Showing posts with label Isu Air Selangor. Show all posts
Showing posts with label Isu Air Selangor. Show all posts

Friday, 28 June 2013

Penduduk Puchong Derita Dinafikan Bekalan Air Percuma. Kerajaan Negeri Diam Saja??

Ikuti berita yang disiarkan Utusan Malaysia ini:


Akibat bil tertunggak, penghuni Pangsapuri Kekwa, Taman Putra Perdana, Puchong, Selangor terpaksa menanggung sengsara apabila bekalan air mereka dipotong pihak Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) sejak Sabtu lalu. - UTUSAN/Safiiyana Salim

SEPANG 26 Jun - Dalam keadaan negara dilanda krisis jerebu, para penghuni Pangsapuri Kekwa di Taman Putra Perdana, Puchong dekat sini terpaksa menanggung penderitaan berganda selepas terputus bekalan air sejak Sabtu lalu. 
Penduduk mendakwa masalah itu disebabkan pemotongan bekalan air ekoran bil tertunggak sebanyak RM49,000 oleh Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (Syabas). Ekoran masalah itu, penghuni terpaksa bangun seawal pukul 4 pagi semata-mata mahu mendapatkan bekalan air dari kawasan berhampiran termasuk masjid, stesen minyak dan tasik.
Mereka turut mendakwa, pihak pengurusan bangunan iaitu LT Sdn. Bhd. seolah-olah bersikap lepas tangan dalam hal berkenaan.
Seorang penduduk, Faizah Mohd. Yusuf, 34, berkata, dia amat berharap proses penukaran meter pukal ke meter individu dapat dilaksanakan segera.Menurutnya, ini bagi mengelakkan penghuni terus menanggung derita sekali gus memberi keadilan kepada penghuni yang melunaskan pembayaran bil air. 
"Selepas bekalan air dipotong kami terpaksa bergantung melalui air tangki, namun tidak bertahan lama," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di lokasi kediaman di sini hari ini. 
Perasaan sama turut dikongsi, Sujiyanti Narun, 38, yang berharap agar penyelesaian dapat dilakukan pihak berwajib.
Dia berkata, tindakan pemotongan itu sebagai tidak adil kepada dirinya dan penghuni lain yang tidak pernah mengabaikan tanggungjawab membayar bil."Saya mengasuh tiga orang kanak-kanak. Susah bagi kami kerana tiada bekalan air ketika ini.
"Kami amat berharap pihak pengurusan, Syabas dan penduduk mencari jalan bagi menyelesaikan masalah ini," tegasnya. 
Dalam perkembangan sama, Pengerusi Badan Pengurusan Bersama (JMB) Pangsapuri Kekwa, Saiful Bahrin Badarudin berkata, setakat ini pihak pengurusan bangunan cuma dapat membayar kira-kira RM10,000 kepada Syabas untuk proses penyambungan semula bekalan air."Proses penyambungan semula bekalan air perlu dijelaskan sepenuhnya, namun pihak Syabas telah memberikan pengurangan kepada pendahuluan sebanyak RM20,000. Setakat ini kita mempunyai sebanyak RM11,000 dan memerlukan RM9,000 lagi," ujarnya. 
Beliau menambah, jasa baik pihak Syabas juga amat diharapkan agar proses penukaran meter pukal ke meter individu yang dipohon penghuni pangsapuri berkenaan segera diluluskan.
Ini katanya, bagi menggelakkan kejadian bekalan air dipotong berulang sehingga penghuni terpaksa menanggung derita.


RMK: Kenapa kerajaan negeri tak turun tengok keadaan mereka ni? Mana MP Puchong Gobind Singh Deo? Bantulah mereka dapatkan bekalan air percuma yang dibangga-banggakan tu. Inilah masa untuk bantu rakyat. Jangan sibuk berpolitik saja.

Saturday, 6 April 2013

Panas! VIDEO GONCANG YANG MEMALUKAN KHALID IBRAHIM TERSEBAR!



MB Selangor TS Khalid Ibrahim telah pun mendapatkan perkenan Sultan Selangor untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri Selangor pada 4 April 2013.

Apakah Khalid berpeluang untuk mempertahankan kerusi MB Selangor untuk penggal yang berikutnya?

Kini telah mula tersebar video goncang yang amat memalukan Khalid Ibrahim.

