Friday, 6 December 2013

PUSAT KHIDMAT AHLI PARLIMEN KUANTAN TAK BERFUNGSI, SIKAP EGO SOMBONG FUZIAH MAKAN DIRI


Lihatlah Portal Rasmi Pusat Kidmat Parlimen Kuantan Mati Sejak 9 November 2010
Semalam Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh cuba menjadi heroin di Parlimen dengan membawa usul tergempar supaya bandar Kuantan diisytihar Darurat. 

Alasan yang diberikan Fuziah ialah kerajaan pusat lambat bertindak bagi membantu mangsa banjir di Kuantan. Menurutnya, keadaan di Kuantan sangat kritikal dan memerlukan bantuan segera. 

Fuziah turut menyalahkan agensi-agensi kerajaan seperti Jabatan Kebajikan, JPAM, Bomba, Jabatan Saliran & Pengaliran, Majlis Keselamatan Negara, Polis, Tentera dan sebagainya kononnya dia tidak nampak mereka datang memberi bantuan. Fuziah panik ketika dia bersikap ego dan sombong bodoh.
Lihatlah Blog Rasmi Ahli Parlimen Kuantan, Last Update Pada April 2013
Fakta pertama lihatlah portal Pusat Khidmat Parlimen Kuantan dan blog rasmi di atas. Pusat itu sudah tidak pernah beroperasi sejak kali terakhir pada 9 November 2010 manakala kali terakhir blog dikemaskini pada April, 2013.

Tinjauan kami di beberapa kawasan mendapati Ahli Parlimen Kuantan tidak mempunyai Pusat-Pusat Khidmat Masyarakat, malah tidak nampak satu 'team' daripada Pejabat Ahli Parlimen Kuantan untuk membantu mangsa-mangsa banjir. Lihatlah di mana-mana kawasan di Kuantan, tidak ada satu pun Pusat Khidmat Ahli Parlimen Kuantan yang beroperasi. Kini, barulah orang Kuantan sedar rupa-rupanya satu Pusat Khidmat Masyarakat Ahli Parlimen Kuantan pun tak berfungsi. 

Barulah kami tahu rupa-rupanya Fuziah tiada menyediakan apa-apapun kemudahan kepada mangsa banjir di Kuantan. Dia hanya tahu bantai agensi-agensi kerajaan tetapi di mana kamu sebagai Wakil Rakyat? Ketika kamu menyerang agensi-agensi kerajaan mereka ada di setiap pelusuk daerah Kuantan, tetapi kamu Fuziah macam biskut sekejap ada sekejap hilang, sekejap di Kuantan sekejap di Kuala Lumpur. Kamu bukan menteri pun, kamu bukan kekasih gelap Anwar pun, kamu hanya Wakil Rakyat yang sepatutnya duduk berkampung bersama-sama kami di Kuantan!

Tinjauan kami juga mendapati ketika hari pertama banjir melanda Kuantan, Fuziah hanya hadir satu hari sahaja di kawasan Kuantan walaupun beberapa kawasan seperti di SMK Tanah Putih, Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan (C) Chung Ching, Sekolah Kebangsaan Sungai Isap dan banyak lagi kawasan sekolah ditenggelami air banjir. Selepas membebel dan complain sana complain sini, dia terus menghilangkan diri.

Tatkala pasukan penyelamat seperti Jabatan Kebajikan Masyarakat, Majlis Keselamatan Negara, JPAM, RELA, Pasukan Bomba & Penyelamat, Tentera, Polis dan lain-lain agensi kerajaan Persekutuan & Negeri berkampung siang dan malam, mengharungi air banjir dengan bot, mengangkat makanan ke pusat-pusat penempatan banjir, Fuziah pula sibuk menjadikan dirinya heroin di Parlimen dengan memperlekehkan kerja-kerja agensi kerajaan.

Perdana Menteri DS Najib segera terbang ke Kuantan meninggalkan Perhimpunan UMNO untuk bersama-sama mangsa banjir, manakala apabila YB Bung Mokhtar mencadangkan Fuziah baliklah segera ke Kuantan untuk berjumpa mangsa-mangsa banjir tetapi dijawabnya dengan seribu satu alasan, ego dan bodoh sombongnya.
Kakitangan Kerajaan Berhempas Pulas & Fuziah Memperlekehkan Mereka Di Parimen
Fuziah nampaknya bukan seorang  Wakil Rakyat yang bagus kerana dia tidak tahu bagaimana mahu berkomunikasi dengan agensi-agensi keselamatan negara kita. Sebagai Ahli Parlimen, tidak kiralah Ahli Parlimen kerajaan atau pembangkang, bukanlah menjadi isu jika melibatkan kepentingan awam. Di sinilah letaknya keegoan, kesombongan dan kebodohan Fuziah.

