Friday 5 July 2013

Isu Tanah Mendap di Seksyen 7 Shah Alam. KENAPA KERAJAAN NEGERI DIAM SERIBU BAHASA?




Laporan Utusan Malaysia:
Tanah mendap di Seksyen 7: Kerajaan negeri digesa beri tumpuan selesai masalah

SHAH ALAM 3 Julai - Ketua pembangkang negeri, Datuk Mohd. Shamsudin Lias mahu kerajaan negeri khususnya Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) memberi tumpuan serius terhadap masalah tanah mendap yang dihadapi oleh 48 pemilik rumah di Seksyen 7 di sini. 
Katanya, masalah tersebut berlarutan sejak 2005 dan kerajaan negeri perlu mengambil satu pendekatan konkrit kerana masalah itu bukan hanya melibatkan kerugian besar, tetapi juga melibatkan soal keselamatan penduduk. 
Tegas beliau, meskipun PKNS difahamkan telah menawarkan pembelian balik 48 rumah berkenaan sebanyak RM400,000 hingga RM450,000 seunit sebagai langkah penyelesaian pada minggu lalu, jumlah itu dilihat tidak memadai kerana tidak mengikut harga pasaran semasa. 
"Sebagai sebuah kerajaan negeri manakala PKNS adalah anak syarikat kerajaan negeri, kedua-dua pihak perlu mengambil kira aspek sosioekonomi dan kebajikan rakyat di Seksyen 7. 
"Masalah tanah mendap yang dihadapi pemilik rumah Seksyen 7 itu bukan perkara baru. Sepatutnya kerajaan negeri dan PKNS telah pun mempunyai pelan penyelesaian bagi mengatasi masalah tersebut," katanya kepada pemberita di sini hari ini. 
Lagi [di sini].

Penduduk Shah Alam tidak lupa insiden yang berlaku tahun lepas. Baca [di sini] dan [di sini]. 

Soalan RMK kepada kerajaan negeri, terutamanya kepada ahli parlimen Shah Alam, Khalid Samad adalah mudah. Kata nak jaga kebajikan rakyat. Jadi apa tindakan anda dalam hal ini? Aduan telah banyak dilakukan, takkan senyap sahaja?

Keadaan ini melibatkan nyawa manusia. Takkan tunggu sampai insiden yang melibatkan kematian seperti [ini] berlaku lagi baru nak buat tindakan??

No comments:

Post a Comment