Malu berganda untuk Khalid, video tersebut ditaja oleh sebuah syarikat yang Kerajaan Negeri Selangor sendiri punya pegangan 30% saham di dalamnya.




RMK: Kerajaan Selangor dalang penipuan terbesar terhadap rakyat negeri ini.

Monday, 1 April 2013

Video Troll untuk @Khalid_Ibrahim #TolakPR





Berkenaan dengan krisis air Selangor. Sila dengarkan lirik lagu ini dan anda akan faham situasi krisis air di Selangor.





[Sumber]

Friday, 22 February 2013

PM Najib Berpeluh Bila Dapat Tau Sambutan Puaka terhadap Program Kerajaan Selangor

Seorang rakan baru mengirim kepada RMK beberapa gambar dari program Forum Air Selangor anjuran kerajaan Pakatan Haram negeri. Jangan tak tau puak-puak ni dah lancarkan siri forum air seluruh Selangor bermula 18 Februari lalu. Siri ni akan berlanjutan hingga 28 Februari nanti. Ada 14 kali program, bermakna 14 kalilah peluang diorang nak sebarkan penipuan pada rakyat berkenaan isu air. Gambar-gambar berikut adalah daripada program di Dewan Pandan Indah, Ampang yang berlangsung pada 21 Februari 2013. Anda nilaikan sendiri.





Mesti akan ada puak pencacai yang akan kata gambar diambil ketika program belum bermula atau telah berakhir. Cakaplah apa korang nak. Pada RMK, dalam gambar nampak macam speaker dah mula bercakap. Audiens pula nampak macam sedang mendengar. Amacam?

Rakyat pun dah bosan nak dengar penipuan pembangkang.

Thursday, 21 February 2013

TERKINI! VIDEO YANG TAKKAN KELUAR DI BLOG-BLOG PAKATAN HARAM. MESTI TONTON!


Penipuan kerajaan Selangor terbongkar. Harap pencacai Pakatan nangis tengok video ni.




Jawab, jangan tak jawab!

Saturday, 16 February 2013

WAJIB BACA: Krisis Air Di Selangor - Tuduhan & Jawapan

*klik untuk imej lebih besar.















Segala tuduhan sudah dijawab. Hah apa lagi yang kerajaan Pakatan Selangor nak tuduh? Tak usah lagi nak alih isu dan menyeksa rakyat, kami rakyat Selangor sudah muak dengan alasan basi kamu!





Monday, 4 February 2013

KHALID IBRAHIM DILEMPANG KALI KEDUA AKIBAT TAK TUNAI JANJI!




Alhamdullillah.... selepas tuntutan ibu tunggal .... hari nie sekali lagi kerajaan negeri Selangor mendapat tamparan kedua apabila mahkamah tingi Shah Alam hari ini memutuskan tuntutan rakyat menang peringkat pertama dan tolak permohonan batal oleh kerajaan negeri, jadi menurut Pengerusi Gerakan Prihatin Rakyat Selangor, Dato' Sohaimi Shahadan.... kes ini akan diteruskan. Satu kemenangan moral untuk rakyat Selangor yang dinafikan hak air percuma.....









RMK: Tahniah rakyat Selangor! Teruskan bagi pressure kat kerajaan negeri nih!

Thursday, 18 October 2012

Mana Air?! TERBUKTI! EMPANGAN SUNGAI SELANGOR SEMAKIN CETEK!!

Klik untuk besarkan imej [Sumber]


Paras Empangan Sungai Selangor di sini masih lagi tidak menunjukkan sebarang perubahan walaupun hujan lebat dilaporkan turun di kawasan sekitar empangan sejak beberapa lalu.

Demi untuk melihat dan meninjau sendiri keadaan empangan tersebut, hari ini Gerakan Prihatin Rakyat Selangor, diketuai pengerusinya, Datuk Sohaimi Shahadan telah melawat dan meninjau keadaan sebenar empangan tersebut.

Ujarnya, tahun lepas memang ada penyusutan air kerana fenomena cuaca, namun difahamkan krisis ini akan berterusan. Ini kita tak jangka kerana ianya fenomena alam, sungguhpun hujan lebat turun setiap hari sekarang ini, tidak ada jaminan empangan ini akan dipenuhkan

Tambahnya, kenyataan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim yang mengatakan pihak kerajaan negeri akan membuat pembenihan awan bagi menangani krisis penyusutan air di Selangor.
“Pembenihan awam bukan jalan penyelesaian kepada isu air di sini kerana pembenihan awan ini mungkin sesuai untuk menangani masalah jerebu dan menangani indeks cuaca yang kurang baik, bolehlah.