Lihatlah di negeri Kelantan, bertahun-tahun diperintah kerajaan PAS tetapi agensi-agensi kerajaan persekutuan tidak pernah menghadapi masalah untuk duduk bersama dalam Jawatankuasa Keselamatan di peringkat negeri dan daerah untuk menyalurkan bantuan. Pegawai-pegawai kerajaan Persekutuan BN dan pegawai-pegawai kerajaan negeri PAS di Kelantan saling bekerjasama setiap tahun. Koordinasi agensi keselamatan dan kebajikan peringkat persekutuan dan negeri dengan wakil-wakil rakyat di sana berjalan dengan lancar.
Agensi Kerajaan Siang Malam Tidak Tidur Membantu Mangsa Banjir & Fuziah Memperlekehkan Mereka
Persoalannya, apakah Fuziah tidak tahu hendak bercakap dengan siapa dengan agensi-agensi kerajaan persekutuan dan negeri? Bukankah dia Ahli Parlimen yang mempunyai hak dan kuasa untuk bermesyuarat bersama-sama dengan Jawatankuasa bencana di peringkat daerah Kuantan? Atau adakah dia pernah hadir dalam mesyuarat itu? Adakah dia pernah berjumpa dengan pegawai kebajikan atau pegawai kerajaan yang menjaga bencana di daerah Kuantan? Semua ini membuktikan Fuziah menghadapi masalah komunikasi di Kuantan. Fuziah tidak tahu kepada siapa hendak meminta bantuan, tidak tahu kerana kesombongan dan kebodohan diri sendiri.

Dia mahu menjadi heroin-lone ranger walhal sikap ego sombong itu konon dia mampu mengatasi isu banjir di Kuantan sendiri telah memakan dirinya sendiri. Fuziah ego kepada Allah SWT, Fuziah ego kepada rakyat di Kuantan, dia berbangga kononnya sebagai Wakil Rakyat dia tahu semua, dia mampu mengatasi semua masalah. Apabila dia gagal menyelesaikan semua masalah itu, dia melemparkan kegagalan itu kepada orang lain. Dia mahu lari dari kegagalan dirinya dan kegagalan partinya mengatasi masalah rakyat Kuantan.

Pengajarannya ialah, Allah SWT telah menurunkan ujian kepada rakyat di Kuantan dan tergambar jelas Fuziah yang mengaku maha tahu semua, maha boleh semua terkapai-kapai di Kuantan menyalahkan orang sana orang sini, walhal kegagalannya itu adalah kerana keegoan, kebodohan dan kesombongannya. 

Dia menganggap dan menjadikan kakitangan kerajaan yang bertungkus-lumus siang malam memberi bantuan kepada mangsa-mangsa banjir sebagai musuhnya. Dia kemalu-maluan untuk bercakap dan meminta bantuan kerana dia sombong lagi bodoh. Akhirnya, yang menjadi mangsa ialah rakyat Kuantan.

Bersambung...

Pengundi Menyesal.
Sg. Isap, Kuantan.

*Aduan Rakyat Kuantan di atas disambung esok. Kami mengalu-alukan emel yang lain jika ada. TK.

Sumber: MyMassa

Wednesday, 4 December 2013

Hak Asasi Alat Penjajahan Baru


Perbezaan erti kebebasan dari sudut Islam, Barat cetus ketegangan

Apakah yang dimaksudkan dengan hak asasi manusia? Saya tidak akan menakrifkannya tetapi merujuk kepada Universal Declaration of Human Rights (UDHR) yang diluluskan Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNGA) pada 10 Disember 1948, The Cairo Declaration on Human Rights in Islam (Deklarasi Kaherah) yang dikeluarkan oleh negara Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) di Kaherah pada 5 Ogos 1990 dan Deklarasi Hak Asasi Manusia ASEAN (Deklarasi ASEAN). 


Saya juga akan melihat peruntukan Perlembagaan Persekutuan mengenai hak asasi manusia dan membincangkan peranan serta kesan peruntukan itu kepada undang-undang negara dan kedudukan hak asasi manusia khususnya di Malaysia. 

