Friday, 12 July 2013

Husam Mengaku Sukar untuk PAS Rampas Kerusi DUN Kuala Besut


JERTEH: Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa mengakui sukar untuk merampas kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Besut, Terengganu pada Pilihan Raya Kecil 24 Julai ini. 

"Walaupun kita kemungkinan boleh menang kali ini, tetapi ia cukup berat untuk dilaksanakan," katanya ketika ditemui di pusat penamaan calon Pilihan Raya Kecil DUN Kuala Besut di sini, sebentar tadi. 


Beliau yang juga Pengarah bagi Pilihan Raya Kecil DUN Kuala Besut PAS bagaimanapun menyatakan sebarang kejayaan kali ini adalah usaha yang akan dilakukan calon dan jentera parti. 

[Sumber]


Terdahulu:

PRK Kuala Besut: Calon BN, PAS serah borang pencalonan

PRK Kuala Besut: Calon BN, PAS serah borang pencalonan CALON Barisan Nasional, Tengku Zaihan Che Ku Abd Rahman (kanan) bergambar bersama calon PAS, Azlan @ Endut Jusoh pada proses penamaan calon di Dewan Serbaguna Kompleks Rakan Muda Daerah Besut, pagi ini. - Foto Yazit Razali
KUALA BESUT: Calon Barisan Nasional (BN), Tengku Zaihan Che Ku Abd Rahman dan calon PAS, Azlan @ Endut Jusoh sebentar tadi menyerahkan borang pencalonan masing-masing bagi bertanding pilihan raya kecil DUN Kuala Besut, sebentar tadi.

Borang pencalonan itu diserahkan kepada Pegawai Pengurus Pilihan Raya, A Rahim Jusoh di pusat penamaan calon di Kompleks Rakan Muda, di sini. - Berita Harian

RMK: Semoga PRK Kuala Besut bermula dari kempen sehingga hari pembuangan undi berjalan dengan berhemah dan tanpa berlakunya sebarang perkara ekstrem. Ingat, kita dalam bulan Ramadhan. Sila hormati kesucian bulan ini. Wallahua'lam.

Friday, 5 July 2013

Pembeli Tanggung Sengsara!

Laporan Utusan Malaysia:

Kerajaan negeri terus didesak tunai janji 276 pembeli Blok  E, PJS 1



SHAH ALAM 3 Julai - Seramai 262 pembeli Blok E projek perumahan mampu milik dan kos rendah di Petaling Utama, Petaling Jaya Selatan 1 (PJS1) mendesak Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menyelesaikan projek tersebut yang didakwa gagal disiapkan hampir tujuh tahun lalu.

Selain menyelesaikan kelewatan tersebut, mereka yang berhimpun di bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) di sini pagi ini turut meminta kerajaan negeri melunaskan janjinya yang menawarkan projek perumahan tersebut pada harga RM35,000 daripada harga asal RM70,000 seunit.

Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Pemberi Blok E PJS1, S. Sugumaran mendakwa, tawaran itu dibuat setelah pihak pemaju gagal menyiapkan projek tersebut mengikut tempoh yang ditetapkan selepas pihaknya menandatangani perjanjian sewa beli pada 2004.
Menurutnya, selain pengurangan harga rumah, kerajaan negeri turut menjanjikan penolakan kos tanggungan pembeli, sementara projek tersebut disiapkan.

"Asalnya, kami menandatangani perjanjian jual beli projek perumahan kos rendah di Blok E ini pada tahun 2004 dan jika diikutkan perjanjian tersebut, pemaju perlu menyiapkan projek itu dalam tempoh 36 bulan.
"Namun sejak 2007 hingga ke hari ini, Blok E gagal disiapkan oleh pemaju. Bagaimanapun pada 16 Jun 2011, dua Exco kerajaan negeri telah berjanji untuk membina rumah mampu milik dengan tawaran RM35,000,"katanya ketika ditemui bersama-sama 100 pembeli lain di sini hari ini.

