkan imej


Laporan Ketua Audit Negara Bagi Negeri Selangor ms 32-33
Jadi sepatutnya Kerajaan Negeri membelanjakan pendapatan termasuk dana dari Kerajaan Pusat untuk tujuan pembangunan. Bukannya simpan dalam rizab. Bila rizab dah penuh, gunakan alasan tersebut untuk menaikkan gaji Menteri Besar.

*Punya bakhil. Dah ada peruntukkan pun tak nak dibelanjakan untuk kesenangan rakyat (jalan raya dibaiki). Haji Bakhil pun boleh kalah macam ni!

RMK : Skg dah nampak da yang rizab yg dikecoh-kecohkan masa sblm PRU13 dulu berbillion-billion tu tujuan utk isi poket sendiri je.. sampah-sampah xnak kutip, rumput taknak potong, jalan rosak xbaiki..puihhhhh

kredit : http://mymassa.blogspot.com/2013/11/benarkah-kerajaan-selangor-guna-duit.html

Wednesday, 27 November 2013

"BERKECAMUK" DI ENAM NEGERI - SIRI 4

Sambungan daripada siri-siri sebelum ni..
kali ni kite tgk 3 negeri terus

PERAK

Datuk Ngeh Koo Ham dan Nga Kor Ming
Operasi cantas mencantas kali ini juga bakal menyaksikan kejatuhan pasangan sepupu, Datuk Ngeh Koo Ham dan Nga Kor Ming yang tidak pernah sehaluan dengan dinasti Lim malah menganggap Perak sebagai 'milik' mereka.
Adalah sedikit sukar untuk sebarang tangan ghaib menyentuh hal negeri ini. Namun dengan menggunakan sekumpulan pemimpin dari DAP Pusat, maka sedikit kekecohan sedang dilakukan dari semasa ke semasa untuk memastikan kepimpinan pasangan sepupu itu semakin lemah. Pada konvensyen negeri kali ini mungkin kuasa kedua-dua mereka akan beralih arah kepada M.Kulasegaran dan Thomas Su yang merupakan pengikut tegar dinasti Lim.

PAHANG

Perkara yang sama juga terjadi di Pahang di mana sekumpulan pemimpin negeri digantung selama enam bulan dan tidak dibenarkan bertanding pada pemilihan negeri yang akan diadakan pada masa terdekat. Punca mereka digantung ekoran sokongan kepada ahli DAP yang keluar parti dan bertanding secara bebas. Antara yang digantung ialah ADUN Tras, Choong Siew Onn. Mereka ini bukanlah penyokong tegar dinasti Lim yang akan mengikut rentak lagu yang dimainkan.

 SELANGOR


Datuk Teng Chang Kim yang merupakan musuh 'ketat' dinasti Lim juga dijangka dicantas selamanya. Namun proses itu mungkin memakan masa. Walaupun Chang Kim merupakan jaguh dalam memperjuangkan prinsip parti dan berjaya mengekalkan nama baik dalam kalangan ahli dan penyokongnya, namun kehadiran beliau dari awal lagi tidak disenangi oleh mana-mana penyokong tegar dinasti Lim.
Beliau terlampau vokal sehingga kadang- kadang amat sukar untuk mengawalnya.