Perlembagaan Persekutuan melihat hak asasi manusia dari sudut sebuah negara yang baru terlepas belenggu penjajahan selama lebih empat abad (dikira daripada kejatuhan Melaka) yang membawa kebanjiran pendatang bersama bahasa, budaya dan agama mereka yang hampir tenggelamkan penduduk asal di bumi sendiri”


UDHR berbangkit daripada pengalaman Perang Dunia Kedua. Ia disifatkan sebagai pernyataan pertama hak asasi manusia secara global. UDHR diterima oleh UNGA pada 10 Disember 1948 dengan 48 negara menyokong termasuk Afghanistan, Iran, Pakistan dan Turki. Bagaimanapun, lapan negara yang terdiri daripada blok Soviet dan Arab Saudi menentang. Yaman tidak hadir untuk mengundi. Pakistan tidak bersetuju dengan pendirian Arab Saudi dan mengkritik pendirian itu.

OIC sokong Deklarasi Kaherah

Pada 1982, wakil Iran di PBB, Said Rajaie-Khorassani, mengatakan bahawa UDHR adalah satu kefahaman sekular tradisi Judeo-Kristian yang tidak boleh dilaksanakan oleh orang Islam tanpa melanggar undang-undang Islam. Pada 30 Jun 2000, negara Islam yang menjadi ahli OIC bersetuju menyokong Deklarasi Kaherah. 

Deklarasi itu memberi gambaran menyeluruh perspektif Islam mengenai hak asasi manusia dan mengesahkan syariah sebagai sumbernya yang tunggal. Ia mengisytiharkan tujuannya sebagai garis panduan umum bagi negara anggota OIC dalam bidang hak asasi manusia. Deklarasi Kaherah biasanya dilihat sebagai reaksi negara Islam kepada UDHR. 
Deklarasi Kaherah melihat persoalan hak asasi manusia dari sudut hubungan manusia dengan Allah SWT, manakala UDHR mengambil pendekatan keduniaan dan sekular. Mengikut Islam, kedaulatan adalah milik Allah SWT. Sebaliknya, mengikut fahaman demokrasi sekular moden Barat, rakyat dianggap sebagai pemerintah agung.

Hak asasi universal

Mengikut Islam, hak asasi adalah kurniaan Allah SWT dan ia suci, tidak boleh dipertikaikan, universal dan kekal. Sebaliknya, Barat menganggap bahawa mereka memperoleh hak mereka daripada pemerintah mereka selepas perjuangan yang panjang.

Kebanyakan peruntukan UDHR terdapat dalam Deklarasi Kaherah, Deklarasi ASEAN dan Perlembagaan Persekutuan. Tetapi, jika ada peruntukan mengenai perkara yang sama pun, peruntukannya bukanlah semestinya betul-betul sama. Ada pula perkara yang ada dalam satu atau beberapa dokumen itu, tetapi tidak ada dalam yang lainnya dan sebaliknya. 

Sebagai contoh, UDHR mempunyai peruntukan mengenai hak mendapat keselamatan sosial dan waktu rehat dan masa lapang termasuk cuti bergaji. Deklarasi Kaherah dan Perlembagaan Persekutuan tidak menyebut hak itu secara spesifik. Tetapi di Malaysia, ia diperuntukkan dalam undang-undang seperti skim pencen, KWSP, SOCSO dan lain-lain. Dari segi cuti, tidak ada negara dalam dunia ini yang mempunyai lebih banyak cuti awam daripada Malaysia, termasuklah pada hari perayaan setiap agama yang ada di Malaysia. 

Negara Barat yang mempelopori UDHR terbabit dalam penjajahan secara berleluasa pada beberapa abad kebelakangan ini. Malah, hingga ke hari ini pun ia masih berlaku, walaupun dalam bentuk dan atas alasan yang berlainan termasuk yang sengaja diada-adakan.

Deklarasi ASEAN mengesahkan semua hak sivil dan politik yang disebut dalam UDHR (Perkara 10). Ada pula perkara lebih jauh daripada UDHR seperti memperuntukkan hak mendapat air minuman yang selamat dan bersih (Perkara 28). Ini mungkin berbangkit daripada wujudnya negara ASEAN yang berkongsi sungai seperti Sungai Mekong dan Singapura, bergantung kepada Malaysia untuk mendapat air minuman. 

Jelas, UDHR melihat hak asasi manusia dari sudut pandangan Barat, selepas Perang Dunia Kedua dan ketika kuasa Barat menjadi penjajah di seluruh dunia. Penyertaan negara Asia dan Afrika terbatas kerana kebanyakannya sama ada masih dijajah dan tidak berpeluang mengambil bahagian atau terlalu lemah memberi apa-apa impak.