Sebenarnya kerajaan negeri kena keluarkan kenyataan yang jelas, yang betul-betul fakta ataupun melalui agensi yang berkenaan untuk memaklumkan kepada orang ramai dan rakyat apa yang terjadi. Kita perlu diberikan kefahaman paras kritikal kerana kita faham air ini, bukan semunya air sebaliknya di bawahnya ada keladak, lumpur dan sebagainya,” tambahnya lagi.

Tambahnya, kita kena tahu paras kritikal air dan keduanya paras minimum penggunaan air yang patut ada di empangan ini. Seterusnya, kita lihat isu air sekarang ialah isu sumber air dan penyelesaian yang dibuat mestilah penyelesaian jangka panjang kerana ini selepas krisis air pada tahun 1997-1998, barulah Empangan Sungai Selangor ini dibuat.

“Selepas 14 tahun, ia juga ada kaitan juga dengan Empangan Langat 2. Jika kita lihat Empangan Langat 2 ini bertujuan untuk pembelian air dari dari Pahang, sumber air yang berasingan dari negeri Selangor. Air ini akan masuk dan diproses, dan lebihan air yang banyak lebih dari 15 peratus penggunaan di Selatan Selangor.

Jadi, ini adalah alternative tetapi saya masih tidak faham, kenapa kerajaan negeri berdolak-dalik dalam isu ini dan dalam keadaan yang begini pun masih bahawa air ini adalah keutamaan kepada rakyat negeri Selangor dan perlu ditangani dengan cermat, ditangani dengan serius.
Saya Nampak kerajaan negeri ambil sambil lewa dan berlawan dengan kerajaan pusat atas alasan yang mereka sendiri tahu jadi saya percaya rakyat Selangor perlu sedar dan diberikan pemahaman kejadian yang sebenarnya seperti krisis air dan maklumat asas proses air ini berlaku, serta implikasi-implikasinya dalam jangka masa panjang,” ujarnya yang juga Ketua Pemuda UMNO bahagian Selayang.

Tambahnya, satu tindakan jangka masa panjang perlu dibuat sekarang untuk atasi isu air untuk beberapa tahun ke depan bukannya nak buat pembenihan awan,  nak rawat air lombong dan sebagainya.




[Sumber]

Wednesday, 17 October 2012

Bullshit! Disebabkan Ego Sesetengah Pihak, Rakyat Selangor Berhadapan Risiko Keracunan Arsenik!

 
Kesan keracunan arsenik
 
Kerajaan PR Selangor tidak lagi boleh menafikan bahawa negeri itu bakal mengalami krisis bekalan air yang buruk dalam masa terdekat apabila bukti-bukti kukuh mengenai kekurangan air di empangan-empangan didedahkan. Sebelum ini mereka cuba meremehkan isu tersebut konon mainan politik Barisan Nasional, tetapi nada mereka kemudiannya berubah dan cuba meyakinkan rakyat bahawa mereka punya strategi sendiri untuk menanganinya.

Antaranya, melakukan pembenihan awan dan menggunakan air dari bekas lombong untuk menampung keperluan di Lembah Kelang. Ini dinyatakan sendiri oleh exco kerajaan negeri Selangor, Dr. Xavier Jayakumar.

Bagaimanapun, kedua-dua penyelesaian yang dicanangkan kerajaan PR Selangor ini adalah tidak praktikal. Ini kerana pembenihan awan tidak mampu memastikan seratus peratus kejayaan. Kalau pun berjaya, ia masih tidak menyelesaikan masalah utama iaitu, bukannya kekurangan air mentah, tetapi bekalan air yang dirawat.

Begitu juga dengan menggunakan air lombong sebagai penyelesaian kerana air lombong mengandungi logam berat yang tinggi selain bakteria dan mikroorganisma yang membahayakan pengguna. Logam berat yang amat membimbangkan yang banyak terdapat di dalam air bekas lombong adalah logam arsenik (As). Arsenik mampu menyebabkan pelbagai penyakit termasuklah penyakit hati, buah pinggang dan pebagai jenis kanser.
 

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah menetapkan kadar selamat arsenik inorganik ini sebagai 0.01 mg/l. Namun, beberapa negara di dunia di dapati mempunyai paras arsenik yang sangat tinggi dan ada yang melebihi 200 kali ganda.

