Friday, 6 December 2013

PENTING! Rakyat Perlu Faham Maksud Bencana Luar Jangka @najibrazak @khairykj #PrayForPantaiTimur

Nampaknya pembangkang bersungguh-sungguh untuk menggunakan bencana banjir untuk menyerang Kerajaan.

Orang kata, pembangkang ni memang PAKAR UNTUK MENGGUNAKAN KESEMPATAN DALAM KESEMPITAN RAKYAT.

MyMassa kongsikan apa yang berlaku di Jepun semasa dilanda gempa bumi.
Japan earthquake: desperate, homeless and left to scavenge for food in debrisJapan is facing a “monumental” task to get food, water and medicines to survivors of the tsunami, a British aid worker said last night.
Survivors fill a shopping trolley with food and other items Photo: ROBERT GILHOOLY
Julian Ryall in Ishinomaki and Gordon Rayner
6:00AM GMT 16 Mar 2011

Food is now in such short supply that people have been reduced to scavenging in the debris for anything edible.

Hypothermia is also a major problem as temperatures plunge to minus 5C (23F).

Patrick Fuller, of the Red Cross’s International Federation, said supplies of everything from blankets to prescription pills were starting to run out in temporary shelters.

“It’s a monumental task,” said Mr Fuller from the devastated town of Otsuchi on the north-east coast of Japan. “People can’t live in these conditions for long.

“The government is trying to house them in evacuation centres but they are packed and people are sleeping on strips of cardboard. We are seeing people with hypothermia.

Walaupun gempa bumi sering berlaku di Jepun, namun negara tersebut juga tidak dapat mengurus GEMPA BUMI yang berlaku pada tahun 2011 pada peringkat awal. Negara tersebut juga mengalami putus bekalan makanan untuk mangsa. Ini kerana walaupun Jepun bersedia dengan gempa bumi, tapi Jepun juga tidak bersedia dengan GEMPA BUMI LUAR JANGKA (lebih teruk dari biasa).

Begitu juga apa yang berlaku di Pahang. Walaupun sering dilanda banjir tetapi banjir yang berlaku ketika ini adalah banjir luar jangka, lebih teruk dari biasa.

Cuba anda lihat pusat pemindahan di Jepun ketika mula bencana dan setelah keadaan stabil.


Kepada yang masih mahu menuduh Kerajaan, mohon fahami ayat Al-Quran ini:

"Wa makaru wa makarallah, Wallahu Khairul makirin"Kita merancang, dan ALLAH juga merancang , Allahlah sebaik-baik perancang (surah Ali-Imran ayat 54).
Kerajaan Malaysia telah merancang dan bersedia untuk banjir tetapi tidak menjangkakan ianya akan berlaku seteruk ini.

Apa yang sedang dilakukan oleh Kerajaan adalah untuk mengatasi masalah-masalah yang timbul akibat luar jangka ini.

Polis Diraja Malaysia (PDRM) Dan Askar Wataniah





 Pasukan SMART Majlis Keselamatan Negara


 Pasukan BOMBA

 

Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM)
Rapid Kuantan turut menghulurkan bantuan Bas

Majlis Perbandaran Kuatan (MPK)


Majlis Perbandaran Temerloh



Bantuan Selimut dari Universiti Islam Antarabangsa (UIA)


Sultan Pahang mencemar duli

DYTM Tengku Puan Pahang mencemar duli membantu memasak di pusat pemindahan SUKPA.


KDYTM Tengku Mahkota


*Sebar-sebarkan artikel ini untuk jawab tohmahan pembangkang.


Sumber: MyMassa

Fakta : Betul Ke Pusat Pemindahan Di Malaysia Paling Teruk Di Dunia? @najibrazak @khairykj


Heboh di media sosial bahawa pusat pemindahan di Malaysia lebih teruk dari negara lain.

Benarkah? Mari kita tengok pendedahan blogger Buasir Otak (http://buasirotak.blogspot.com/2013/12/malaysia-terbaik-urus-banjir-daripada.html)

Tapi point utama entry kali ini adalah, ada ramai orang kongsikan gambar penempatan sementara mangsa bencana alam antara Malaysia dan Jepun di mana penempatan di Malaysia nampak kucar kacir, tidak teratur dan sesak, manakala di Jepun penempatan sementaranya begitu selesa dan privasi dengan khemah2 kecil dalam tempat penempatan sementara.