Deklarasi Kaherah pula melihat hak asasi manusia dari sudut pandangan negara Islam yang kebanyakannya baru terlepas daripada belenggu penjajahan, sedang mencari identiti sendiri dan cuba berdiri di atas kaki sendiri, manakala Deklarasi ASEAN melihat hak asasi manusia mengikut kesesuaian di negara rantau ini.

Perlembagaan Persekutuan pula melihat hak asasi manusia dari sudut sebuah negara yang baru terlepas daripada belenggu penjajahan selama lebih empat abad (dikira daripada kejatuhan Melaka) yang membawa kebanjiran pendatang bersama-sama bahasa, budaya dan agama mereka yang hampir menenggelamkan penduduk asal di bumi sendiri yang terpaksa pula berkongsi kuasa dengan pendatang itu selepas merdeka.

Pelihara kedudukan Islam

Sebab itu, Perlembagaan Persekutuan mempunyai beberapa peruntukan untuk menyelamatkan keadaan seperti Perkara 153, kedudukan agama Islam dan bahasa Melayu dan pemakaian syariah dalam undang-undang keluarga bagi orang Islam.

Di samping itu, hampir semua hak asasi utama yang disebut dalam UDHR ada dalam Perlembagaan Persekutuan, walaupun dengan pengecualian dan pengubahsuaian yang perlu. Ini tidak dapat dielakkan. Perlembagaan Persekutuan mestilah sesuai dengan keadaan, keperluan dan aspirasi Malaysia. Hal yang sama ada dalam perlembagaan negara lain.

Walaupun UDHR tidak mempunyai kuasa undang-undang di sesebuah negara, ia diterima pakai dan mempengaruhi kebanyakan perlembagaan negara, termasuk Malaysia. Ia juga menjadi asas kepada undang-undang negara, undang-undang antarabangsa, konvensyen dan triti. Deklarasi itu juga diterima pakai bagi mentakrifkan hak kebebasan dan hak asasi manusia dalam Piagam PBB yang mengikat negara yang menjadi anggota PBB. 

Apakah peranan Perlembagaan Persekutuan dalam soal hak asasi manusia? Perlembagaan Persekutuan adalah undang-undang utama Malaysia. Mana-mana undang-undang yang bercanggah dengannya adalah tidak sah dan batal. Peruntukan UDHR yang tidak selaras dengan Perlembagaan Persekutuan juga tidak menjadi sebahagian daripada undang-undang domestik. 

Kita sanjung hak asasi manusia tetapi di dunia ini, tidak ada kebebasan mutlak dan tidak ada hak tanpa tanggungjawab. Hak dan tanggungjawab manusia hendaklah mengikut garis panduan ditetapkan Allah SWT dan keperluan masyarakat dan negara. 

Penulis ialah bekas Ketua Hakim Negara


Monday, 2 December 2013

Benarkah Kerajaan Selangor Guna Duit Kerajaan Persekutuan Untuk Bayar Gaji MB?

Kerajaan Selangor di bawah pentadbiran Khalid Ibrahim sering mendabik dada bahawa mereka berjaya mengumpul rizab yang tinggi.

Oleh sebab itu, Kerajaan Selangor dianggap berjaya. Maka gaji MB dan kuncu-kuncunya perlu dinaikkan.

Tahukah anda bahawa sebenarnya Kerajaan Negeri menggunakan dana Kerajaan persekutuan untuk meningkatkan rizab negeri?

Tak percaya? Ini buktinya.
SHAH ALAM: Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menjelaskan peruntukkan Sistem Maklumat Rekod Jalan Raya Malaysia (MARRIS) yang disalurkan kerajaan persekutuan kepada kerajaan negeri boleh disimpan untuk kegunaan pada masa akan datang dan tidak semestinya perlu dihabiskan mengikut jangka masa tertentu.

"Kita boleh memasukkan lebihan peruntukkan ini ke dalam tabung penyelenggaraan jalan, ia boleh. Jika ia tak habis (digunakan) ia boleh dimasukkan dan boleh digunakan pada tahun hadapan.

"Atau boleh juga dimasukkan atau disimpan sebagai rizab negeri dan boleh juga digunakan pada masa hadapan. Jadi duit itu ada, tak hilang. Maknanya kegunaannya akan dipantau," jelasnya ketika sesi pertanyaan di Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN), hari ini.

MARRIS merupakan peruntukkan penyelenggaraan tahunan jalan raya bagi tujuan memperbaiki dan meningkatkan kualiti jalan raya di setiap negeri.