Walaubagaimanapun, memang benar bahawa air bekas lombong boleh dirawat dengan beberapa cara.

Antaranya, kaedah rawatan secara pasif (passive treatment method). Iaitu air sisa lombong disalurkan ke kolam pengoksidaan sebelum disalurkan ke kolam SAPS (Successive Alkalinity Producing System). Kolam takungan SAPS di lapisi dengan tiga lapisan iaitu lapisan pertama adalah batu kapur (limestone), lapisan kedua adalah lapisan organik dan lapisan ketiga (paling atas) adalah lapisan air sisa. Air akan ditahan di dalam kolam ini selama 3 hari. Selepas itu, air sisa di alirkan ke kolam wetland sebelum dilepaskan keluar. Melalui kaedah ini, pH air dapat ditingkatkan kepada pH 6 dan kandungan logam berat Fe dikurangkan daripada 32 ppm kepada 0.9 ppm.

Selain itu, ada juga rawatan secara aktif (active treatment facility) iaitu di mana kadar alir air lombong yang tinggi dan kuantiti yang banyak. pH air sisa setelah dirawat dan dialirkan keluar melalui cara ini adalah 7.84.

Walaupun ada caranya untuk merawat air lombong, cadangan menggunakan mana-mana satu dari kaedah ini untuk menyelesaikan masalah air di Selangor adalah tidak praktikal memandang kos yang begitu tinggi termasuk masa yang terlalu suntuk. Kos pembinaan loji rawatan secara aktif bagi lombong Hamtae di Korea sahaja memakan belanja sebanyak USD3 juta.

Apatah lagi apabila terdapat cara lain yang lebih mudah, cepat dan murah serta terjamin selamat untuk mengatasi masalah ini, iaitu dengan menggunapakai penyelesaian yang telah digariskan oleh kerajaan pusat iaitu Projek Langat 2.

Oleh itu, bagi kerajaan Selangor untuk memilih cara penyelesaian yang tidak praktikal untuk mengatasi masalah ini, menimbulkan keraguan di kalangan rakyat mengenai motif sebenar serta kredibiliti mereka. Lebih dari itu, adalah tidak wajar bagi sebuah kerajaan negeri untuk membiarkan rakyat menanggung risiko keracunan logam berat, seperti arsenik hanya kerana ego dan enggan menerima atau mengakui sesuatu perancangan yang terbaik yang dicadangkan oleh pihak lawan, iaitu kerajaan Barisan Nasional.

Sedangkan, pihak PR selama ini yang begitu beria-ia membangkitkan isu alam sekitar walaupun sebenarnya tiada isu. Contohnya, kilang Lynas yang telah disahkan selamat oleh pakar-pakar antarabangsa tetap dituduh mereka sebagai merbahaya kepada alam sekitar dan kesihatan rakyat Kuantan.

Pelik sekali apabila PR konon memperjuangkan keselamatan dan kesihatan rakyat Kuantan tetapi sanggup pula mendedahkan 4 juta rakyat Selangor kepada risiko keracunan arsenik.

Lagipun, PR sepatutnya lebih peka dengan bahaya arsenik memandangkan Ketua Umum mereka, Anwar Ibrahim pernah mendakwa disuntik dengan racun tersebut oleh kerajaan ketika beliau pertama kali dipenjara kerana meliwat.

‘Ketakutan’ Anwar dan keluarga terhadap kesan arsenik begitu hebat sehingga membawa isu itu kepada media antarabangsa. Untuk pengetahuan, kemasukan arsenik dalam jumlah besar ke dalam tubuh secara mendadak akan menyebabkan serangan akut seperti sakit perut akibat sistem pencernaan rosak, muntah, cirit-birit, rasa haus yang hebat, kejang perut, dan akhirnya koma, dan kematian.

Manakala kemasukan secara sedikit-sedikit dalam jangka waktu lama pula, seperti meminum air yang mengandungi racun arsenik, akan menyebabkan nafas berbau, peluh berlebihan, otot longlai, perubahan warna kulit (menjadi gelap, gangguan saraf, dan seperti yang melanda penduduk Chile dan Bangladesh iaitu penyakit kaki hitam dan juga kanser kulit.

