Monday 30 July 2012

Fakta Penting Krisis Air Lembah Klang


  • Sejak 1 Januari 2005, operasi perkhidmatan bekalan air di Selangor, Kuala Lumpur (Lembah Kelang), dan Putrajaya diuruskan oleh syarikat konsesi membabitkan Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS), Konsortium Abbas Sendirian Berhad, Syarikat Pengeluar Air Sungai Selangor Sendirian Berhad, dan Puncak Niaga Sendirian Berhad.
  • National Water Resources Study (NWRS) dan SYABAS menyatakan bahawa krisis air yang sangat meruncing akan berlaku di Lembah Kelang pada 2013 kerana simpanan air untuk kegunaan penduduk Lembah Kelang semakin kritikal ekoran permintaan penggunaan yang semakin meningkat.
  • Catatan penggunaan meter air domestik di Selangor, Kuala Lumpur, dan Putrajaya bagi tempoh Januari 2009 hingga Ogos 2009 ialah sebanyak 216 liter per kapita sehari.
  • Sebagai perbandingan, rakyat Singapura yang sangat sensitif dengan penggunaan air menggunakan155 liter sehari, manakala Thailand 90 liter sehari, Afrika 50 liter sehari, dan India 100 liter sehari.
  • Setakat ini, kapasiti penghasilan air terawat di Selangor berjumlah 4326 juta liter sehari. Menjelang 2012, peningkatan permintaan bekalan air terawat di Lembah Kelang diunjurkan meningkat kepada 4625 juta liter sehari. Hal ini bermakna, terdapat peningkatan permintaan sebanyak 6.9 peratus atau bersamaan 299 juta liter sehari.
  • Kerajaan Persekutuan di bawah pelan penstrukturan industri air di Selangor mahu berunding dengan Kerajaan Negeri Selangor untuk melaksanakan projek bekalan air mentah dari Pahang ke Selangor untuk menhadapi krisis air di Lembah Kelang.
  • Projek bekalan air mentah ini hanya berjalan lancar jika pembinaan Loji Rawatan Air Langat 2 dapat diteruskan mengikut perancangan.
  • Kerajaan Negeri Selangor melengah-lengah rundingan penstrukturan ini kerana berpendapat bahawa amaran krisis air di Lembah Kelang hanyalah propaganda Kerajaan Persekutuan.
  • Kerajaan Negeri Selangor mendakwa bahawa sebenarnya bekalan air di Selangor, Kuala Lumpur, dan Putrajaya mencukupi sehingga 2019 kerana masih terdapat pelbagai sumber air yang lain seperti air bawah tanah dan air tadahan hujan.

Yang kat atas ni sumber dari Dewan Masyarakat.

Tengok poin yang akhir:
"Kerajaan Negeri Selangor mendakwa bahawa sebenarnya bekalan air di Selangor, Kuala Lumpur, dan Putrajaya mencukupi sehingga 2019 kerana masih terdapat pelbagai sumber air yang lain seperti bawah tanah dan air tadahan hujan."



Kerajaan Negeri Selangor kata bekalan air cukup sampai 2019, jadi.... 












Baca lagi di sini.
So siapa yang menipu sekarang? Tepuk dada, tanya selera.

No comments:

Post a Comment