Tambah Sugumaran, sebelum ini pihaknya telah mengemukakan masalah tersebut kepada kerajaan negeri tetapi sehingga kini kerajaan negeri belum mengemukakan sebarang langkah penyelesaian bagi membela nasib para pembeli projek perumahan tersebut yang rata-ratanya terdiri daripada golongan miskin dan berpendapatan rendah.

Malah beliau turut mempersoalkan status sebenar rancangan kerajaan negeri untuk mengambilalih tanah projek tersebut daripada pihak pemaju bagi membolehkannya diteruskan, sekali gus menyelesaikan masalah yang dihadapi para pembeli.

"Maka sebab itu kita berhimpun pada hari ini meminta kerajaan negeri dan Menteri Besar memberi perhatian terhadap masalah ini termasuk janji-janji yang dibuat sebelum ini.
"Malah kita menuntut satu tarikh daripada Menteri Besar supaya perbincangan mengenai perkara ini dapat diadakan secepat mungkin," jelasnya yang mengemukakan tuntutan itu kepada Setiausaha Sulit Menteri Besar, Mohamed Yasid Bidin.

Sementara itu, Mohamed Yasid menegaskan, pihaknya akan mencari tarikh sesuai supaya pertemuan itu dapat diadakan selain menyatakan kerajaan negeri sebenarnya telah maklum mengenai masalah yang dihadapi 276 pembeli tersebut.
Selain itu, jelas beliau, kerajaan negeri juga sebelum ini telah membawa perkara itu ke mahkamah berhubung pengambilalihan tanah tersebut supaya projek berkenaan dapat diteruskan oleh kerajaan negeri.

Bagaimanapun pada 15 Mei lalu katanya, mahkamah telah membuat keputusan tanah tersebut tidak boleh diambil alih oleh kerajaan negeri dan kekal di bawah pihak pemaju.




RMK:  Ni tipikal la orang Pakatan Haram ni.. Janji bulan bintang tapi haram nak buat! Ape jadi dgn manifesto rakyat? utk negeri yg diorg menang xkan xbleh nak buat? owh lupe manifesto bukan janji kan..Ckp je da meningkatkan rezab berjuta-juta.. tp bende2 cmni still tak bleh nak settle. Sama ada peningkatan rezab ni ade ntah tidak or duit rakyat ni guna utk bende-bende lain i.e. demo jalanan? 

Isu Tanah Mendap di Seksyen 7 Shah Alam. KENAPA KERAJAAN NEGERI DIAM SERIBU BAHASA?




Laporan Utusan Malaysia:
Tanah mendap di Seksyen 7: Kerajaan negeri digesa beri tumpuan selesai masalah

SHAH ALAM 3 Julai - Ketua pembangkang negeri, Datuk Mohd. Shamsudin Lias mahu kerajaan negeri khususnya Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) memberi tumpuan serius terhadap masalah tanah mendap yang dihadapi oleh 48 pemilik rumah di Seksyen 7 di sini. 
Katanya, masalah tersebut berlarutan sejak 2005 dan kerajaan negeri perlu mengambil satu pendekatan konkrit kerana masalah itu bukan hanya melibatkan kerugian besar, tetapi juga melibatkan soal keselamatan penduduk. 
Tegas beliau, meskipun PKNS difahamkan telah menawarkan pembelian balik 48 rumah berkenaan sebanyak RM400,000 hingga RM450,000 seunit sebagai langkah penyelesaian pada minggu lalu, jumlah itu dilihat tidak memadai kerana tidak mengikut harga pasaran semasa. 
"Sebagai sebuah kerajaan negeri manakala PKNS adalah anak syarikat kerajaan negeri, kedua-dua pihak perlu mengambil kira aspek sosioekonomi dan kebajikan rakyat di Seksyen 7. 
"Masalah tanah mendap yang dihadapi pemilik rumah Seksyen 7 itu bukan perkara baru. Sepatutnya kerajaan negeri dan PKNS telah pun mempunyai pelan penyelesaian bagi mengatasi masalah tersebut," katanya kepada pemberita di sini hari ini. 
Lagi [di sini].

Penduduk Shah Alam tidak lupa insiden yang berlaku tahun lepas. Baca [di sini] dan [di sini]. 