Rupa2nya perbandingan ni bukan orang Malaysia je buat tapi orang Filipina dah buat dulu yang membandingkan tempat penempatan sementara bagi mangsa Taufan Haiyan dengan gambar yang sama untuk negara Jepun.



Sebenarnya kat Jepun pun masa baru2 kena bencana seperti gemba bumi dan tsunami, keadaan pusat perlindungan bencana sementara dia huru hara lebih kurang macam kat Malaysia jugak. 


Sumber
Sumber
Sumber
Sumber
Sumber

Malah di negara2 maju yang lain pun, tempat penempatan kecemasan sementara lebih kurang juga huru haranya masa awal2 terjadinya bencana alam.


New Zealand selepas dilanda gempa bumi
Pusat penempatan sementara di sekolah di USA

Cuma setelah beberapa tempoh barulah penempatan sementara ini diupgrade dengan diletakkan khemah2 persendirian yang lebih privasi dan selesa seperti di Jepun ini.


Sumber
Sumber
Sumber
Sumber

Oh ini pula khemah untuk mangsa banjir di Bangkok, Thailand.


Sumber

Tapi kalau tengok penempatan mangsa bencana alam terutama banjir di Malaysia, daripada dulu sampai sekarang tak dinafikan memang kekal macam tu je la. Gambar2 penempatan sementara ini termasuk semasa banjir yang lepas2 di seluruh Malaysia.








Ada juga yang berkata negara lain boleh la sediakan khemah apa semua kerana biasanya diorang terpaksa tinggal lama kat situ sebab bencana alam kat sana lebih lama nak pulih macam gempa bumi, taufan, puting beliung dan tsunami. Bencana alam kat Malaysia biasanya cuma banjir je, biasanya banjir tak lama, dalam beberapa hari surut la air diorang dah boleh balik ke rumah masing2. Diorang tak perlu pun duduk kat penempatan sementara lama2 so no point kalau sediakan khemah, tilam, partition apa semua tu. 

Itu aku faham, cuma aku rasa ada benda yang kita boleh perbaiki lagi dari segi pengurusan penempatan mangsa2 banjir ni. Banjir kat Malaysia ni bukannya jarang berlaku, memang kita dah boleh agak asal hujung tahun je adalah musim tengkujuh di mana hujannya lebat dan anginnya kuat menyebabkan kawasan2 di pantai timur memang selalu banjir. Tapi takkan tiap2 tahun macam tu jugak keadaannya? Yelah kata Malaysia negara terbaik urus banjir malah lebih bagus daripada negara lain termasuk Amerika Syarikat. 


Sumber Utusan

Patut boleh bajet dah untuk beli dan simpan stok khemah2 perlindungan atau disaster emergency shelter untuk kegunaan mangsa2 banjir. Yelah kalau nak bina bangunan khas semata2 untuk penempatan mangsa banjir kata membazir pula, macam kata DS Shahidan Kassim - "Pembinaan pusat pemindahan banjir baru yang khusus untuk digunakan semasa bencana tidak wajar kerana langkah ini melibatkan implikasi kewangan yang besar sedangkan fungsinya hanya ketika banjir. Ini boleh menyebabkan fasiliti itu terbiar semasa tidak berlakunya bencana".

Tapi kalau tengok keadaan di pusat pemindahan sementara di Amerika Syarikat yang menggunakan kompleks sukan, stadium, gymnasium, hangar, dewan serbaguna, sekolah dan lain2, rasa2nya mana lebih baik?



Sumber
Sumber

Aku faham mangsa2 banjir atau bencana alam ni bukan nak mintak banyak pun, dapat tempat berteduh sementara walau tak selesa pun tidak mengapa, tak mintak pun tidur di tilam yang empuk apatah lagi duduk di hotel 5 bintang. Akan tetapi andai kerajaan dapat menyediakan tempat tinggal yang lebih sedikit selesanya terutama untuk golongan wanita dan kanak2, yang ada privasi untuk kaum wanita terutama ibu2 yang menyusu, mereka dah berterima kasih sangat dah. 