Kini, ternyata, Anwar telah berbohong kerana beliau jelas sihat sejahtera setelah dibebaskan, malah boleh ‘beraksi’ dengan begitu hebat tak kira di pentas-pentas ceramah mahupun di bilik-bilik hotel.

Dengan pengetahuan yang ‘mendalam’ mengenai arsenik, adalah pelik sekali apabila kerajaan PR Selangor langsung tidak bimbang jika rakyat mereka terdedah kepada racun ini. Ini menunjukkan bahawa kerajaan PR tega mementingkan politik lebih dari rakyat.

Justeru, kita sarankan agar parti tersebut membuang sahaja nama ‘rakyat’ kerana ia jelas tidak menepati objektif pakatan mereka.



[Sumber]

Wednesday, 10 October 2012

LUAHAN HATI SYAHDU SI DIA, KHAS BUAT KHALID IBRAHIM...








"Dengan ini saya ingin menyampaikan sedikit pesanan kepada Tan Sri (MB Selangor Rambut Berserabut), saya harap proxi-proxi dan spy Tan Sri yang rajin cari isu tu bace dan sampaikan pade Tan Sri.



"Wahai Tan Sri, tahukah bahawa Tan Sri sudah menyusahkan kami? Tan Sri cakap nak bagi air pree, memang Tan Sri bagi saya tak nafikan, tapi Tan Sri bagi air nescafe buat ape? Saya nak air bersih, tak perlulah saya hari-hari nak mandi air nescafe. Tak perlulah baju anak-anak saya ke sekolah jadi kale kuning. Tak perlulah bini saya masak sayur rasa karat.




"Wahai Tan Sri, saya sangat sayangkan Selangor. Dah 25 tahun saya menetap di Selangor. Dari kawasan lombong apa pun tak dak, sampailah sekarang maju kaya raya. Tapi 5 tahun yang lepas saya tersiksa Tan Sri. 




"Tan Sri terlalu mengutamakan kaum india dan cina, Tan Sri terlupa Tan Sri bangsa dan agama apa. Di Puchong, Gobind Singh(Ye ke name nih?) selalu buat ceramah kat pemuda-pemuda india dan lain bangsa, kami orang melayu pon nak makan pree tan sri.


"Wahai Tan Sri, tahukan kamu sejak 5 tahun belakangan ni, pertambahan komuniti Cina di kawasan Puchong dan sekitar selangor (Bandar Puteri, Puchong Utama, Puchong Hartamas, USJ) meningkat mendadak. Tan Sri import dari mana cina-cina ni tan sri? Habis kami orang-orang Melayu Puchong ditindas Tan sri, kami duduk di ceruk-ceruk ulu kebajikan kami terabai Tan Sri.



"Saya harap Tan Sri Rambut Berserabut sedar, kami ni tersiksa, Tan Sri sayangkan agama dan bangsa tak? Percambahan dan penubuhan kuil-kuil india haram di kawasan Puchong ni Tan Sri, Masya-Allah, sangat menakutkan Tan Sri, Tan Sri nak biarkan sampai diorang take over Masjid n Surau ke Tan Sri?, jangan Tan Sri, saya tak mahu Tan Sri ke Neraka, nauzubillah. Saya tak kira lagi Gereja yang cantik di Bandar Puteri, Kuil Singh yang besar di Bandar Puteri, dan puluhan lagi rumah berhala dan ibadat yang dibangunkan dalam tempoh 5 tahun ni. Saya harap Tan Sri dan rakyat sedar.




"Wahai Tan Sri, saya sangat sayangkan Selangor, Tan Sri berundurlah, tingalkan Pakatan Rakyat tinggalkan politik cukuplah 5 tahun Tan Sri mengumpul duit untuk perbelanjaan keluarga Tan Sri."




Dari Anak Watan Puchong



*Entri ini diambil daripada ruangan 'Komen' di blog ini oleh seorang Hamba Allah dengan gelaran di atas. Komen ini tidak di-edit.

NOH OMAR CABAR KHALID IBRAHIM JAWAB ISU AIR SUSUT!




Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dicabar memberikan jawapan berhubung masalah penyusutan air di Terusan Besar Sungai Sireh, Tanjong Karang yang bakal menjejaskan ribuan pesawah dan petani di kawasan Sabak Bernam.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar berkata, cabaran itu dibuat kerana Abdul Khalid dan barisan Exconya sendiri sebelum ini ‘berlagak pandai’ dalam memperkatakan tentang masalah bekalan air di negeri ini seolah-olah mereka sudah berpuluh-puluh tahun memegang tampuk pentadbiran Selangor.