Soalan RMK kepada kerajaan negeri, terutamanya kepada ahli parlimen Shah Alam, Khalid Samad adalah mudah. Kata nak jaga kebajikan rakyat. Jadi apa tindakan anda dalam hal ini? Aduan telah banyak dilakukan, takkan senyap sahaja?

Keadaan ini melibatkan nyawa manusia. Takkan tunggu sampai insiden yang melibatkan kematian seperti [ini] berlaku lagi baru nak buat tindakan??

Wednesday, 3 July 2013

DOSA-DOSA MORSI YANG DUNIA PERLU TAHU #EGYPT


Morsi terlalu bagus. Semua yang dikatakan dosa ini hanya sarkastik sahaja.


Di antara dosa-dosa Morsi bagi golongan liberal, sekular, syiah dan yang seangkatan dengannya : 

1-Mengangkat harga diri Mesir di hadapan dunia Arab dan Islam 

2-Menyokong perjuangan umat di Palestin, Syria dan Rohingya 

3-Konsisten solat berjamaah bersama rakyat di mesjid, menghafal al Qur'an, bertahajjud dan sabar terhadap segala caci maki. 

4-Menarik investor luar negara dan mempertahankan kepercayaan asing di Mesir.

5-mengembangkan tenaga nuklir dan tenaga matahari sebagai energi alternatif di Mesir. 

6-Mengembangkan terusan Suez menjadi pasar bebas dunia. 

7-Dan terlalu banyak dosa-dosanya sehingga dia mesti digulingkan segera..... baca lebih terperinci dibawah.

Mengapa kalangan liberal sangat getol berusaha menjatuhkan Presiden Mesir DR Muhammad Mursi? Salah seorang pembacabersamadakwah mengirimkan tulisan menarik tentang Dosa-dosa Presiden Mesir DR Muhammad Mursi. Bisa jadi, opini yang dikirim melalui fanpage ini benar adanya. Bahwa 'dosa-dosa' inilah yang membuat pemerintahan Mursi digoyang. Berikut tulisan lengkapnya:

Dosa Mursi itu adalah karena dia bisa mengantarkan Mesir dalam setahun ke arah swasembada pangan. Yang dulu zaman mubarak gandum hanya boleh diproduksi dalam negeri sebanyak 20 % paling banyak, sekarang sudah melampai 60 %. Dulu harus mengimpor ke Amerika, sekarang Mursi mengimpor dari negara yang dia inginkan, yang lebih menguntungkan rakyat. Kondisi ini mampu menghemat belanja negara sampai milyaran dollar pertahun sekaligus meningkatkan perekonomian petani.

Dosa Mursi adalah karena mengembangkan terusan Suez menjadi pasar bebas dunia. Yang dulu di zaman mubarak hanya menghasilkan uang sebanyak 5.6 milyar dollar pertahun, akan meningkat 100 milyar dollar pertahun.

Dosa Mursi adalah menaikkan gaji PNS dan pensiunan sebanyak 200 % lebih, sementara harga-harga barang bisa dipertahankan tidak naik, sehingga PNS jadi lebih makmur.

Dosa Mursi adalah membangun pabrik samsung terbesar di Arab di provinsi Bani Suwef, sehingga harga barang elektronik menjadi murah.

Dosa Mursi adalah membuat pabrik mobil sendiri sehingga untuk tahun-tahun ke depan tidak perlu lagi mengimpor mobil.

Dosa Mursi adalah membuat pabrik senjata sendiri sehingga tidak perlu lagi mengimpor senjata-senjata rongsokan dari Amerika.

Dosa Mursi adalah membuat pabrik innar (sejenis tablet/ipad), sehingga seluruh rakyat nanti bisa mencicipi enaknya memakai barang elektronik bermutu dengan harga terjangkau. Anak-anak sekolah bisa belajar pakai alat canggih.

Dosa Mursi adalah mampu mempertahankan, bahkan menambah cadangan devisa Mesir yang sebelumnya sudah di ambang kebangkrutan.