Cuma aku terfikir, andai kata rumah pemimpin kita atau para kerabatnya dan ahli keluarganya yang dilanda banjir, adakah mereka akan duduk di pusat2 penempatan sementara ini bersama yang lain atau di hotel 5 bintang?


*Sebar-sebarkan artikel ini untuk menjawab fitnah pembangkang.


Sumber: MyMassa

PUSAT KHIDMAT AHLI PARLIMEN KUANTAN TAK BERFUNGSI, SIKAP EGO SOMBONG FUZIAH MAKAN DIRI


Lihatlah Portal Rasmi Pusat Kidmat Parlimen Kuantan Mati Sejak 9 November 2010
Semalam Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh cuba menjadi heroin di Parlimen dengan membawa usul tergempar supaya bandar Kuantan diisytihar Darurat. 

Alasan yang diberikan Fuziah ialah kerajaan pusat lambat bertindak bagi membantu mangsa banjir di Kuantan. Menurutnya, keadaan di Kuantan sangat kritikal dan memerlukan bantuan segera. 

Fuziah turut menyalahkan agensi-agensi kerajaan seperti Jabatan Kebajikan, JPAM, Bomba, Jabatan Saliran & Pengaliran, Majlis Keselamatan Negara, Polis, Tentera dan sebagainya kononnya dia tidak nampak mereka datang memberi bantuan. Fuziah panik ketika dia bersikap ego dan sombong bodoh.
Lihatlah Blog Rasmi Ahli Parlimen Kuantan, Last Update Pada April 2013
Fakta pertama lihatlah portal Pusat Khidmat Parlimen Kuantan dan blog rasmi di atas. Pusat itu sudah tidak pernah beroperasi sejak kali terakhir pada 9 November 2010 manakala kali terakhir blog dikemaskini pada April, 2013.

Tinjauan kami di beberapa kawasan mendapati Ahli Parlimen Kuantan tidak mempunyai Pusat-Pusat Khidmat Masyarakat, malah tidak nampak satu 'team' daripada Pejabat Ahli Parlimen Kuantan untuk membantu mangsa-mangsa banjir. Lihatlah di mana-mana kawasan di Kuantan, tidak ada satu pun Pusat Khidmat Ahli Parlimen Kuantan yang beroperasi. Kini, barulah orang Kuantan sedar rupa-rupanya satu Pusat Khidmat Masyarakat Ahli Parlimen Kuantan pun tak berfungsi. 

Barulah kami tahu rupa-rupanya Fuziah tiada menyediakan apa-apapun kemudahan kepada mangsa banjir di Kuantan. Dia hanya tahu bantai agensi-agensi kerajaan tetapi di mana kamu sebagai Wakil Rakyat? Ketika kamu menyerang agensi-agensi kerajaan mereka ada di setiap pelusuk daerah Kuantan, tetapi kamu Fuziah macam biskut sekejap ada sekejap hilang, sekejap di Kuantan sekejap di Kuala Lumpur. Kamu bukan menteri pun, kamu bukan kekasih gelap Anwar pun, kamu hanya Wakil Rakyat yang sepatutnya duduk berkampung bersama-sama kami di Kuantan!

Tinjauan kami juga mendapati ketika hari pertama banjir melanda Kuantan, Fuziah hanya hadir satu hari sahaja di kawasan Kuantan walaupun beberapa kawasan seperti di SMK Tanah Putih, Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan (C) Chung Ching, Sekolah Kebangsaan Sungai Isap dan banyak lagi kawasan sekolah ditenggelami air banjir. Selepas membebel dan complain sana complain sini, dia terus menghilangkan diri.

Tatkala pasukan penyelamat seperti Jabatan Kebajikan Masyarakat, Majlis Keselamatan Negara, JPAM, RELA, Pasukan Bomba & Penyelamat, Tentera, Polis dan lain-lain agensi kerajaan Persekutuan & Negeri berkampung siang dan malam, mengharungi air banjir dengan bot, mengangkat makanan ke pusat-pusat penempatan banjir, Fuziah pula sibuk menjadikan dirinya heroin di Parlimen dengan memperlekehkan kerja-kerja agensi kerajaan.

