Monday 23 September 2013

Komunis Bong Kee Chok vs Chin Peng, Warganegara vs Persona Non Grata @NajibRazak @ZahidHamidi @NazriAziz - MYMASSA

sumber : Mymassa


Sekarang ni masih lagi panas isu Chin Peng. MyMassa tak kisah kalau pembangkang mainkan isu ini. Tapi MyMassa pelik bila ada pemimpin MCA memperjuangkan isu Chin Peng.

Pokok pangkalnya, Chin Peng tak dapat diterima kerana dia bukanlah warganegara Malaysia. Telah ditawarkan pengampunan dan kewarganegaraan sebanyak dua kali, dan kedua-duanya ditolak Chin Peng. Bila nak mampos baru nak terhegeh-hegeh memohon. Malangnya ketika itu, tawaran telah ditutup. Sebagai warganegara asing, Chin Peng adalah PERSONA NON GRATA (orang yang tidak diterima) bagi Negara Malaysia.

Mungkin bagi rakyat di Semenanjung, Chin Peng merupakan pengganas Komunis yang tak dapat dilupakan keganasannya. Tapi bagi di Sarawak, pengganas Komunis bukan Chin Peng tetapi seorang lelaki Cina bernama Bong Kee Chok.

Bong Kee Chok mengetuai Partai Rakyat Kalimantan Utara atau PARAKU telah mengganas di Sarawak. Namun, PARAKU telah berdamai dengan kerajaan Sarawak pada 21 Oktober 1973 dengan menandatangani Perjanjian Sri Aman. Dek kerana perjanjian itu dibuat di Simanggang, maka nama daerah tersebut ditukar kepada Sri Aman pada tahun 1974.

Ketua Menteri Sarawak Tun Abdul Rahman Yaakub bersama Bong Kee Chok tandatangan perjanjian Sri Aman

Apa bezanya Ketua Pengganas PARAKU dengan Ketua Pengganas Parti Komunis Malaya? Kedua-duanya pengganas. Kedua-duanya adalah individu yang bertanggungjawab menggulingkan Kerajaan. Kenapa Bong Kee Chok diterima manakala Chin Peng ditolak?

Jawapannya kerana Bong Kee Chok adalah warganegara manakala Chin Peng bukan warganegara. Bong Kee Chok selepas menandatangani Perjanjian Sri Aman telah sanggup menerima tawaran Kerajaan manakala Chin Peng menolak tawaran tersebut. Oleh kerana Chin Peng warganegara asing, maka Kerajaan Malaysia mempunyai hak untuk mengklasifikasikan Chin Peng sebagai PERSONA NON GRATA. Manakala sebagai warganegara, Bong Kee Chok mempunyai hak sebagai warganegara yang termaktub dalam Perlembagaan.

MyMassa harap selepas ini pemimpin MCA faham situasi sebenar Chin Peng. Dia bukanlah warganegara Malaysia. Mengapa perlu Kerajaan menerima seorang yang bukan warganegara ditanam di sini? MyMassa juga berharap agar pemimpin politik bertegas seperti Dato' Seri Ahmad Zahid Hamidi yang menerangkan sebab utama Chin Peng ditolak kerana dia bukan warganegara.


KUALA LUMPUR - Kerajaan mengesahkan ketua pengganas komunis, Chin Peng yang meninggal dunia dalam buangan di sebuah hospital di Bangkok, Thailand kelmarin bukan warga negara Malaysia sebagaimana dakwaan sesetengah pihak.
Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, semakan teliti Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) mendapati bekas setiausaha agung Parti Komunis Malaya (PKM) itu bukan sahaja tiada sijil kelahiran bahkan tiada sebarang dokumen berkaitan kerakyatan negara ini.
Beliau berkata, hal tersebut disahkan sendiri oleh Ketua Pengarah JPN, Datuk Jariah Mohd. Said.
Satu sumber keselamatan pula memberitahu, upacara khas bagi mayat Chin Peng, 89, akan bermula Jumaat ini sebelum ia dibakar pada Isnin depan di satu lokasi dekat Bangkok.

Mari kita lihat bagaimana pula AMANnya kehidupan Bong Kee Chok selepas menerima tawaran sebagai warganegara.

Sumber : http://skuad69.blogspot.com/2009/05/bong-kee-chok-ketua-paraku-di-sarawak.html

Bong Kee Chok bukan sahaja boleh hidup dengan aman, malah boleh duduk di sebelah Presiden Skuad 69 PDRM Sarawak dalam satu pertemuan di rumah Tun Abdul Rahman.

Sebagai penutup, kalau ada pihak yang bertanya kenapa Chin Peng tak diterima di Malaysia, jawablah seperti ini:
CHIN PENG BUKAN WARGANEGARA DAN PERSONA NON GRATA BAGI KERAJAAN MALAYSIA.

*Sebar-sebarkan.

No comments:

Post a Comment