Friday 20 April 2012

Pendirian: Demonstrasi Bersih 3.0


Mungkin akan ada orang yang tidak bersetuju akan apa yang saya tulis. tapi, saya tulis untuk menyatakan kebenaran. penulisan saya mungkin juga ada kesalahan. saya terbuka sebarang kritikan dan sokongan.

Baru-baru ini, saya ada mendengar ceramah agama mengenai demonstrasi yang saya ingin kongsi bersama. kalau kita kaji mengenai demonstrasi dalam sejarah Islam, demonstrasi yang pertama sekali berlaku ialah sewaktu pemerintahan Khalifah Uthman r.a., yang diwaktu itu dipimpin oleh Abdullah bin Saba'. Abdullah bin Saba' ialah seorang yahudi yang ingin memecah-belahkan umat Islam.

Di akhir-akhir pemerintahan Khalifah Uthman penuh dengan huru-hara disebabkan fitnah yang melanda pada waktu itu, yang disebarkan oleh Abdullah bin Saba dan pengikutnya yang digelar Sabaiyyun. antara fitnah yang disebarkan ialah Khalifah Uthman mengamalkan kronisme dengan melantik ahli keluarga dan sahabat handai untuk memegang jawatan penting dalam pentadbiran. fitnah ini meninggalkan kesan yang sangat besar, padahal Khalifah Uthman memang terkenal dengan sifat yang adil, sejak dari awal-awal memeluk Islam. fitnah yang tersebar luas telah menyebabkan berlakunya demonstrasi pertama dalam Islam, dan akhirnya Khalifah Uthman dibunuh.

Dalam ceramah agama yang saya dengar, demonstrasi tiada dalam Islam. carilah satu ayat al-Quran atau Hadith mengenai demonstrasi atau yang menyokong demonstrasi, mesti tak jumpa. Tapi, ada yang ingin 'menghalalkan' demonstrasi dengan membacakan beberapa hadith seperti,
Daripada Abu Said al Khudri r.a. katanya : Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda : "Sesiapa dikalangan kamu yang melihat kemungkaran maka hendaklah dia mencegah dengan tangannya sekiranya dia tidak mampu hendaklah dia menegah dengan lidahnya, sekiranya dia tidak mampu maka dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman (Hadis sahih riwayat Muslim) – oleh itu, marilah kita berdemonstrasi. Tapi kalau kita baca betul-betul hadith ini, langsung tiada menyuruh kita berkumpul beramai-ramai menjerit menunjuk perasan di jalanan dengan melakukan kerosakan.

Hadith yang menghalang demonstrasi sangat banyak, antaranya yang pernah saya tulis sebelum ini.


Rasulullah s.a.w bersabda: 
Janganlah kamu duduk-duduk di atas jalan.”
Maka mereka (para sahabat) berkata, “Sesungguhnya kami perlu duduk-duduk untuk berbincang-bincang.
Nabi menjawab, “Jika kamu tidak dapat berganjak melainkan perlu duduk-duduk, maka berikanlah hak-hak jalan tersebut.”
 Mereka bertanya, “Apa hak-hak jalan tersebut wahai Rasulullah?”
Nabi menjawab, “Menundukkan pandangan, tidak mengganggu (atau menyakiti) orang, menjawab salam, dan memerintahkan kepada yang ma’ruf serta mencegah dari kemungkaran.” (Hadis Riwayat al-Bukhari,)



Dari Abu Hurairah r.a. katanya, Rasullullah s.a.w bersabda: 'nanti akan terjadi fitnah, orang yang duduk dalam menghadapi fitnah itu lebih baik dari yang berdiri. orang yang berdiri itu lebih baik dari yang berjalan. orang yang berjalan lebih baik dari yang berlari. siapa yang ke muka dalam masa kekacauan, niscaya akan dikemukakannya. maka siapa yang memperoleh tempat berlindung, hendaklah dia berlindung' (hadith riwayat al-Bukhari)

Antara isi dalam ceramah agama yang saya dengar, sekiranya seseorang menyatakan demonstrasi adalah boleh dalam Islam untuk menentang ketidak adilan dan kezaliman, sudah tentu Rasullullah sendiri dan para sahabatnya melakukan demonstrasi. Seperti yang kita tahu, Rasulullah dan para sahabat pada awalnya hidup di zama yang penuh dengan korupsi, kezaliman dan ketidak adilan. Tapi tidak pernah sekalipun Rasulullah dan para sahabat melakukan demonstrasi, berkumpul di jalanan menjerit menunjuk perasaan dan melakukan kerosakan.

Akhir sekali, saya sangat-sangat berharap rakan-rakan sekelian tidak menyertai apa-apa demonstrasi. Tak kiralah demonstrasi tajaan pas, umno, pkr, dap atau mana-mana parti politik. Gunalah cara yang diajar oleh Rasulullah tentang bagaimana hendak menegur dan membetulkan pemerintah.

No comments:

Post a Comment