Dosa Mursi terbesar adalah dia selalu shalat berjamaah di mesjid, hafal al Qur'an, selalu tahajjud dan sabar terhadap segala caci maki.

Dosa Mursi adalah mendukung perjuangan Palestina, Suriah dan Myanmar.

Dosa Mursi yang tidak kalah parahnya mengeluarkan Mesir dari rongrongan kekuasaan militer dalam 40 hari, di mana Erdogan butuh bertahun-tahun untuk melakukan itu.

Dosa Mursi meningkatkan harga diri negara Mesir di hadapan negara Arab lain bahkan dunia. Hingga Mesir jadi negara yang diperhitungkan.

Dosa Mursi adalah berusaha mengembangkan tenaga nuklir dan tenaga matahari sebagai energi alternatif di Mesir.

Dosa Mursi adalah karena ia mampu menarik investor luar negeri dan mempertahankan kepercayaan asing di Mesir.

Dosa Mursi adalah membuka kembali jalan darat antara Mesir dan Sudan sehingga kerja sama dalam bidang ekonomi kedua negara akan meningkat.

Dosa Mursi adalah mampu membuka lapangan kerja baru untuk 600 ribu lebih orang pengangguran.

Dosa Mursi adalah berusaha mengembalikan harta yang dibawa kabur ke luar negeri oleh Husni Mubarak dan antek-anteknya.

Dosa Mursi adalah menegakkan peradilan yang sebenarnya dan berusaha menghabisi kecurangan.

Dan banyak lagi dosa-dosanya yang tidak bisa kita sebutkan satu persatu yang membikin lawan politik, terutama Amerika dan Israel jadi meradang.

Karena dosa-dosa itulah maka Mursi akan digulingkan oleh sisa-sisa antek Mubarak, liberas, sekuler, komunis, dan Kristen Koptik serta muslim ambigu. Mereka memandang Mursi sudah gagal mengantarkan Mesir ke arah kehancuran.

Itulah logika yang ada dalam kehidupan sekarang.

[Dari seorang mahasiswa Mesir via Ria Syamil Yuliasari]


Monday, 1 July 2013

Kenapa Mempertikaikan Kerajaan Yang Di-Pertuan Agong dan Raja-Raja??