Sekarang berlaku masalah air di Tanjong Karang yang memberikan kesan besar kepada tanaman padi, masalahnya sama dengan tindakan kerajaan negeri cuba menghalang pembinaan Loji Rawatan Air Langat 2 iaitu apabila kementerian ingin melaksanakan pembinaan kolam takungan air di Sungai Haji Dorani.

Macam-macam masalah masa kita hendak memulakan projek takungan air itu sehingga kerajaan negeri mahu menyaman kementerian dengan membuat dakwaan projek itu tidak mengikut peraturan," katanya kepada pemberita selepas menyempurnakan majlis Penyampaian Bayaran Elaun Sara Hidup Nelayan Secara Tunai Peringkat Parlimen Klang dan Kapar di sini hari ini.

Beliau mengulas laporan akhbar hari ini mengenai penyusutan air semakin serius di Terusan Besar Sungai Sireh sehingga menjejaskan ribuan petani dan pesawah di sekitar Sabak Bernam. 


Kira-kira 30,000 penduduk Kuala Selangor dan Sabak Bernam juga mungkin terjejas ekoran Loji Rawatan Air Sungai Sireh terpaksa mengurangkan pengeluaran air bersih hingga ke tahap 50 peratus sejak semalam akibat penurunan paras air terusan itu, yang menjadi sumber air mentah. 

Noh berkata, kementerian telah membuat keputusan meneruskan projek pembinaan takungan air bernilai RM220 juta tersebut demi memastikan kepentingan pesawah di kawasan barat laut Selangor tidak terjejas jika berlaku penyusutan air di terusan tersebut.

Takungan tersebut perlu bagi melepaskan air ketika berlaku masalah kekurangan air untuk disalurkan ke sawah. Kalau kita takut-takut dengan Menteri Besar, kolam tersebut tidak boleh dibuat.


Dengan pembangkang apa pun tidak boleh buat, perkara ini akan menyebabkan negara terus jadi mundur," katanya.


[Sumber]




*Secara jujurnya, kami  anak jati Selangor risau dengan keadaan air yang semakin kurang ni. Kerajaan Selangor, jangan abaikan kebajikan rakyat!


Monday, 8 October 2012

KRISIS AIR SELANGOR: KHALID IBRAHIM JILAT LUDAH SENDIRI!



Krisis air Selangor yang tak pernah sudah. Minggu lepas dilaporkan Loji Pembersihan Air Sungai Sireh di sini berdepan penyusutan lebih 50 peratus di terusan utama Sungai Sireh sejak seminggu lalu.

Loji air susut, lebih 30,000 terutama pesawah bakal terjejas
ARZIANA MOHMAD AZAMAN
7 Oktober 2012
Loji Pembersihan Air Sungai Sireh
Loji Pembersihan Air Sungai Sireh menyusut sejak seminggu lalu sehingga melebihi paras kritikal.
TANJONG KARANG - Lebih 30,000 pengguna air terutamanya pesawah di daerah Kuala Selangor dan Sabak Bernam dikhuatiri terjejas kerana Loji Pembersihan Air Sungai Sireh di sini berdepan penyusutan lebih 50 peratus di terusan utama Sungai Sireh sejak seminggu lalu.


Sinar Harian difahamkan, keadaan itu menyebabkan pengeluaran air dari loji itu mula berkurangan daripada 21 juta liter sehari (JLH) kepada 16 JLH dan ketika ini pengeluaran air di loji terbabit terpaksa ditampung oleh beberapa loji lain.



Ekoran itu, paras air di Terusan Besar Sungai Sireh mencapai tahap kritikal iaitu 3.34 meter berbanding paras normal melebihi empat meter dan menyebabkan air sungai itu terpaksa disedut menggunakan pam kerana paras air yang susut.



Difahamkan juga, penyusutan air di terusan utama Sungai Sireh berpunca daripada taburan hujan yang berkurangan di kawasan tadahan air, musim kemarau dan penggunaan air untuk tanaman padi di kawasan Tanjong Karang, Sekinchan dan Sungai Besar.



Seorang pesawah, Ahmad Maidin Hussin, 60, berkata, pihaknya sedia maklum isu berhubung penyusutan air di terusan utama Sungai Sireh di sini yang jelas dapat dilihat dan turut bimbang sekiranya air terus kering jika krisis ini berterusan.



