Thursday 9 January 2014

MB Selangor Luluskan Projek Pembinaan Gereja Di Kawasan Majoriti Islam??


Apa nak jadi di Selangor ni? Belum habis lagi isu penyalahgunaan kalimah Allah di Selangor, kini timbul satu lagi isu baru iaitu projek pembinaan gereja di Tanjong Karang.

FYI.. Tanjong Karang yang merupakan sebuah mukim dan pekan penanaman padi yang terletak di utara negeri Selangor dalam daerah Kuala Selangor. Ia juga merupakan kawasan jelapang padi kedua tebesar di Malaysia selepas negeri Kedah. Taburan penduduk di Tanjung Karang (mengikut data oleh Jabatan Perangkaan Negara, 2010) adalah seperti berikut:

Mukim
Melayu & Bumi
Cina
India
Lain²
Jumlah
Tanjung Karang
26,642
2,888
709
30
30,269
(data oleh Jabatan Perangkaan Negara, 2010)

Dari statistik ini kita boleh lihat lebih 88% (26,642 orang melayu) daripada penduduk Tanjung Karang adalah orang beragama Islam. Persoalannya sekarang macam mana projek ini boleh diluluskan? Siapa yg meluluskannya? ni kawasan yang majoriti besarnya adalah orang Islam kot..Berapa ramai je penganut agama Kristian di pekan Tanjung Karang? Tak buat study dulu ke tempat ni wajar dibuat gereja ke tak?

Apakah tindakan MB Selangor? Orang2 PAS x nasihatkan MB ke? Ada 4 orang pemimpin PAS Exco Selangor kan? Sallehin Mukhyi Exco Hal Ehwal Islam xkomen ape2? Semua dah kenyang so tutup mulut je ke? Kalo ni pon jawab ‘tak tahu’ jugak baik turun je la dari wakil rakyat...

Dalam zaman ketelusan yang diwar-warkan sangat skg ni, MB Selangor dah ambil kira sensitiviti penduduk setempat ke atau blasah je? Dgr2 org2 Tanjung Karang sendiri mengeluh dgn projek ni. Yer la, kawasan ni majoriti orang Islam kan. Mesti MB tak amik port pendapat orang2 Tanjung Karang. Kalo tak mesti x diluluskan pnye la. Mane ketelusan kerajaan negeri?

Haihh..kang kalo siap betul-betul gereja ni nanti jangan terkejut la kalo tibe2 Bible Bahasa Melayu tersebar luas kat pekan Tanjung Karang.

2 comments:

  1. Noh Omar bisu juga ke?

    ReplyDelete
  2. Bkn mb sel dl kee yg luluskn tanah tu utk gereja?....rakyat sel x bodo broo...

    ReplyDelete