Perdana Menteri DS Najib segera terbang ke Kuantan meninggalkan Perhimpunan UMNO untuk bersama-sama mangsa banjir, manakala apabila YB Bung Mokhtar mencadangkan Fuziah baliklah segera ke Kuantan untuk berjumpa mangsa-mangsa banjir tetapi dijawabnya dengan seribu satu alasan, ego dan bodoh sombongnya.
Kakitangan Kerajaan Berhempas Pulas & Fuziah Memperlekehkan Mereka Di Parimen
Fuziah nampaknya bukan seorang  Wakil Rakyat yang bagus kerana dia tidak tahu bagaimana mahu berkomunikasi dengan agensi-agensi keselamatan negara kita. Sebagai Ahli Parlimen, tidak kiralah Ahli Parlimen kerajaan atau pembangkang, bukanlah menjadi isu jika melibatkan kepentingan awam. Di sinilah letaknya keegoan, kesombongan dan kebodohan Fuziah.

Lihatlah di negeri Kelantan, bertahun-tahun diperintah kerajaan PAS tetapi agensi-agensi kerajaan persekutuan tidak pernah menghadapi masalah untuk duduk bersama dalam Jawatankuasa Keselamatan di peringkat negeri dan daerah untuk menyalurkan bantuan. Pegawai-pegawai kerajaan Persekutuan BN dan pegawai-pegawai kerajaan negeri PAS di Kelantan saling bekerjasama setiap tahun. Koordinasi agensi keselamatan dan kebajikan peringkat persekutuan dan negeri dengan wakil-wakil rakyat di sana berjalan dengan lancar.
Agensi Kerajaan Siang Malam Tidak Tidur Membantu Mangsa Banjir & Fuziah Memperlekehkan Mereka
Persoalannya, apakah Fuziah tidak tahu hendak bercakap dengan siapa dengan agensi-agensi kerajaan persekutuan dan negeri? Bukankah dia Ahli Parlimen yang mempunyai hak dan kuasa untuk bermesyuarat bersama-sama dengan Jawatankuasa bencana di peringkat daerah Kuantan? Atau adakah dia pernah hadir dalam mesyuarat itu? Adakah dia pernah berjumpa dengan pegawai kebajikan atau pegawai kerajaan yang menjaga bencana di daerah Kuantan? Semua ini membuktikan Fuziah menghadapi masalah komunikasi di Kuantan. Fuziah tidak tahu kepada siapa hendak meminta bantuan, tidak tahu kerana kesombongan dan kebodohan diri sendiri.

Dia mahu menjadi heroin-lone ranger walhal sikap ego sombong itu konon dia mampu mengatasi isu banjir di Kuantan sendiri telah memakan dirinya sendiri. Fuziah ego kepada Allah SWT, Fuziah ego kepada rakyat di Kuantan, dia berbangga kononnya sebagai Wakil Rakyat dia tahu semua, dia mampu mengatasi semua masalah. Apabila dia gagal menyelesaikan semua masalah itu, dia melemparkan kegagalan itu kepada orang lain. Dia mahu lari dari kegagalan dirinya dan kegagalan partinya mengatasi masalah rakyat Kuantan.

Pengajarannya ialah, Allah SWT telah menurunkan ujian kepada rakyat di Kuantan dan tergambar jelas Fuziah yang mengaku maha tahu semua, maha boleh semua terkapai-kapai di Kuantan menyalahkan orang sana orang sini, walhal kegagalannya itu adalah kerana keegoan, kebodohan dan kesombongannya. 

Dia menganggap dan menjadikan kakitangan kerajaan yang bertungkus-lumus siang malam memberi bantuan kepada mangsa-mangsa banjir sebagai musuhnya. Dia kemalu-maluan untuk bercakap dan meminta bantuan kerana dia sombong lagi bodoh. Akhirnya, yang menjadi mangsa ialah rakyat Kuantan.

Bersambung...

Pengundi Menyesal.
Sg. Isap, Kuantan.

*Aduan Rakyat Kuantan di atas disambung esok. Kami mengalu-alukan emel yang lain jika ada. TK.