“Saya juga terkejut melihat paras air terlalu rendah sehingga boleh menyebabkan loji yang ada di sini terjejas. Jika masih berterusan, mungkin menimbulkan banyak masalah kepada pengguna.



“Mungkin pesawah di Sawah Sempadan tidak terjejas kerana musim menanam sudah berakhir dan kini hanya menunggu kerja menuai pada 20 Oktober nanti, namun turut bersimpati dengan nasib pesawah di Sekinchan kini tengah menanam padi,” katanya.



Seorang lagi pesawah, Hussien Abdul Shukor, 43, berkata, sejak seminggu lalu, bekalan air di kawasan sawahnya di Sungai Sireh mula berkurangan apabila paras air di terusan berkenaan yang menjadi sumber utama bekalan mulai menyusut.



“Kebanyakan pesawah di sini terpaksa guna air simpanan dan parit, namun kami bernasib baik apabila tanaman padi di kawasan ini sudah hampir masa untuk dituai dan tidak memerlukan air banyak,” katanya yang mengusahakan sawah seluas 2.4 hektar.



Bagi seorang petani, Rosmi Ahmad, 57, berkata, dia juga terpaksa menggunakan air dalam tong untuk mengusahakan tanaman keladi dan jika sumber air sungai terus menyusut, dikhuatiri tanamannya akan musnah.



Sementara itu, Pengarah Lembaga Urus Air Selangor, Md Khairi Selamat ketika dihubungi berkata, sehingga hari ini pihaknya belum menerima laporan mengenai masalah terbabit dan akan memberi penjelasan selepas ini. - Sinar Harian



Lepas tu, Khalid Gagap keluarkan pula kenyataan agar rakyat Selangor jangan cemas paras air kian merosot. Dia cadangkan pula pembenihan awan untuk hasilkan hujan.


MB: Tidak perlu cemas laporan paras air menyusut

7 Oktober 2012
SERI KEMBANGAN – Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berharap rakyat tidak cemas dengan laporan penyusutan paras air di empangan dan loji pembersihan air di negeri ini.

Katanya, Kerajaan Negeri sedia maklum mengenai perkara tersebut dan akan melaksanakan proses pembenihan awan sekiranya tiada hujan dalam tempoh 22 hari bermula Khamis lalu.

Katanya, beberapa kajian juga sudah dibuat sama seperti yang pernah dilakukan di Johor ketika paras air di empangan negeri itu susut.

“Daripada kajian dilakukan, didapati dalam keadaan ini (paras air empangan menyusut) kita tidak perlu rasa cemas, masih ada 75 hingga 90 hari lagi.

“Bagaimanapun, Kerajaan Negeri membuat keputusan pembenihan awam akan dilakukan sekiranya tiada hujan dalam tempoh 22 hari,” katanya selepas menyampaikan sumbangan pada Program Pembasmian Kemiskinan Bandar (PPKB) Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ), di sebuah hotel di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika mengenai situasi semasa paras air di Empangan Sungai Selangor yang didakwa menyusut hampir 40 peratus.

Terbaru, lebih 30,000 pengguna air terutamanya pesawah di daerah Kuala Selangor dan Sabak Bernam dikhuatiri terjejas apabila paras air di Loji Pembersihan Air Sungai Sireh menyusut lebih 50 peratus.

Abdul Khalid berkata, proses pembenihan awan itu akan dilaksanakan atas nasihat Jabatan Meteorologi dan Lembaga Urus Air Selangor (Luas).

Katanya pihaknya juga sudah melakukan persediaan sekiranya proses itu perlu dilakukan.

“Kita sudah ‘standby’ penggunaan, sebelum 22 hari pun boleh buat, kena periksa awan dan sebagainya dahulu. Saya dimaklumkan ia perlu buat sekiranya paras air di bawah 50 peratus tetapi dimaklumkan tiga hari lalu dia masih di bawah 56 peratus,” katanya.

Kelmarin akhbar melaporkan, paras Empangan Sungai Selangor yang membekalkan air mentah ke dua loji sebelum diproses dan diagihkan kepada penduduk sekitar Lembah Klang dikatakan mengalami penyusutan.

Pengurangan air di empangan itu dikatakan berkemungkinan menjadi petanda awal berlakunya krisis air di Selangor.