Sebelum ini, kerajaan negeri yang diterajui Pakatan Rakyat (Pakatan) didakwa menyalahgunakan peruntukkan MARRIS berjumlah RM320 juta untuk dijadikan simpanan dan membayar gaji pekerja serta perkara lain yang tidak sepatutnya dibelanjakan.
http://antarapos.com/v1/index.php?q9nan56SpKPkoObnaNGXpVvZn7Wkcphnbg==

Jika anda ke Selangor, anda akan lihat begitu banyak jalan rosak.


Jika masih tidak percaya, Kerajaan Selangor pernah ditegur dalam Laporan Audit Negara tahun 2011 bahawa Kerajaan Negeri gagal membelanjakan peruntukkan MARRIS seperti mana yang ditetapkan.

Klik untuk besarkan imej


Laporan Ketua Audit Negara Bagi Negeri Selangor ms 32-33
Jadi sepatutnya Kerajaan Negeri membelanjakan pendapatan termasuk dana dari Kerajaan Pusat untuk tujuan pembangunan. Bukannya simpan dalam rizab. Bila rizab dah penuh, gunakan alasan tersebut untuk menaikkan gaji Menteri Besar.

*Punya bakhil. Dah ada peruntukkan pun tak nak dibelanjakan untuk kesenangan rakyat (jalan raya dibaiki). Haji Bakhil pun boleh kalah macam ni!

RMK : Skg dah nampak da yang rizab yg dikecoh-kecohkan masa sblm PRU13 dulu berbillion-billion tu tujuan utk isi poket sendiri je.. sampah-sampah xnak kutip, rumput taknak potong, jalan rosak xbaiki..puihhhhh

kredit : http://mymassa.blogspot.com/2013/11/benarkah-kerajaan-selangor-guna-duit.html

Friday, 29 November 2013

Isu Comango Boleh Jadi Asas Muzakarah PAS - UMNO


Ahli Parlimen BN - Tanjong Karang, Datuk Seri Noh Omar berkata, kesepakatan pimpinan PAS dan UMNO dalam menolak tuntutan Gabungan NGO Hak Asasi Manusia (Comango) khusus melibatkan penggunaan kalimah Allah boleh dijadikan sebagai asas untuk menyahut pelawaan muzakarah.




RMK: Sepatutnya muzakarah PAS dan UMNO diadakan dari dulu lagi. Lupakan kisah lama. Muzakarah sekarang demi memelihara agama suci kita Islam.

Thursday, 28 November 2013

Jemputan ke Seminar dan Soal Jawab GST untuk Anda Semua Sabtu Ini!


Umum tahu, dalam pembentangan Bajet 2014 oleh PM Najib pada 25 Oktober 2013 lepas, telah diumumkan bahawa GST (goods and services tax) sebanyak 6% akan menggantikan sistem cukai sedia ada bermula 1 April 2015. Pelbagai reaksi masyarakat yang dapat dilihat selepas pengumuman ini, baik yang positif mahupun negatif. 

Walau bagaimanapun, tidak kurang juga terdapat pihak yang mula menyebarkan maklumat salah berkenaan GST dengan niat mempengaruhi rakyat agar membenci kerajaan yang kononnya terlalu zalim kerana melaksanakan GST. Yang sedihnya, ramai di antara kita yang (maaf cakap) kurang pengetahuan tentang GST memilih untuk mempercayai dakyah pihak ini. 

Jadi, APA SEBENARNYA GST? Masih belum terlambat untuk kita menambah ilmu dan membuka minda mengenai GST.

Oleh itu, anda semua dijemput menghadiri program berikut:


 SEMINAR DAN SESI SOAL JAWAB PENERANGAN RASIONALISASI SUBSIDI: APA ITU GST?

TARIKH: 30 NOVEMBER 2013 (SABTU)

MASA: 8.30 PAGI - 12.30 TENGAH HARI

TEMPAT: DEWAN KELAB SULTAN SULAIMAN, KAMPUNG BARU, KUALA LUMPUR


Program ini adalah anjuran Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM). Pendaftaran bermula pada 8.30 pagi dan kehadiran anda perlu disahkan sebelum hari program diadakan. Sebarang pertayaan boleh diajukan ke sekretariat di nombor 019-3591000 atau 019-9130000.

Ayuh ambil peluang ini untuk membetulkan tanggapan yang salah tentang GST. Jangan biarkan pihak tidak bertanggungjawab meracuni pemikiran kita.