Sumber: MyMassa

Wednesday, 4 December 2013

Hak Asasi Alat Penjajahan Baru


Perbezaan erti kebebasan dari sudut Islam, Barat cetus ketegangan

Apakah yang dimaksudkan dengan hak asasi manusia? Saya tidak akan menakrifkannya tetapi merujuk kepada Universal Declaration of Human Rights (UDHR) yang diluluskan Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNGA) pada 10 Disember 1948, The Cairo Declaration on Human Rights in Islam (Deklarasi Kaherah) yang dikeluarkan oleh negara Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) di Kaherah pada 5 Ogos 1990 dan Deklarasi Hak Asasi Manusia ASEAN (Deklarasi ASEAN). 


Saya juga akan melihat peruntukan Perlembagaan Persekutuan mengenai hak asasi manusia dan membincangkan peranan serta kesan peruntukan itu kepada undang-undang negara dan kedudukan hak asasi manusia khususnya di Malaysia. 

Perlembagaan Persekutuan melihat hak asasi manusia dari sudut sebuah negara yang baru terlepas belenggu penjajahan selama lebih empat abad (dikira daripada kejatuhan Melaka) yang membawa kebanjiran pendatang bersama bahasa, budaya dan agama mereka yang hampir tenggelamkan penduduk asal di bumi sendiri”


UDHR berbangkit daripada pengalaman Perang Dunia Kedua. Ia disifatkan sebagai pernyataan pertama hak asasi manusia secara global. UDHR diterima oleh UNGA pada 10 Disember 1948 dengan 48 negara menyokong termasuk Afghanistan, Iran, Pakistan dan Turki. Bagaimanapun, lapan negara yang terdiri daripada blok Soviet dan Arab Saudi menentang. Yaman tidak hadir untuk mengundi. Pakistan tidak bersetuju dengan pendirian Arab Saudi dan mengkritik pendirian itu.

OIC sokong Deklarasi Kaherah

Pada 1982, wakil Iran di PBB, Said Rajaie-Khorassani, mengatakan bahawa UDHR adalah satu kefahaman sekular tradisi Judeo-Kristian yang tidak boleh dilaksanakan oleh orang Islam tanpa melanggar undang-undang Islam. Pada 30 Jun 2000, negara Islam yang menjadi ahli OIC bersetuju menyokong Deklarasi Kaherah. 

Deklarasi itu memberi gambaran menyeluruh perspektif Islam mengenai hak asasi manusia dan mengesahkan syariah sebagai sumbernya yang tunggal. Ia mengisytiharkan tujuannya sebagai garis panduan umum bagi negara anggota OIC dalam bidang hak asasi manusia. Deklarasi Kaherah biasanya dilihat sebagai reaksi negara Islam kepada UDHR. 
Deklarasi Kaherah melihat persoalan hak asasi manusia dari sudut hubungan manusia dengan Allah SWT, manakala UDHR mengambil pendekatan keduniaan dan sekular. Mengikut Islam, kedaulatan adalah milik Allah SWT. Sebaliknya, mengikut fahaman demokrasi sekular moden Barat, rakyat dianggap sebagai pemerintah agung.

Hak asasi universal

Mengikut Islam, hak asasi adalah kurniaan Allah SWT dan ia suci, tidak boleh dipertikaikan, universal dan kekal. Sebaliknya, Barat menganggap bahawa mereka memperoleh hak mereka daripada pemerintah mereka selepas perjuangan yang panjang.

Kebanyakan peruntukan UDHR terdapat dalam Deklarasi Kaherah, Deklarasi ASEAN dan Perlembagaan Persekutuan. Tetapi, jika ada peruntukan mengenai perkara yang sama pun, peruntukannya bukanlah semestinya betul-betul sama. Ada pula perkara yang ada dalam satu atau beberapa dokumen itu, tetapi tidak ada dalam yang lainnya dan sebaliknya. 

Sebagai contoh, UDHR mempunyai peruntukan mengenai hak mendapat keselamatan sosial dan waktu rehat dan masa lapang termasuk cuti bergaji. Deklarasi Kaherah dan Perlembagaan Persekutuan tidak menyebut hak itu secara spesifik. Tetapi di Malaysia, ia diperuntukkan dalam undang-undang seperti skim pencen, KWSP, SOCSO dan lain-lain. Dari segi cuti, tidak ada negara dalam dunia ini yang mempunyai lebih banyak cuti awam daripada Malaysia, termasuklah pada hari perayaan setiap agama yang ada di Malaysia. 