Cuak dah Khalid Gagap ni. Dulu dia ngan EXCO Selangor mati-mati putar belit fakta krisis air Selangor tak akan berlaku [baca sini]. Tuduh Kerajaan Pusat nak bina loji Langat 2 untuk untungkan kroni. Sekarang? Bila paras air semakit surut dan rakyat berdepan dengan masalah kekurangan sumber air, baru kau nak gelabah. Padan muka kau jilat ludah sendiri.

Tuesday, 25 September 2012

Krisis Air Selangor: Rakyat Diperdaya!





Petaling Jaya: Kerajaan Selangor sengaja mengelirukan orang ramai berhubung isu air di negeri ini demi memenuhi agenda politik tanpa menghiraukan kepentingan pengguna dan ekonomi, kata seorang aktivis pengguna.

Presiden Persatuan Pengguna Subang dan Shah Alam (CASSA), Datuk Dr Jacob George, berkata maklum balas yang beliau terima menunjukkan kebanyakan penduduk Selangor keliru pihak mana yang betul dalam isu berkenaan. 


Tarif air naik

Katanya, dalam keadaan yang dibelenggu kekeliruan, kerajaan negeri menimbulkan satu lagi perkara ke dalam isu berkenaan bahawa tarif air akan naik sekiranya Kerajaan Persekutuan meneruskan rancangan membina loji rawatan air Langat 2.

Jacob berkata, beliau kesal apabila mendapati beberapa EXCO Kerajaan Selangor yang sebelum ini aktivis dalam badan bukan kerajaan (NGO), melihat semua perkara secara negatif walaupun Kerajaan Persekutuan berniat baik dalam rancangan untuk memperbaiki keadaan di negara ini.

“Saya terbabit dengan pelbagai NGO selama 37 tahun. Saya dapat melihat permainan mereka (dalam isu air), strategi mereka dan mereka menimbulkan perkara yang tidak relevan, semata-mata untuk menyekat langkah yang cuba dilaksanakan Kerajaan Persekutuan,” katanya.


Beliau mendakwa kerajaan negeri juga menyeret isu antara pihaknya dengan Puncak Niaga Holdings Bhd ke dalam isu air di negeri ini sedangkan ia sepatutnya diselesaikan melalui platform lain.


Tak relevan 

Katanya, masa yang digunakan untuk melayan perkara tidak relevan itu sepatutnya diguna untuk menyelesaikan krisis air yang bakal melanda Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya.

“Kenapa kerajaan negeri melakukan semua ini? Janganlah mencampuradukkan semua ini dan meletakkannya ke dalam satu bakul... ini tidak betul. Ia membabitkan masa depan kami, bukan saja penduduk Selangor, tetapi juga jiran kami (di Kuala Lumpur dan Putrajaya) kerana (krisis air) akan memberi kesan serius,” katanya.


Loji Langat 2 perlu 

Mengenai rancangan pembinaan loji rawatan air Langat 2 yang mendapat tentangan kerajaan negeri, George berkata, semua kajian pakar menunjukkan projek itu perlu dilaksanakan segera memandangkan pengeluaran air yang dirawat menurun dengan ketara walaupun 34 loji sedia ada di Selangor beroperasi pada tahap maksimum.

Dalam hal ini, katanya, kerajaan negeri sekali lagi mengelirukan pengguna apabila berkata semua kawasan takungan dipenuhi air dan krisis air tidak akan berlaku, walaupun perkara yang dihujahkan ialah mengenai bekalan air dirawat yang tidak mencukupi.

 (Berita Harian)

Tuesday, 28 August 2012

Isu Air Selangor: Kerajaan Khalid Ibrahim Putar Belit Lagi!

Ini risalah yang diberikan pada kami oleh sorang brader tu.

*Note kat bawah tu: 'Penerbitan Sekretariat Penerangan Kerajaan Negeri Selangor'



Dan menurut brader tu, risalah-risalah ni disebarkan dalam masjid ketika solat Jumaat. 

Kan Sultan Selangor dah bertitah jangan berpolitik di masjid? Derhaka??

Dahlah putar belit fakta, guna masjid pulak untuk sebarkan dakyah dan melanggar titah Tuanku. Tak hormat Islam, tak hormat Sultan! 

Macamanalah negeri ni kalau kerajaan Khalid Ibrahim ni berjaya perintah nanti. Fikir-fikirkanlah wahai rakyat Merah Kuning.