senarai yang di pertuan agong terkini
Hampir keseluruhan rakyat Malaysia yang tidak memahami asas penubuhan negara Malaysia ini walaupun pernah mengetahui berkaitan dengan perlembagaan negara. Bahawasanya asas terdirinya negara Malaysia ini adalah bertunjangkan perlembagaan itu sendiri.
Sistem pemerintahan di Malaysia ini sebenarnya adalah system “Raja Berpelembagaan” maknanya Raja sebagai ketua kerajaan Malaysia yang memerintah melalui perlembagaan negara. Yang Di Pertuan Agung dan Raja-raja memerintah dengan menyalurkan kuasa eksekutif kepada wakil kerajaan yang dilantik olehnya iaitu Perdana Menteri atau Menteri Besar / Ketua Menteri. Namun sedemikian rakyat berhak untuk memilih wakil untuk mewakili mereka didalam kerajaan ini melalui sistem “Demokrasi Berparlimen”.
Maknanya rakyat memilih wakil mereka yang bersidang membahas apa juga perkara bagi kepentingan rakyat dan negara di dean rakyat atau dewan undangan negeri melalui sistem (demokrasi) undi iaitu pilihanraya bagi setiap 5 tahun sekali atau kurang termaktub kepada pembubaran parlimen  (Dewan Rakyat) itu sendiri. Siapa yang memperolehi undi majoriti akan terpilih menjadi calon rakyat di parlimen atau dewan undangan negeri.
majlis raja2
Wakil yang mendapat sokongan majoriti ahli-ahli parlimen (dewan rakyat) atau ahli dewan dewan undangan negeri itu secara dasarnya  dipilih (bukan dilantik) untuk menjadi Perdana Menteri atau Menteri Besar / Ketua Menteri bagi mengetuai dan diberikan kuasa eksekutif memerintah sebagai wakil Kerajaan oleh Yang Di Pertuan Agung atau Raja-raja. Tetapi kuasa mutlak untuk melantik atau menolak wakil itu ke jawatan tersebut adalah kuasa mutlak Yang Di Pertuan Agung dan raja-raja.
Namun berapa ramaikah diantara kita rakyat Malaysia yang benar-benar memahami atau mengetahui konsep ini? Pada hakikatnya ianya bukanlah kerajaan BN atau PR tetapi adalah kerajaan Yang DiPertuan Agung dan Raja-Raja.
BN atau PR itu adalah parti yang mewakili wakil-wakil yang dipilih oleh rakyat. Dengan menyatakan kerajaan BN atau PR itu adalah satu konsep yang salah dan berlandaskan kepada maksud politik itu sahaja adalah  tidak tepat sama sekali.
Kita telah melihat dalam beberapa keputusan dan tindakkan ke bawah Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja yang menolak perlantikkan wakil-wakil tertentu sebagai Menteri Besar atau anggota majlis mesyurat kerajaan negeri bagi mewakili kerajaan negeri yang di perintah oleh Raja-Raja.
64_session
Kerana lazimnya semenjak daripada kemerdekaan negara Malaysia, yang Dipertuan Agung atau Raja-Raja bertindak atas nasihat. Samada untuk menerima atau tidak adalah budi bicara Yang Di Pertuan Agung dan Raja-raja. Kerana sinonimnya apa yang kebiasaannya Perdana Menteri Atau Menteri Besar/Ketua Menteri sembahkan akan diperkenankan oleh Yang DiPertuan Agung dan Raja-raja namun pada realitinya ianya tidak begitu dan ianya telah terbukti Yang Di Pertuan Agung dan Raja-raja mempunyai kuasa mutlak untuk menerima atau menolak.
Merujuk kepada perhimpunan besar-besaran untuk menzahirkan rasa tidak puashati terhadap pilihanraya yang telah dan akan diadakan dengan menyatakan ianya adalah satu penipuan atau manipulasi pada dasarnya adalah penghinaan kepada Yang Di Pertuan Agung dan Raja-raja dan bercanggah dengan perlembagaan negara artikel 118 dan 118A iaitu undang-undang tertinggi negara iaitu :-
Cara mencabar pemilihan
118. Tiada pemilihan ke Dewan Rakyat atau ke Dewan Undangan sesuatu Negeri boleh dipersoalkan kecuali melalui petisyen pilihan raya yang dikemukakan kepada mahkamah Tinggi yang mempunyai bidang kuasa di tempat pilihan raya itu diadakan.

Cara mempersoalkan petisyen pilihan raya mengenai tidak adanya pemilihan

118A. Sesuatu petisyen yang mengadukan hal bahawa tiada apa-apa pemilihan telah dibuat ke Dewan Rakyat atau Dewan Undangan hendaklah disifatkan sebagai satu petisyen pilihan raya dan Mahkamah Tinggi boleh membuat apa-apa perintah yang
difikirkannya patut mengenainya untuk memaksa suatu pemilihan dibuat tetapi kegagalan membuat pemilihan dalam mana-mana tempoh yang dinyatakan oleh Perkara 54 atau 55 atau oleh peruntukan yang bersamaan dalam Perlembagaan mana-mana Negeri, mengikut mana-mana yang berkenaan, tidaklah menjadi suatu alasan bagi mengisytiharkan bahawa seseorang ahli telah tidak dipilih dengan sewajarnya.
Untuk makluman, Suruhanjaya Pilihanraya yang di pengerusikan oleh wakil yang dilantik oleh Yang DiPertuan Agung dan Raja-raja.  Mempertikaikan Suruhanjaya Pilihanraya ini samalah ertinya dengan mempertikaikan kuasa Yang Di Pertuan Agung dan Raja-raja.
Perhimpunan haram berkaitan pertikaian ini yang mengugat keamanan dan keselamatan negara yang tidak bertunjangkan perlembagaan negara harus di tentang sehabis-habisannya kerana pada dasarnya ianya satu penghinaan. Dan kita lihat pemimpin parti pembangkang iaitu Karpal Singh membuat lapuran polis keatas perhimpunan ini kerana tidak mahu di kaitkan kepada diri dan parti yang di dokongnya. Ini kerana beliau memahami apa yang termaktub didalam perlembagaan yang mana hukumannya adalah amat-amat berat iaitu secara ringkasnya ;-
BAHAGIAN XI

