Wednesday 5 February 2014

Pas Hanya 'Gempak' Sahaja



KETUA Penerangan Dewan Ulama Pas Pusat, Datuk Dr. Khairuddin Aman Razali (gambar) memberi kenyataan bahawa peletakan jawatan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kajang, Lee Chin Cheh yang memberi ruang kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai calon yang dikatakan bakal menjadi Menteri Besar Selangor adalah suatu pengkhianatan terhadap tahalluf siasi atau kerjasama politik.

Ketua Dewan Pemuda Pas Selangor, Syahran Humaizi Abdul Halim membantah tindakan Anwar dan menyatakan akan memboikot PRK DUN Kajang sekiranya tiada penjelasan bertulis yang munasabah atas pengosongan kerusi DUN Kajang itu.

Ia selari dengan kenyataan Pengarah Pilihan Raya Dewan Pemuda Pas Pusat, Mohd. Sany Hamzan, meminta penjelasan yang sama.

Keresahan ini diberi jawapan oleh Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sewaktu berucap di Masjid Rusila di Marang, Terengganu bahawa Pas tidak mahu terjerat dalam masalah dalaman Parti Keadilan Rakyat (PKR). Abdul Hadi ada pandangan tersendirinya terhadap Anwar.

Ini bermakna Abdul Hadi tahu kemelut dalaman PKR yang tidak mampu diselesaikan oleh Anwar. Anwar sangat bijak dengan strategi mengalihkan isu untuk menghilangkan isu-isu lain yang menyerabutinya. Strategi Anwar jauh lebih luas dan mengatur langkah ke hierarki kuasa dengan cara lain.

Meminta kenyataan bertulis alasan munasabah dari pihak PKR mengapa ia terjadi adalah tidak bijak. Golongan orang muda Pas harus lebih cerdik membaca yang tersurat dan tersirat dalam strategi Anwar. Ia bukan sekali dan sudah banyak kali berlaku dalam konteks Pakatan Rakyat.

Mereka harus mengkaji strategi Rafizi-Anwar mengenai model Erdogan menjadi Datuk Bandar Istanbul dan akhirnya menjadi Perdana Menteri. Anwar ingin mengikut jejak itu supaya kuasai Selangor dan akhirnya kuasai Putrajaya. Dalam pada itu Anwar mencadangkan muafakat nasional.

Isunya mengapa isu sehebat ini tidak dibincang dalam Pakatan Rakyat. Anwar umumkan secara mengejut, Lim Guan Eng terpinga-pinga dan Pas pula terjebak dalam keadaan serba salah.Ia terhubung langsung dengan maksud tahalluf siasi. Apa maknanya Pas masih berpaut dengan tahalluf siasi sedangkan Pas tidak dirundingi strategi menawan Putrajaya. Penulis yakin Pas akhirnya akan bersetuju dengan strategi Anwar itu. Azmin sedang bekerja keras untuk menjelaskannya kepada Pas.

Kenyataan Abdul Hadi dan orang muda Pas yang lain tidak sama dengan pendirian Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Abdul Samad dan Timbalan Presiden Pas, Mat Sabu. Ini telah berlaku terhadap penggunaan kalimah Allah. Abdul Hadi khilaf bersetuju dan ulama Pas mengambil pendirian yang berbeza. Pas melihat Anwar sebagai aset ke Putrajaya. Apa pun dilakukan oleh Anwar ditelan begitu saja. Apalagi DAP tidak akan berbalah dengan Anwar. Kenyataan Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Phua amat jelas kerana Selangor adalah lubuk emas bagi mereka.

Khabarnya sekiranya Anwar menang di DUN Kajang ia disebut-sebut untuk jadi Menteri Besar Selangor. Apakah semudah itu untuk jadi menteri besar tanpa perkenan Sultan? Pas mempunyai pilihan terbaik di Selangor. Ditakdirkan, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim meletakkan jawatan sebagai menteri besar apakah Pas tidak bercita-cita untuk mengambil alih kepimpinan Selangor? Dari segi kerusi Pas mempunyai majoriti dalam komponen.

Sekiranya Pas ada tekad seperti ini, kalahkan Anwar di DUN Kajang dan kerusi PKR akan kurang lagi. Soalnya mahukah DAP membantu kerana DAP amat menentang gagasan negara Islam.

Kalau di Selangor, Pas tidak mampu memberikan kepimpinannya bayangkan hendak tawan Putrajaya, bolehkah perbezaan ideologi yang tajam menjadi asas bernegara. Pas mahukan negara Islam. DAP masih teguh dengan sosialis demokratnya. PKR mengambil pendekatan liberal-pluralis. Dimanakah titik temunya?

Menjadi pembangkang sekadar membangkitkan isu tidaklah payah. Golongan taksub dan emosional juadah politiknya adalah isu. Bila banyak isu dibangkitkan mereka merasa kenyang. Penulis tidak fikir Pas berani membuat keputusan melebihi apa yang diputuskan oleh Anwar-Azmin-Rafizi.

Kenyataan berbeza hanya sekadar "“gempak" politik . Datang sentuhan Anwar semuanya terkulai layu dan patuh apa yang diarah. Di mana prinsip tahalluf siasi dan kaedah muafakat yang selalu dilaungkan oleh Pas. Khalayak sedang memerhati gelagat politik Pas yang semakin luntur dengan tekad perjuangannya.

Laporan Asal: Utusan Malaysia



RMK: Berdolak-dalik, tidak sepakat dan tunduk pada DAP dan PKR. Apa guna kempen kesana-sini  mengaku "pejuang Islam" dan kini memegang majoriti kerusi dalam DUN Selangor  kalau terus saja tunduk dan menjadi boneka politik Anwar? Bunyi memang cliche, tapi itu memang sifat PAS sejak dulu lagi.


1 comment:

  1. To YB. Prime Minister Dato 'Sri Haji Mohammad Najib bin Tun Haji Abdul Razak,

    Here we would like to say that BN losing is not a bad BN concern, especially MCA because most of the lower branch MCA members, its leaders have been arrogant and unscrupulous and snakes, thus causing many Malays, Chinese and Indians to get angry and lose GE13 badly.

    For example, as far as I know, GOMBAK MCA Chairman YIP KUM FOOK and GOMBAK MCA Youth YIP JIUN HANN, they snake until the Temple money even dares to swallow and drive the Buddhist monks out of the temple, people hate MCA.

    When they helped Donald Lim Siang Chai in Selayang, people mistakenly thought Donald Lim was one foot ……

    If MCA tries to gather good name and support from the people again, leaders like this should be wiped clean in the party. If not, it will be difficult to gather spirit

    Thank you
    Ms pang

    Sharing by
    Ven. U Nandiya
    Sasana Daja Buddhist Temple
    49 Bombay Street, Lidcombe NSW 2141.
    Tel: (02) 9649-8124

    ReplyDelete