Friday 22 February 2013

PAKATAN HARAM DIRAMAL KALAH TERUK DALAM PRU13!


Portal Malaysiaaktif.my, sebuah portal bebas pada hari ini mengeluarkan dapatan pakatan pembangkang berkaitan kajian sokongan terhadap Pilihan Raya Umum Ke-13 yang dijalankan mereka.
Pembangkang mula risau apabila Kajian tersebut memperlihatkan pakatan Pembangkang dijangka akan kehilangan banyak kerusi kepada BN pada kali ini.
Ini ditambah lagi dengan Analisis Economist Intelligence Unit (EIU), sebahagian daripada majalah terkenal berpangkalan di London, The Economist yang disiarkan di Malaysian Insider pada hari ini juga mendapati perkara yang sama bakal berlaku.
Lolong melihat suasana ini adalah suasana positif kepada BN. Isu-isu yang dimainkan pembangkang dilihat semakin hambar dan lebih kepada isu dikitar semula. Isu seperti Scorpene, isu Altantuya, Isu Kugan, Teoh Beng Hock, dimainkan setiap hari di dalam ceramah mereka. begitu juga isu-isu AES yang semakin dipandang sepi rakyat kerana telah terbukti dengan adanya AES, kemalangan dapat dikurangkan.
Akhir-akhir ini kita dapati pembangkang mula mengeluarkan rajah yang menunjukkan mereka akan menang di banyak kerusi. Malah Nizar Lambai mengeluarkan angka ini :
Imej
Angka ini juga sedang dimainkan oleh pembangkang di semua media sosial. Ini menurut sahabat lolong yang berada di unit risikan politik PKR sebagai satu taktik‘winning psychology’ yang dilakukan oleh pembangkang bagi menjatuhkan semangat juang penyokong BN, menaikkan moral penyokong pembangkang dan menarik undi pengundi yang masih belum menetapkan pilihan mereka. Hakikatnya mereka resah dengan pelbagai isu yang timbul dan juga kegagalan mereka menyatukan saf kepimpinan di bawah satu payung Pakatan yang masih tidak berpakat.
Manakala Ini adalah gambaran yang Lolong dapat daripada seorang sahabat di dalam pakatan pembangkang. Mereka mendakwa, pakatan pembangkang sudah mulai goyah. Ini adalah dapatan sebenar kajian yang dilakukan Pakatan Pembangkang:
Imej

Yang paling resah adalah PAS, parti yang selama ini konsisten bertanding di 66/67 kawasan dijangka akan kehilangan 5 kerusi terutamanya di Kedah dan Kelantan. Ini adalah kerana dua negeri ini dikenali sebagai pengundi Melayu/Islam yang amat sensitif dengan isu agama. Kesilapan Presiden PAS yang bersetuju dengan penggunaan Kalimah Allah dalam Bible memakan diri. Ramai daripada pengundi tegar di kawasan ini mempersoalkan halatuju perjuangan Islam PAS.
DAP pula diketahui sebagai tidak begitu teruk berubah kedudukan. ini kerana DAP adalah sebuah parti yang secara turun temurun ‘bermain selamat’ dengan hanya bertanding di kawasan bandar dan kawasan Majoriti Cina. Jika parti ini bertanding di kawasan Melayu sudah tentu mereka telah dikuburkan hidup-hidup. Setakat ini, Kajian memperlihatkan DAP dijangka kehilangan 4 kerusi terutamanya di Selangor dan Kuala Lumpur. Kedudukan ini tidak merisaukan sangat kerana mereka tahu mereka tetap menguasai majoriti kawasan bandar besar.
Parti yang dijangka akan kehilangan paling banyak kerusi adalah PKR. Sebagai sebuah parti yang mempunyai angan-angan tinggi, mereka dijangka akan bertanding tidak kurang 90 kerusi. Namun, daripada jumlah 31 parlimen yang mereka menangi tahun 2008 akan tinggal hanya 15 kerusi. 16 kawasan akan kembali kepada BN atas beberapa isu yang melanda pembangkang khasnya isu Anwar. Rakyat sudah hilang kepercayaan kepada pemimpin yang sensasi dan banyak masalah ini. Selain itu, corak pengundian juga berubah. Jika 2008 memperlihatkan kebanyakan undi yang diterima pembangkang adalah undi emosi atau paparan kemarahan/kekecewaan/kesedihan/ akibat calon mereka tidak dipilih dan beberapa isu lain, kini rakyat mulai sedar bahawa pembangkang lebih teruk daripada BN. Isu-isu penyalahgunaan kuasa di Selangor misalnya yang berkaitan isu curi pasir, ladang babi di Sepang, Isu kegagalan tadbirurus UNISEL, Isu Talamgate dan sebagainya memberikan kesan negatif kepada pembangkang khususnya paling teruk PKR.
Kegagalan MB Selangor menunaikan banyak janji juga memberikan kesan. Dakwaan beliau ‘itu hanya manifesto, bukan janji’ membakar perasaan ramai pengundi yang berasa tertipu terutamanya golongan ibu tunggal, warga emas dan sebagainya yang dijanjikan bantuan.
Kedudukan terkini ini juga menimbulkan keresahan ramai di dalam PAS. Puak Anwarinas kita lihat masih belum membuka mulut dalam sebarang isu. Golongan Ulama telah menunjukkan sikap dan tidak menyokong Anwar menjadi PM. Manakala Pemimpin tertinggi seperti Nik Aziz dan Hj Hadi kejap ke hulu kejap ke hilir dalam membuat kenyataan. Ini menguatkan bukti bahawa mereka dalam keadaan tidak tentu arah!


RMK: Harap Pakatan Haram rasa tertekan haha.

No comments:

Post a Comment