Saturday 11 January 2014

Majlis Agama Islam Selangor Tolak SOP Kerajaan Negeri!

Majlis Agama Islam Selangor (Mais) menolak pengenalan Prosedur Operasi Standard (SOP) baharu yang diperkenalkan kerajaan negeri berhubung proses penguatkuasaan oleh jabatan agama Islam negeri ini.

Pengerusinya, Datuk Mohamad Adzib Mohd Isa berkata, Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) yang bertanggungjawab sebagai badan penguat kuasa hal ehwal agama mempunyai kuasa untuk melakukan serbuan atau pemeriksaan tanpa perlu merujuk kepada ahli exco kerajaan negeri terlebih dahulu.

“Mais ingin menegaskan bahawa Jais tidak perlu memaklumkan kepada mana-mana pihak apabila ingin mengambil sesuatu tindakan pemeriksaan dan penyiasatan kerana ini akan mengganggu proses penyiasatan yang hendak dilakukan.

“Bagaimanapun tindakan pihak Jais ini dilakukan setelah pihak Mais mengambil penegasan di dalam mesyuarat bulanan Mais agar Jais mengambil tindakan terhadap aduan orang ramai berkaitan dengan kesalahan-kesalahan di bawah Enakmen 1988 atau dengan kata lain menguatkuasakan undang-undang yang sedia ada di Selangor,” katanya menerusi kenyataan kepada mStar Online di sini pada Khamis.

Beliau mengulas mengenai pengenalan SOP baharu yang berkuat kuasa pada Rabu agar Jais perlu merujuk kepada Exco Hal Ehwal Islam, Permodenan Pertanian dan Pembangunan Desa, Sallehen Mukhyi sebelum membuat serbuan pasa masa akan datang.

SOP baharu itu diumumkan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim selepas mempengerusikan mesyuarat exco pada Rabu.

Pada 2 Januari lalu, Jais merampas kira-kira 300 bible versi Bahasa Melayu dan bahasa Iban yang mengandungi kalimah Allah dalam serbuan yang dilakukan di premis Persatuan Bible Malaysia (PBM) di Damansara Kim di sini.

Mengulas lanjut, Mohamad Adzib menegaskan, tindakan Jais melakukan pemeriksaan ke atas PBM bukan kerana cetakan bible dalam Bahasa Melayu seperti yang diperdebatkan oleh banyak pihak.

“Mais menegaskan bahawa tindakan Jais adalah atas dasar kalimah Allah telah digunakan di dalam bible berkenaan dan ini mengundang kepada satu justifikasi siasatan bagi mengenalpasti sama ada berlaku satu kesalahan di bawah Seksyen 9 Enakmen 1988.

“Malangnya tindakan ini digambarkan seolah-olah JAIS melakukan pemeriksaan adalah semata-mata kerana cetakan bible berkenaan dibuat dalam versi Bahasa Melayu.

“Tindakan pihak- pihak berkenaan amat dikesali kerana mereka telah membuat kenyataan tanpa menyemak fakta yang sebenar. Ini menyebabkan salah tanggapan masyarakat terhadap tindakan pihak Jais,” katanya. - mstar

No comments:

Post a Comment