Negara Barat yang mempelopori UDHR terbabit dalam penjajahan secara berleluasa pada beberapa abad kebelakangan ini. Malah, hingga ke hari ini pun ia masih berlaku, walaupun dalam bentuk dan atas alasan yang berlainan termasuk yang sengaja diada-adakan.

Deklarasi ASEAN mengesahkan semua hak sivil dan politik yang disebut dalam UDHR (Perkara 10). Ada pula perkara lebih jauh daripada UDHR seperti memperuntukkan hak mendapat air minuman yang selamat dan bersih (Perkara 28). Ini mungkin berbangkit daripada wujudnya negara ASEAN yang berkongsi sungai seperti Sungai Mekong dan Singapura, bergantung kepada Malaysia untuk mendapat air minuman. 

Jelas, UDHR melihat hak asasi manusia dari sudut pandangan Barat, selepas Perang Dunia Kedua dan ketika kuasa Barat menjadi penjajah di seluruh dunia. Penyertaan negara Asia dan Afrika terbatas kerana kebanyakannya sama ada masih dijajah dan tidak berpeluang mengambil bahagian atau terlalu lemah memberi apa-apa impak.

Deklarasi Kaherah pula melihat hak asasi manusia dari sudut pandangan negara Islam yang kebanyakannya baru terlepas daripada belenggu penjajahan, sedang mencari identiti sendiri dan cuba berdiri di atas kaki sendiri, manakala Deklarasi ASEAN melihat hak asasi manusia mengikut kesesuaian di negara rantau ini.

Perlembagaan Persekutuan pula melihat hak asasi manusia dari sudut sebuah negara yang baru terlepas daripada belenggu penjajahan selama lebih empat abad (dikira daripada kejatuhan Melaka) yang membawa kebanjiran pendatang bersama-sama bahasa, budaya dan agama mereka yang hampir menenggelamkan penduduk asal di bumi sendiri yang terpaksa pula berkongsi kuasa dengan pendatang itu selepas merdeka.

Pelihara kedudukan Islam

Sebab itu, Perlembagaan Persekutuan mempunyai beberapa peruntukan untuk menyelamatkan keadaan seperti Perkara 153, kedudukan agama Islam dan bahasa Melayu dan pemakaian syariah dalam undang-undang keluarga bagi orang Islam.

Di samping itu, hampir semua hak asasi utama yang disebut dalam UDHR ada dalam Perlembagaan Persekutuan, walaupun dengan pengecualian dan pengubahsuaian yang perlu. Ini tidak dapat dielakkan. Perlembagaan Persekutuan mestilah sesuai dengan keadaan, keperluan dan aspirasi Malaysia. Hal yang sama ada dalam perlembagaan negara lain.

Walaupun UDHR tidak mempunyai kuasa undang-undang di sesebuah negara, ia diterima pakai dan mempengaruhi kebanyakan perlembagaan negara, termasuk Malaysia. Ia juga menjadi asas kepada undang-undang negara, undang-undang antarabangsa, konvensyen dan triti. Deklarasi itu juga diterima pakai bagi mentakrifkan hak kebebasan dan hak asasi manusia dalam Piagam PBB yang mengikat negara yang menjadi anggota PBB. 

Apakah peranan Perlembagaan Persekutuan dalam soal hak asasi manusia? Perlembagaan Persekutuan adalah undang-undang utama Malaysia. Mana-mana undang-undang yang bercanggah dengannya adalah tidak sah dan batal. Peruntukan UDHR yang tidak selaras dengan Perlembagaan Persekutuan juga tidak menjadi sebahagian daripada undang-undang domestik. 

Kita sanjung hak asasi manusia tetapi di dunia ini, tidak ada kebebasan mutlak dan tidak ada hak tanpa tanggungjawab. Hak dan tanggungjawab manusia hendaklah mengikut garis panduan ditetapkan Allah SWT dan keperluan masyarakat dan negara. 

Penulis ialah bekas Ketua Hakim Negara