KUASA KHAS MENENTANG PERBUATAN SUBVERSIF, KEGANASAN TERANCANG,  DAN PERBUATAN DAN JENAYAH YANG MEMUDARATKAN ORANG AWAM DAN KUASA DARURAT
Perundangan menentang perbuatan subversif, tindakan yang memudaratkan ketenteraman awam, dsb.

149. (1) Jika sesuatu Akta Parlimen menyebut bahawa tindakan telah diambil atau diancam oleh mana-mana kumpulan besar orang, sama ada di dalam atau di luar Persekutuan—

(a) untuk menyebabkan keganasan terancang terhadap orang atau harta, atau untuk menyebabkan sebilangan besar warganegara takut akan keganasan itu; atau

(b) untuk membangkitkan perasaan tidak setia terhadap Yang di-Pertuan Agong atau mana-mana Kerajaan di dalam Persekutuan; atau

(c) untuk menggalakkan perasaan niat jahat dan permusuhan antara kaum yang berlainan atau golongan penduduk yang berlainan yang mungkin menyebabkan keganasan; atau

(d) untuk mendapatkan perubahan, selain dengan cara yang sah, apa-apa jua yang ditetapkan melalui undangundang; atau

(e) yang memudaratkan penyenggaraan atau perjalanan apaapa bekalan atau perkhidmatan kepada orang awam atau mana-mana golongan orang awam di dalam Persekutuan atau mana-mana bahagiannya; atau

(f) yang memudaratkan ketenteraman awam di dalam Persekutuan atau mana-mana bahagiannya, atau yang memudaratkan keselamatannya,

maka apa-apa peruntukan undang-undang itu yang bermaksud untuk memberhentikan atau mencegah tindakan itu adalah sah walaupun peruntukan itu tidak selaras dengan mana-mana peruntukan Perkara 5, 9, 10 atau 13, atau walaupun, jika tidak kerana Perkara ini, peruntukan itu akan terkeluar daripada kuasa perundangan Parlimen; dan Perkara 79 tidaklah terpakai bagi Rang Undang-Undang untuk sesuatu Akta yang sedemikian atau bagi apa-apa pindaan kepada sesuatu Rang Undang-Undang yang sedemikian.”

Perkara 5 :-    Kebasan Diri
Perkara 9 :-    Larangan Buang Negeri Dan Kebebasan Bergerak
Perkara 10:-  Kebebasan bercakap, berhimpun dan berpersatuan.
Perkara 13 :- Hak terhadap harta.
Perkara 79:-  Perjalanan Kuasa Perundangan bersama.
Maknanya perhimpunan haram ini wajar diambil tindakkan sekeras-kerasnya berlandaskan perlembagaan negara sebagai undang-undang tertinggi melalui wakil eksekutif kerajaan Yang Dipertuan Agung dan Raja-raja iaitu Perdana Menteri melalui Kementerian Dalam Negeri (Suruhanjaya Pasukan Polis) menguatkuasakan peruntukkan ini.
Rakyat perlu sedar dan faham bahawasanya Yang Di Pertuan Agung dan Raja-raja yang memerintah melalui instrumen-instrumen yang dilantik olehnya.
Bukannya ahli-ahli politik yang berkuasa, kerana tanpa perlantikkan oleh Yang Di Pertuan Agung dan Raja-raja yang menyalurkan kuasa eksekutif maka ahli-ahli politik sebenarnya tidak memiliki apa juga kuasa perlaksanaan yang di peruntukkan oleh perlembagaan negara walaupun dipilih oleh rakyat.
Sebagai orang melayu islam jangan kita derhaka kepada kerajaan yang dilantik oleh Yang Di Pertuan Agung dan Raja-raja yang memerintah.